Avatar billede zargu Nybegynder
30. april 2001 - 14:49 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Remote control til Winamp med LCD display

Er der nogle der har erfaringer med en remote control til Winamp. Der skal foruden remote control også tilsluttes et LCD display af en eller anden type hvor der skal være mulighed for at se information om sangen der spiller iøjeblikket.

Det vil være kanon hvis systemet også ville have mulighed for et menu system hvor man vha. fjernbetjening kan styre fx. playlister, valg af kunster, album mm.

Det vil her ikke være nok at oplyse om links til dem der selv har lavet et sådanne system, da jeg selv har søgt efter dette på nettet uden at få tilfredsstillende svar. Jeg savner mere et konkret sted hvor de forhandler færdigtlavede systemer eller hvis folk selv har bygget og er villige til at lave et ekstra...:=)

Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 15:03 #1
Well, jeg har da lavet, læs stadigvæk under udvikling, noget lignende.
Jeg bruger en færdiglavet plugin til Winamp, der kan vise diverse info på LCD displayet. (40x4,40x2,20x4,20x2)
Jeg har så selv lavet et program, der kan læse en Tekstfil, og som så smider det ud på LCD displayet. (20x4)
Jeg bruger så IRAssistant til Remoten. Trykker man f.eks. på 1, kommer man videre til Winamp menuen. Og 2 kommer man til Movieplayer osv.
Det hele er så bygget op med menuer af 4x20 tegn. Playlists redigering er jeg dog ikke færdig med endnu.
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 15:14 #2
Er det et HD44780 kompatibelt display du har?
Avatar billede zycho Nybegynder
30. april 2001 - 19:48 #3
lytter med!!

Er der ikke noget med at hvis man har en fjernbetjening som man selv kan programmere til diverse udstyr (har jeg), så behøver man ikke andet end en IR reciever til pc´en!!

Jeg har engang læst i Alt Om Data, i Hilmars Underholdnings System, om at han havde købt nogle ting til at fjernstyre winamp.....
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 19:51 #4
zycho > Du skal jo stadigvæk havde et program, der modtager og behandler IR inputs. Og som så evt. sender kommandoer videre til andre programmer.
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
30. april 2001 - 19:53 #5
Lytter med...
Avatar billede chrede Nybegynder
30. april 2001 - 23:48 #6
lytter med!
Avatar billede zargu Nybegynder
01. maj 2001 - 09:43 #7
Makse...  Det du har gang i lyder ganske interessant, er det noget som du vil dele med andre? Hvad bruger du af LCD display? Jeg har endnu ikke købt noget display endnu da jeg først startede på at lede igår, men jeg regner med at det bliver et HD44780 display eftersom det er det eneste som jeg har fundet plugins til endnu.
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 10:09 #8
Jeg købte displayet hos www.brinck.dk (20x4) Jeg ved dog ikke om de stadigvæk har dem. Det program som skriver til displayet, køres hver gang man skal ændre noget på displayet. Det fylder dog ikke mere end 6KB.

Et eksempel:
LcdWrite /c dintekst.txt - De første 4x20 tegn læses i tekst filen, og smides så ud på displayet. /c switchen clearer displayet. /i Initialiserer displayet. (Bruges første gang man skriver til det.)

Jeg kan da sende programmet til dig, hvis/når du kan bruge det.
btw, er det lavet til printerporten adresse 378. Men dette kan jo ændres.
Avatar billede zargu Nybegynder
01. maj 2001 - 10:18 #9
Makse - jeg accepterer dit svar men er meget interesseret i at høre mere om dine erfaringer, skriv venligst på makse@hollandsvej.dk for videre snak.

Hvis der er andre der er interesseret i at høre mere omkring dette er de også velkomne til at skrive til whatever@hollandsvej.dk
Avatar billede zycho Nybegynder
01. maj 2001 - 10:20 #10
?????? Jeg tror at der er mange som er interesseret i dette, så hvorfor ikke holde det inden for ekspertens rammer??? Istedet for at vi skal maile frem og tilbage??
Avatar billede zargu Nybegynder
01. maj 2001 - 10:38 #11
Jamen det er fint med mig... Jo flere vi er om det, jo bedre chance er der for at vi får et produkt vi kan være tilfredse med....

Jeg er selvfølgelig åben overfor ændringer, men det menu system som jeg havde tænkt mig at lave, var noget i retning med dette (hvis jeg kan forklare det ordentligt):

Jeg tager udgangspunkt i et 4*40 chars display. Fx.

Menu:
Select Playlist
Select Artist

Hvis man fx. vælger Artist (kunstner om man vil) så vil man gå længere ind og få en list med de kunstnere som databasen kender. Dette kan man styre ved at ligge musikken i forskellige directories. Hvis man vælger en enkelt kunstner, vil der blive genereret en playlist med alle sange fra den kunstner. Man kan dog også gå længere ind hvis man vælger kunsteren og få en liste over alle de albums man har med den kunstner. Igen har man her muligheden for at trykke på et helt album og vil da høre albummet. Men igen kan man gå ind i albummet og vælge bare en enkelt sang.

Det eneste problem jeg ser med Makse\'s løsning er at hans program ikke er resident. Programmet der skal laves skal aktiveres af winamp hver gang der skiftes kunster, eller hver gang fjernbetjeningen aktiveres. Når musikken bare spiller (om man vil) skal der selvfølgelig vises diverse oplysninger som kunstner navn, sang titel, tid mm.

Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 11:00 #12
Grunden til at programmet ikke er resident, endnu, er også at jeg ikke har haft brug for en avanceret playlist feature. Men dette \"problem\" arbejder jeg også på nu.

Min ide går på, at man i programmet kan vælge Playlists, enkelte numre, sammensætte sin egen playlist. Desuden bliver der genereret en playlist for hver kunstner, forudsat at de ligger i hver sit bibliotek. På nuværende tidspunkt arbejdes der med, at mit program selv skal modtage og behandle IR signalerne. På den måde bliver jeg fri for at bruge IRassistant, som har det med at lave unødvendige lange pauser når man udfører en rutine. Dette er dog en lidt mere kompliceret opgave, som der arbejdes på.
Et 4x20 display, begrænser også de outputs man kan sende, uden at der skal scrolles osv. Så derfor er tekst/menu systemet en tilfredsstillende mellemvej.
Avatar billede zargu Nybegynder
01. maj 2001 - 11:11 #13
Makse - Kan du ikke skrive hvad du har købt af hardware, samt eventuelt hvor.. Du skrev at du har købt displayet hos Brinck, men hvad med remoten? Har du iøvrigt brug for hjælp med programmet? Så kan jeg måske være behjælplig afhængigt af hvad programmeringssprog du bruger...

Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 11:19 #14
Jeg bruger Delphi.
Jeg købte en billig Realmagic remote og IR modtager. Den er desværre ikke altid så kvik. Så jeg vil anbefale dig, at købe en af dem de har hos www.koz.dk
De virker fortrinligt.
Avatar billede zargu Nybegynder
01. maj 2001 - 14:47 #15
Efter at have suset nettet rundt fandt jeg følgende side...

http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin/index.html

Programmet er udgivet under gnu public licens, så man kan frit selv rette i det. Som LCD display kan bruges HD44780 compatible displays, samt Matrix Orbital
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 15:10 #16
Den har jeg også prøvet, men den virkede ikke tilfredsstillende på mit display.
Jeg bruger den her http://www.geocities.com/SiliconValley/Peaks/9546/player/
Kan også findes på http://www.winamp.com/plugins/detail.jhtml?componentId=6967&componentFlag=P

Læs også mere om LCD HD44780 output koder på http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd/
Avatar billede zargu Nybegynder
02. maj 2001 - 09:04 #17
Makse - Måtte jeg kigge i dit program eventuelt??

Hvad display kører du med?
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 09:17 #18
Hmm...

Nu har jeg fulgt med i denne her tråd ca. fra start...

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogen priser på de forskellige ting...
Avatar billede zargu Nybegynder
02. maj 2001 - 09:35 #19
Et LCD display fra Brinck (20*40 char med baggrundsbelysning) koster 400 kr. Men derudover skal du have et kabel fra din computer til displayet. Jeg havde tænkt mig at lave en plade hvor der sidder både display samt IR modtager så du skal have et kabel med 15 ledere eller noget i den retning. Derudover skal du have en remote control med IR modtager, den koster 198 for IR modtageren og ca. 160-200 for en fjernbetjening hvis du ikke vil bruge en du har i forvejen.

Det er ihvert fald de priser som jeg har set.
Avatar billede zargu Nybegynder
02. maj 2001 - 09:35 #20
Ups, displayet er selvfølgelig ikke 20*40 men 4*20 char....
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 09:45 #21
Kan du ikke rive noget mail afsted til mig når du har noget færdigt ?

Er evt. interesseret i at købe produktet færdigt af dig ! :o)
Avatar billede zargu Nybegynder
02. maj 2001 - 10:07 #22
*LOL* Jeg havde faktisk gået i de tanker, men prisen ville jo være helt uhørt (set fra din side) hvis du skulle købe et færdigt produkt...:=) Jeg ville jo ikke kunne garantere at det virker på lige netop din maskine...:=)

Men det kunne være at der kunne blive udarbejdet en cookbook, eller hvis der var nogle C++ hajer der var interesseret i at tage projektet til sig...

Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 10:20 #23
zargu... mellem os 2 (og de andre ???)

Så tror jeg der kunne være penge i det her... !

Kender en C programmør
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 10:21 #24
mail mig lige på x@d-net.dk
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 12:14 #25
Zargu > Sendt. Jeg bruger et 20x4 HD44780 display. Jeg mener det hedder Hitachi.

Et færdigbygget sæt, lige til at sætte i et 5 1/4\" slot, havde været alle tiders.
Jeg kunne ihvertfald havde sparet mange timers arbejde.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. maj 2001 - 12:41 #26
makse >> Ja, men du kan jo selv å det lave sættet så det passer ind i et 5 1/4\" slot. Faktisk en meget blæret ide!!
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 12:53 #27
Zycho > Det har jeg også gjort. Jeg har lakeret et Aopen HX08 sort, med grå fødder og drev. Og så sat displayet i et 5 1/4\" slot. Jeg mangler så lige at få indbygget IR modtageren i 3½\" drev-pladsen.
Det giver dog et lille problem. Man skal føre kablet ud af kabinettet, for at tilslutte displayet til printerporten.
Men bruger man et gammelt Pentium bundkort, kan man slippe for det også.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. maj 2001 - 12:59 #28
makse >> blæret. Jeg elsker sådan noget kabinet modifying. Jeg overvejer selv at lave hul i kabinettet, købe en plastikplade, og neonlys.

Har du et billede at dit kabinet??
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 13:03 #29
He, hvis du elsker mods, så vil du få et kick ud af det her.
http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=83&page=3

Jeg har ikke lige et billede, endnu. Men det skal jeg da få lavet.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. maj 2001 - 13:07 #30
been there :-)
Avatar billede makse Nybegynder
06. maj 2001 - 23:52 #31
Avatar billede zycho Nybegynder
07. maj 2001 - 09:54 #32
makse >> Fedt kabinet :-)
Avatar billede zargu Nybegynder
08. maj 2001 - 13:02 #33
Makse, har fundet et sted hvor de bla. har færdige displays til Com porten til indbygning i et 5 1/4 slot.

http://crystalfontz.com/products/

Jeg har lige bestilt 8 stk. displays som vi skal arbejde videre med, så nu sker der noget...
Avatar billede makse Nybegynder
08. maj 2001 - 13:29 #34
Zargu > Total fed side, den har jeg godt nok ikke set før.
Sig til hvis der er noget i vil havde hjælp til. Jeg har dog ikke oceaner af tid i øjeblikket.
Avatar billede morpheus Nybegynder
08. maj 2001 - 15:32 #35
http://d-net.dk/putere.jpg

Min workstation, server og printer
Avatar billede zargu Nybegynder
09. maj 2001 - 11:02 #36
Makse... Vi har en der er ferm med en loddekolbe, og har fået en C++ haj til at hjælpe os med et menu system. Vi har desværre lige fået at vide at der er 3-4 ugers leveringstid. Men det skal nok blive til noget, jeg regner med at holde folk opdateret med hvad der sker på denne side...

Avatar billede clausmeyer Nybegynder
02. november 2002 - 19:59 #37
overvejer selv og købe et lcd display 4*20 hvad er bedst og se på blå eller grøn display hvad står tydligst

kan alle info vises på displayet fra maskinen