Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 13:30 Der er 67 kommentarer og
2 løsninger

oprette forbindelse til nettet via trådløs router?

Hejsa - jeg har en Netgear trådløs router wgr614 v5, som jeg ikke kan komme på nettet via.
Jeg er lige flyttet ind i en boligblok m fælles internet - splittet ud på hver lejlighed via en server. Som har ip adr: 10.10.0.1 og undernetmask 255.255.0.0 og jeg skal have ip: 10.10.0.18.

Jeg har en IBM r40 bærbar som kørte fint via routeren, der hvor jeg boede før, men jeg kan ikke få det til at virke her?

Før kunne jeg få adgang til routersetupen via http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm men det dur heller ikke længere.

bruger Intel(R) PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adapter til at styre forbindelsen med

nogen der kan hjælpe - er ret lost :(

i forhold til før hvor jeg brugte "hent automatisk en ip-adresse" har jeg her forsøgt at angive den til 10.10.0.18...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 13:32 #1
har forsøgt at følge http://www.eksperten.dk/spm/633845 igen men uden resultat
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 13:42 #2
Da du har statisk IP skal, du give din router IP 10.10.0.18.
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 13:42 #3
Du skal sætte din IBM'er til at få tildelt en automatisk IP og prøve at "fange" din trådløse router. Det kan vistnok også gøres via et netkabel. Når du kan tilgå setup'en på din trådløse router, kan du angiveligt tildele den den faste IP adresse du omtaler (10.10.0.18).
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 13:42 #4
IP på router er sikkert 192.168.2.1 el. i det område.
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 13:45 #5
Din forbindelse skal gerne komme til at se nogenlunde således ud:

IBM(192.168.1.x) <-> (192.168.1.1)"Netgear trådløs router wgr614 v5"(10.10.0.18) <-> (10.10.0.1)Boligblokkens router...

Giver dette mening?
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 13:45 #6
ja, jeg har også tildelt denne adr. og har altså fanget den - og i forbindelses oversigten vider den at der er forbindelse ml pc-router-internet, men det er der ikke... kan ikke se nogen hjemmesider..
Avatar billede levithan Nybegynder
20. februar 2006 - 13:46 #7
i wan "porten" på din router hvor man konfigurer den

har du så husket at give den korrekt  IP ADRESSE, MAC adresse, DEFAULT gateway og DNS Server addr.
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 13:48 #8
Hmmm,... Ok. Prøv at finde en kommandoprompt frem på din IBM'er og skriv "tracert www.google.com". Det der sker er at din IBM'er prøver at finde ruten til google, med alle de bindeled der måtte være. Prøv det og skriv resultatet her.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. februar 2006 - 13:55 #9
Prøv: Start > Kør > cmd og tryk enter > ipconfig /all og tryk enter

Smid det herind.
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 14:02 #10
Jeg er enig med "drageridderen",... Prøv en "ipconfig /all",...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 17:14 #11
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : JBB
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Ja
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Ja

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 5:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE Network
Connection
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-06-1B-D1-01-BF
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 20. februar 2006 17:06:22
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 20. februar 2006 18:06:22

C:\Documents and Settings\>
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 17:15 #12
men det så ikke med routeren,ovenstående, men bare med stikket direkte i væggen...
Avatar billede levithan Nybegynder
20. februar 2006 - 18:45 #13
så skal du i routeren på WAN interfaced angive

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254

skulle det kører der ud af
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 23:18 #14
ja, det virker stadig ikke...

Hvor kan angive mac-adressen? synes ikke jeg kan finde nogen steder? og kan stadig ikke komme "ind" i routeren via http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm

Bruger IBM think vantage til ant ændre ip-adresser etc med... men er ikke sikker på om dette foregår på wan-siden?

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>tracert www.google.com

Sporer rute til www.l.google.com [66.249.93.104]
over et maksimum af 30 hop:

  1    1 ms    1 ms    6 ms  10.10.254.254
  2    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  3    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  4    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  5    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  6    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  7    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  8    *        *        *    Anmodning fik timeout.
  9    *        *        *    Anmodning fik timeout.
10    *        *        *    Anmodning fik timeout.
11    *        *        *    Anmodning fik timeout.
12    *        *        *    Anmodning fik timeout.
13    *        *        *    Anmodning fik timeout.
14    *        *        *    Anmodning fik timeout.
15    *        *        *    Anmodning fik timeout.
16    *        *        *    Anmodning fik timeout.
17    *        *        *    Anmodning fik timeout.
18    *        *        *    Anmodning fik timeout.
19    *        *        *    Anmodning fik timeout.
20    *        *        *    Anmodning fik timeout.
21    *        *        *    Anmodning fik timeout.
22    *        *        *    Anmodning fik timeout.
23    *        *        *    Anmodning fik timeout.
24    *        *        *    Anmodning fik timeout.
25    *        *        *    Anmodning fik timeout.
26    *        *        *    Anmodning fik timeout.
27    *        *        *    Anmodning fik timeout.
28    *        *        *    Anmodning fik timeout.
29    *        *        *    Anmodning fik timeout.
30    *        *        *    Anmodning fik timeout.

Sporing fuldført.

C:\Documents and Settings\>
-----------------------------------------------------------
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 23:21 #15
Du skal heller ikke bruge den adresse du angiver (http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm ). Prøv i stedet at skrive 192.168.1.1 i en browser og se hvad der sker,...
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 23:21 #16
...Og det skal være hvor du har koblet din IBM'er til din router.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
20. februar 2006 - 23:34 #17
så rammer jeg en aktiveringsside, som boligforningen har lavet. Det er for at computerne på netværket skal godkendes/registreres. Det skal kun gøres een gang...
Avatar billede califfo Nybegynder
21. februar 2006 - 09:45 #18
Ok,... nu er jeg ikke helt med mere. Jeg har kigget lidt på dit indlæg "20/02-2006 17:14:23", som bl.a. siger:

      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254

Jeg har lidt svært ved at forstå at du kan have en DHCP-server uden for det adresse-område som din IP er i...

...Kan godt være at det bare er mig.

Mht. dit sidste inddlæg "20/02-2006 23:34:14", så undrer det mig alstå lidt. Jeg prøver lige at stille opstillingen op som jeg ser den.

IBM-puter <-> "Netgear trådløs router" <-> boligblokkens netværk. Har jeg ret i at du har sat det sådan op?

Din IBM'er skal selvfølgelig tildeles IP-adresse automatisk, fra din trådløse router. Den skulle gerne ligne ovenstående en smule. Jeg kunne forestille mig

at det skal se sådan her ud:

      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254

Er du sikker på at du har sat kablerne rigtigt?

På denne side (http://kbserver.netgear.com/products/wgr614v5.asp) er der en installationsvildledning.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 11:19 #19
Ja, jeg er sådan set også ved at være blank..

Ang. DHCP-server så skal jeg vist køre med fast ip, hvorfor det er slået fra.

Ang. opsætning: 'IBM-puter <-> "Netgear trådløs router" <-> boligblokkens netværk' - og så har boligforeningen en server, som deler vores forbindelse ligeligt ud på de enkelte lejligheder... som vist skulle hedde 10.10.0.1

Mht. kabler: routers lan-port --> stikket i væggen...

Jeg sendte et screenshot af ip-konfigurationen til boligforeningens systemansvarlige. (Som desværre ikke ved så meget om trådløse routers). Men han mente, at Standardgateway og DNS skulle sættes til 10.10.0.1

Derfor ser det nu sådan ud:
----------------------------------------
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : JBB
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Ja
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Ja

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 4:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless LAN 2
100 3B Mini PCI Adapter
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-04-23-5D-16-58
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1

C:\Documents and Settings\>
------------------------------------------------
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 11:24 #20
Den her er jeg ikke helt med på: 'Din IBM'er skal selvfølgelig tildeles IP-adresse automatisk, fra din trådløse router.'

Hver gang jeg forsøger at kloge i det her, er min pc's IP den samme faste IP(10.10.0.18).... er det forkert?

Skal routeren tildele PC'en forskellige IP-adresser fra gang til gang, og så selv have adr. 10.10.0.18...?
Avatar billede califfo Nybegynder
21. februar 2006 - 13:34 #21
...Normalt er DHCP slået til på en sådan router som standard. Når du får den adresse du får, virker det som om at din adresse enten er sat til at være statisk, eller at du er koblet direkte på bolignetværket uden om routeren.

Er du sikker på at din IBM er sat til automatisk at modtage IP-adresse via DHCP?
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 13:44 #22
IBM'en er sat til at have statisk IP - og ikke DHCP tildelte adresser...

Men jeg kunne godt tænke mig at kome ind i routeren, og har fulgt denne guide minutiøst - uden at kunne nå den?

Jeg har lidt en fornemmelse af, at det er inde i opsætningen i routeren at jeg skal tildele routeren en fast IP-adresse - og derefter lade IBM'en få adressen fra routeren via DHCP..
Men jeg kan sku ikke komme ind i den... (jeg har været derinde for et års tid siden, da jeg skulle sætte den op det andet sted vi boede - men nu kan jeg sku ikke komme derind???

-------------------------------------------------
Completely Avoiding the SmartWizard

Most router owners prefer the SmartWizard. Not to mention, it's continually being improved to be more useful for special sitautions.

However, there are cases you want to bypass it:

When it puts you in a loop where you can't reach Basic Settings.
If you are an advanced user who needs custom settings.
Your network is not connected to the Internet.
To Avoid the SmartWizard

Unplug the router power cord.
Turn off the computer.
Plug in the router to power.
Attach the computer to one of the router's LAN ports.
Turn on the computer, but do not open a browser.
Go to Start > Run, and type http://www.routerlogin.com/basicsetting.htm. The browser opens and goes straight the the router's Basic Configuration page. (If the Basic Configuration page does not appear, repeat instructions from Step 1.)
Important: Click Apply, even if you don't make changes. Otherwise:
The wireless features are not enabled.
The settings are not saved.
The SmartWizard runs next the next time you open a browser.
---------------------------------------------------------------
Avatar billede califfo Nybegynder
21. februar 2006 - 14:23 #23
Ok,... Hvis du sætter din IBM'er til at få tildelt en IP-adresse automatisk, skulle din router gerne give dig en ny, helt automatisk, ...altså hvis du er koblet til den. Når det er gjort, burde du kunne skrive "192.168.1.1" i din browser, hvorefter du kan komme til at tilgå routeren og dens opsætning.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 14:45 #24
ok - jeg beskriver lige situationen igen..

Jeg har en stationær (som jeg skriver dette fra - den er i øjeblikket direkte på nettet via netkabel ml pc og stikket i væggen - når jeg får det trådløse op at køre, skal den dog også på nettet via et trådløst netkort)

Jeg har en bærbar IBM R40 (hvor netstikket bagpå er blevet ødelagt, derfor skal den på nettet via den trådløse router)

Der hvor vi boede før, var den stationære på nettet via kabelforbindelse til routeren, mens den bærbare var på via den trådløse forbindelse.

Dengang fik jeg hjælp til opsætningen http://www.eksperten.dk/spm/633845
-------------------------------

Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at komme ind i routerens opsætningsmenu - og tildele den en fast ipadresse - men kan ikke komme derind...
Jeg kan se, at jeg tidligere fik adgang via http://192.168.1.223/basicsetting.htm, men det duer ikke længere.. Ej heller http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm giver adgang - Jævnfør sidst jeg fik hjælp til at opsætte routeren: "Men der er måske fordi, at jeg skal prøve med http://192.168.1.223/basicsetting.htm i stedet for http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm, når jeg vil i kontakt med routeren efter dens adresse blev omdøbt??"

Så jeg tror at det er her hunden ligger begravet: jeg skal ind i routeropsætningen...

(har prøvet at unpower routeren, slukke pc'en, power til routeren, forbinde pc til en af lan-portene, tænde pc, start_kør: http://192.168.1.223/basicsetting.htm - men det dutter ikke - på trods af, at det var sådan jeg fik adgang til den, sidst jeg skulle bruge opsætningsmenuen..
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 14:47 #25
califfo - 21/02-2006 14:23:59
Prøver det lige...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 16:12 #26
Major breaktrough: fik kontakt til routerens setup!!!

Men så skal jeg lige vide, hvordan hvordan jeg sætter det op herfra...

Har sat routeren til at bruge statisk IP - og default MAC adresse

Men i LAN TCP/IP setup står der ipadresse: 192.168.1.223 og subnet 255.255.255.0
--> skal det ændre til den faste ip 10.10.0.18 ? Nedenstående er nemlig hvad jeg har fået at vide af boligforeningens system ansvarlige:
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1

Der er også et sted i LAN TCP/IP setup hvor der står 'Use router as DHCP server'... den er pt unchecked... ?

IBM'en har jeg så nu sat op til at modtage ipadresse via DCHP...

Men stadig ingen forbindelse... når jeg vil på nettet via routeren, så skal jeg forbinde routerens wan-port til netstikket i væggen - og ikke til lan-portene..??
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 16:14 #27
ja væg stikket skal i routerens Wan port.

du skal også sætte din router op til at køre dhcp
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 19:23 #28
AAARRRGHH

Nu har jeg prøvet at ændre routerens ip til 10.10.0.18 - og så ellers tildele IBM'en adresser fra 10.10.0.90 til 10.10.0.99

Det virkede så heller ikke (ligesom det heller ikke virkede med den standard range tildelingsadresser, som stod der i forvejen)

Til gengæld har det så betydet, at jeg ikke længere kan komme ind i routerens setup - hverken med http://192.168.1.223/basicsetting.htm eller http://10.10.0.18/basicsetting.htm

I dunno?????????

Er der ikke een eller anden måde at resette routeren - så man kan komme ind i den??

Det virker tåbeligt, at det skal være så besværligt at få adgang til setup'en!!
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 20:14 #29
mit bud er ..

Routerens WAN interface skal have disse oplysnigner
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.18
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1

Din DHCP server kan du give adresserne 192.168.1.2 og frem af
LAN GATEWAY = 192.168.1.1

jeg tror det er en dårlig ide at begynde at give dine pcer adresserne 10.10.0.90 til 10.10.0.99 enten er de i brug af anden klient eller også bruges de ikke på jeres netværk. men prøv min løsning det burte virke uden problem
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 20:16 #30
du kan evt nulstille din router så den har fabriks indstilligene og helt tom for tidligere informationer
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 20:21 #31
tilføjelse.
192.168.1.2 iperne skal bruge subnetmaske 255.255.255.0

og for at resætte din router er der en knap eller tap hvor man via en papirs klip trykker og holder den inde i 15 sekunder måske er et tryk nok. Det vil fremgå af din bruger manual. så skal du bagefter tage strømmen og sætte strømmen tilbage igen. og lade routeren starte op. så burte du kunne komme på via LAN porten med Kabel til starte med.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 23:29 #32
Har reset routeren, og har sat den op med kabel direkte ml pc og lanport på routeren..

levithan: jeg kunne vel ikke bede om din email? så vil jeg nemlig maile dig nogle screenshots, som jeg har taget af routerens konfiguration i setup + en ipconfig /all fra pc'en...

Det kunne jo være, at du kan se hvad der er galt, for det virker sgu stadig ikke...

Min mail er jbb snabela ofir dk
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 23:30 #33
jo levithann@hotmail.com
Avatar billede califfo Nybegynder
21. februar 2006 - 23:45 #34
Der er godtnok sket meget siden sidst jeg loggede ind. Hvad er status nu?
Avatar billede jbb007 Nybegynder
21. februar 2006 - 23:50 #35
quo.... har reset routeren og forsøgt forfra, men stadig uden at få dem til at finde hinanden...

har du lyst skrive din mailadr eller sende en mail på  jbb snabela ofir dk, så kan jeg sende dig de ovennævnte screenshot (det er efterhånden lidt nemmere at vise end fortælle) - en skam at man ikke kan vise screenshotsene her...
Avatar billede levithan Nybegynder
21. februar 2006 - 23:58 #36
ok det ser fint ud indtil videre.

dog kan du lige enable "respons to ping on internet port" under Wan menuen

nu skal du teste for forbindelse fra din pcer og ud i omverden.

åben en dospromt.

skriv ping 192.168.1.223 (som er din gateway for LAN porten)
hvis du kan pinge den går vi videre til næste punkt
skriv ping 10.10.0.18 (som er din gateway for WAN porten)
hvis du kan pinge den går vi videre til næste punkt
skriv ping 10.10.0.1 (som er din gateway til lokalnetværket hvor du kommer ud på nettet)
hvis du kan pinge den går vi videre til næste punkt
ping 81.19.246.13 (som er ekstrablades hjemmeside ude på nettet.)

Du snakkede noget om at registere dig hvilke info er det du skal registere dig med?
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:05 #37
blot at der er en server, som har ip adr: 10.10.0.1 og undernetmask 255.255.0.0 og jeg skal have ip: 10.10.0.18.

Og så skulle jeg første gang, jeg ville på nettet åbne en registreringsside, som boligforeningen har oprettet efter problemer med netvira (så ville det vist være nemmere at lokalisere 'smittekilder') og indtaste en kode. Dette skulle kun gøres een gang på hver pc i huset. Derefter skulle pc'erne være registrerede. (Har testet det og den bærbare går - ligesom den stationære - fint på nettet via kabel).
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 00:08 #38
du skal lige rette disse indstillinger

fra
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1

til
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:14 #39
har rettet enable "respons to ping on internet port" under Wan..

ping 10.10.0.18 gik galt...
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 00:16 #40
undskyld jeg spørger men har du husket at gemme indstilinger og rette standdart gateway og Dns server. Når du er sikker på at have gemt disse informationer så tag lige strømmen fra routeren og lad den genstarte. når routeren er oppe genstarter du din pcer.... og prøver med en ping 10.10.0.18 igen
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:21 #41
bruger apply og efterfølgende logout (efter at have tjekket at den har fattet ændringerne) Prøver lige en genstart...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:28 #42
argh... prøvede at genstarte router og pc... og kan stadig ikke pinge 10.10.0.18 ????
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:36 #43
nå, nu blir jeg nødt til at gå seng.. selvom jeg HADER sådan nogle uløste problemer... meeen ska op på arbejde imorgen...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 00:38 #44
gad vide om routeren gør, at serveren ikke længere kan se, at min pc ER godkendt til at bruge nettet...???
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 00:44 #45
jeg ved ikke hvordan de har bygget det op og om man skal registere sin mac adresse for at komme på nettet .. men du burte kunne pinge 10.10.0.18 under alle omstændigher hvilket er ret mystisk. hvis du bor tæt på ålborg kunne man svinge forbi og kigge lidt på det hvis ikke det bliver løst her.
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 09:05 #46
Har lige sendt en mail til dig (jbb007).
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 09:09 #47
Lyder meget sandsynligt at du kun kan registrere én MAC-adresse på bolignetværket, men det burde være muligt at ændre registreringen. Alternativt, kan du sandsynligvis kopiere MAC-adressen fra dit netkort over på din router.
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 09:57 #48
Så har jeg også modtaget dine screenshots.

Det er helt rigtigt hvad levithan skriver mht. GW og DNS. Jeg gentager lige for en god ordens skyld.

du skal lige rette disse indstillinger

fra
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.0.1

til
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.254.254

Det er indstillinger du ændrer i vinduet med "basis settings".

Den første hedder "Gateway IP Address" som skal være: 10.10.254.254
Nummer 2 er under "Domain Name Server (DNS) Address" som skal være det samme, altså: 10.10.254.254

Start med dette, så tager vi den derfra.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 11:26 #49
det er hermed ændret

kan stadig ikke pinge 10.10.0.18

kan godt pinge 192.168.1.223
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 11:28 #50
ved "Domain Name Server (DNS) Address" er begge (primary og secondary DNS) sat til 10.10.254.254
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 11:29 #51
MAC adresserne er nærmest det eneste jeg ikke har pillet ved endnu...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 11:50 #52
Iflg. boligforeningens systemansvarlige er der disse data på mig i min brugermenu på serveren:

IP adr: 10.10.0.89
MAC adr: 00:13:D4:53:F8:B1
Aktiveret: 20-02-2006 21:25:57

IP adr: 10.10.0.18
MAC adr: 00:06:1B:D1:01:BF
Aktiveret: 20-02-2006 11:32:52

(Dvs den stationære + den bærbare)

Inden vi kaster os ud i noget med MAC adresserne, må jeg nok hellere sige, at planen er, at både den bærbare og den stationære skal trådløst på nettet via routeren (agter at købe en Asus SpaceLink WL-167g, 802.11g USB Dongle WLAN Adapter til den stationære)
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 12:14 #53
Ok,...

Fortæl den systemansvarlige om dit problem og om du evt. kan få ændret en af dine MAC-adresser eller få tilføjet en ekstra da du vil bruge din router. Det burde der ikke være nogen ben i. MAC-adressen på din router er: "00:0F:B5:66:4B:1D".

Alternativt kan du under "Basic settings" under "Router MAC-address" skrive en af de MAC-addresser ind som din systemansvarlige har oplyst du er regstreret under.
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 12:17 #54
Jeg ville mene med den opsætning du har nu, burde kunne pinge 10.10.0.18. Prøv at pinge 10.10.0.1.
Avatar billede califfo Nybegynder
22. februar 2006 - 12:18 #55
Hvis du har brugt min alternative løsning og ændret MAC-addressen på din router, burde vi være ret tæt på målet,...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 20:51 #56
Hurraaaa!!! Nu er IBM'en sgu på nettet :-D

Det virkede ikke med routerens egen MAC adresse, men til gengæld kører det med IBM'ens MAC adresse, som 'router mac address'...

Nu lurer jeg så bare på, om jeg mon løber ind i problemer med at få den stationære pc trådløst på nettet via routeren, når nu routeren har IBM'ens MAC adresse??
(ka' ikke lige gennemskue det..)

Så jeg siger RIGTIG MANGE tak for hjælpen califfo og levithan - I har været imponerende hjælpsomme og tålmodige.. Couldn't have done it without you :)

Så send gerne svar...

Meeen dog er det stadig lidt mystisk, at jeg ikke kan pinge hverken 10.10.0.18 eller 10.10.0.1 ??

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>ping 10.10.0.18

Pinger 10.10.0.18 med 32 byte data:

Anmodning fik timeout.

Ping-statistikker for 10.10.0.18:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 0, tabt = 4 (100% tab),

C:\Documents and Settings\>ping 10.10.0.1

Pinger 10.10.0.1 med 32 byte data:

Anmodning fik timeout.

Ping-statistikker for 10.10.0.1:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 0, tabt = 4 (100% tab),

C:\Documents and Settings\>
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 20:56 #57
hvis din bærbar pcer har samme mac adresse som din router nu kan du prøve om du kan få lov til at ændre dit netkorts mac adresse på den trådløse til noget andet.

grunden til du ikke kan pinge eller får svar kan være at man har lukket af for ICMP beskeder i routeren

for sjovs skyld så åben en dos promt og skriv tracert 81.19.246.13 tryk enter og sæt indholdet af skærmen herind
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 20:57 #58
på den trådløse = bærbar pcer
Avatar billede jbb007 Nybegynder
22. februar 2006 - 21:13 #59
ok... jeg vender jo temmelig sikkert tilbage for mere udførlig hjælp, hvis det giver bøvl, når den stationære skal trådløst på :)

-----------------------------------------------------------
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>tracert 81.19.246.13

Rute spores til 81.19.246.13 over et maksimum af 30 hop

  1    2 ms    2 ms    2 ms  10.10.0.18
  2    2 ms    2 ms    4 ms  10.10.254.254
  3    35 ms    72 ms  130 ms  atm2-0-1061035.arcnxx16.ip.tele.dk [80.162.175.2
13]
  4    13 ms    13 ms    12 ms  ge1-0-40.1000M.arcnxg4.ip.tele.dk [83.88.10.1]
  5  200 ms  203 ms  199 ms  pos6-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk [83.88.14.114]
  6    13 ms    13 ms    14 ms  pos1-0.2488M.arcnxg2.ip.tele.dk [83.88.13.2]
  7    26 ms    25 ms    18 ms  so-0-0-0.2488M.albnxu1.ip.tele.dk [83.88.13.10]

  8    17 ms    19 ms    17 ms  pos0-0.2488M.albnxg7.ip.tele.dk [83.88.12.78]
  9    17 ms    21 ms    22 ms  peer.pos1-0.2488M.0xc3d76d2a.albnxg7.peer.tele.d
k [195.215.109.42]
10    23 ms    18 ms    19 ms  81.7.154.6
11    18 ms    18 ms    18 ms  81.19.246.13

Sporing fuldført.

C:\Documents and Settings\>
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 21:26 #60
det ser jo fint ud  du er på nettet og adressen du pinger er ekstrablades hjemmeside

du kan se at du ryger igennem
  1    2 ms    2 ms    2 ms  10.10.0.18
  2    2 ms    2 ms    4 ms  10.10.254.254

på vej ud
Avatar billede califfo Nybegynder
23. februar 2006 - 08:53 #61
Tillykke med sejren. Det er da glædeligt at vores hjælp har været nyttig.

Det skulle være ligemeget om routeren får MAC-addressen fra IBM'en eller den stationære. Hvis din IBM kan komme på nettet via routeren, skulle det ikke være noget problem at få den stationære på.
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 09:38 #62
godt det virker
Avatar billede califfo Nybegynder
23. februar 2006 - 09:43 #63
...(kaster lige klør-5 i luften til en high-five med levithan)
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 10:09 #64
i øvrigt undre det mig stadig at wan porten ikke kan pinges 10.10.0.18 når jeg bad spørger om "dog kan du lige enable "respons to ping on internet port" under Wan menuen" og personen sagde at det var rettet.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
23. februar 2006 - 10:22 #65
jaae, har lige tjekket - og "respons to ping on internet port" er altså slået til - og kan stadig ikke pinge 10.10.0.18

meen, minor technicality... det virker :)
Avatar billede jbb007 Nybegynder
23. februar 2006 - 10:28 #66
forresten:

wan-port-stikket er forbundet til stikket i væggen...

Jeg forsøger altså at pinge via den trådløse forbindelse..

Ved ikke om det har nogen betydning overhovedet..
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 12:10 #67
det har det ikke.. hvis en router er start ordentlig op skal det lade sig gøre for routeren lan forbindelse kan godt se routerens WAN forbindelse når de sidder i samme enhed.  PC > router lan | Wan > internet  den skal kunne se sig selv når man logge på fra en klient
Avatar billede zaf2400 Nybegynder
22. april 2009 - 11:18 #68
hej
Jeg har en router fra netgear WGR614v6 Jeg kan ikke kom på net trådløs men med ledning kan jeg godt. Jeg har også glemt min koder hvordan kan jeg nulstil router hjælp mig tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. april 2009 - 20:12 #69
zaf2400 opretter du dit eget spørgsmål? tak :)
(Du kan jo ikke give point for hjælp når du spørger i andres spørgsmål :))