Avatar billede dogvillestar Nybegynder
20. februar 2006 - 10:00 Der er 7 kommentarer

Opstartsfejl-Bærbar Medion

Hej Eksperter, har just 'arvet' min søsters gamle bærbare pc, en Medion Md
5400. Den er ca. 3 år gammel - P4 - 2.4 GHz - 40 Gb HD - 256 Ram.
HD er formateret (ifølge min søster!)

Men den har desværre en ret alvorlig fejl.

Når pc'en startes går det fint - BIOS er indstillet korrekt og den starter
op, med den originale Win Xp Home cd, der fulgte med maskinen.
Men den når som regel kun til at læse pc'ens hardwarekonfiguration i
installationsprogrammet, før den bare slukker.
Én gang kom jeg så langt som til at formatere disken inden
XP-installationen, men også hér lukkede den pludseligt.
Den bliver noget varm under kørsel, men det syntes jeg nu altid at den har
været.

Jeg har checket alle kabler til HD, prøvet at bytte ram'en til et andet
slot, renset de 2 interne blæsere (og husket at montere blæserne korrekt til
cpu'en bagefter).

Hva' er der galt med min bærbare?

Anyone ...................?

Pft

Torben
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 10:25 #1
...Kunne lyde som et hardwareproblem. Jeg må desværre oplyse at det ikke overrasker mig når du siger det er en Medion. De er ikke ligegrem kendt for kvalitet. Når den allerede er 3 år gammel, er der ikke længere garanti/reklamationsret på den, så jeg vil ikke anbefale dig at bruge for mange resourcer på at få den til at virke.

Ud fra det du allerede har gjort, kan jeg ikke umiddelbart komme med input.

...Prøv dog at se om du kan installere uden du har samlet den helt, så den kan afgive så meget varme som muligt.

God fornøjelse.
Avatar billede nyside Nybegynder
20. februar 2006 - 16:24 #2
Min kører stadig fint
Min var formateret til 3 drev C: D: og E:(fat32)
Der ligger gendannelsesfilerne
altså min cd er til gendannelse af computeren som den var
ved levering
Så hvis e: drev stadig er intakt sæt recovery cd i og gendan
Avatar billede nyside Nybegynder
20. februar 2006 - 16:25 #3
Øh du har selvfølgelig støm på i'kk
Avatar billede dogvillestar Nybegynder
21. februar 2006 - 04:48 #4
Nyside -> Jo jeg har strøm på - batteriet er fuldt opladet og strømadapteren er sat i.
Og da jeg den ene gang kom så langt som til at formatere, kunne jeg se at den stadig havde de originale C:, D: og E: drev.
Problemet er ikke recovery filerne, men at maskinen lukker umotiveret/går ned.

mvh

Torben
Avatar billede blknop Nybegynder
23. februar 2006 - 20:51 #5
hej torben
har selv en medion md 9783 2 år gammel
den havde nøjagtig samme problem jeg blæste den godt igennem med trykluft, herefter har der ikke været noget ivejen, køleren kører også kun halvdelen af tiden nu, kørte hele tiden før
Avatar billede dogvillestar Nybegynder
24. februar 2006 - 07:30 #6
Hej alle, tak for jeres svar.

Har løst problemet, og dermed fået en næsten gratis bærbar pc.

Tog køleprofilen med ned på det lokale smedeværksted, og blæste den rigtig godt igennem.
der var ikke et støvfnug tilbage!.
Indkøbte en tube kølepasta (29,- kr.), og monterede køleren med kølepasta.
Samlede dyret, installerede styresystem og så har den kørt siden.
Og blæserne kører kun ca. på halv kraft, eller mindre.
Så den pc, min søster ville smide ud, får nu et nyt liv som experiment-pc, da jeg vil smide noget Linux på og lege lidt med det.
Og så har det kun kostet mig portoen, 151,25 kr. + kølepasta 29,- kr. at få en dejlig pc. (Dog mangler Delete-knappen....anyone?)

Men mange tak til alle.

Torben
Avatar billede dogvillestar Nybegynder
24. februar 2006 - 07:32 #7
Og ved så ikke lige hvordan man lukker en tråd!!!!

Hjælp igen.

pft

Torben