Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
17. februar 2006 - 17:12 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

fixmbr, "error loading operating system"

Jeg har koert dualboot (WinXP Pro og Linux FC4) og bootede med Grub. Jeg fjernede Linux-partitionen med mit Norton partition-program. Derefter startede Grub-prompten og ikke XP op. Jeg fjernede Grub med fixmbr. Nu faar jeg imidlertid fejlen "error loading operating system". Mine data er intakte, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal faa startet windows igen. Jeg har proevet at aendre bios til default og jeg har proevet en repair install, men intet hjaelper. Er der nogen, der kan hjaelpe? Jeg er villig til at foraere alle mine point. Jeg vil bare have adgang til mine data igen. Enhver kvalificeret hjaelp er MEGET vaerdsat.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. februar 2006 - 17:20 #1
fixmbr OG fixboot
skulle jeg mene.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. februar 2006 - 17:22 #2
Hej Tommy
Start op i recovery consolen (fx. ved at boote på din wincd)
1. kør fixboot
2. kør fixmbr
3. bootcfg /rebuild til at genopbygge din boot.ini

...kanonhygger
Avatar billede serverservice Praktikant
17. februar 2006 - 17:22 #3
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
17. februar 2006 - 17:25 #4
strych9:
Har koert baade fixmbr og fixboot. Det virker ikke.

dannyboyd:
Proever at tilfoeje bootcfg /rebuild

Husk, at jeg ikke har backup af mine data, saa jeg traeder forsigtigt...
Avatar billede morhan Novice
17. februar 2006 - 17:28 #5
http://support.microsoft.com/?kbid=315261

prøv at boot maskinen på en floppy som indeholder fdisk, og kig efter, om din partition med windows er sat til at være den aktive
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
17. februar 2006 - 17:33 #6
dannyboyd:
Jeg har proevet dit loesningsforslag. Det virker desvaerre ikke. Jeg maa finde en maade at kopiere mine data og derefter geninstallere. Med mindre du kender en anden loesning.

morhan:
Jeg koerer WinXP Pro. fdisk eksisterer ikke. Men jeg vil lige undersoege om windows-partitionen er den aktive i boot.ini eller hvor det nu staar.
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
17. februar 2006 - 17:33 #7
Hvad skal jeg saette load identifier til?
Avatar billede morhan Novice
17. februar 2006 - 18:03 #8
det er i MBR at partitionen skal markeres som aktiv. Det kræver specielt værktøj

www.bootdisk.com kan du hente en win98 bootdisk med fdisk
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2006 - 18:10 #9
boot op på din XP-skive, vælger "REPARER FRA GENOPRETTELSESKONSOL" og log ind, herefter skriver du
bootcfg  /rebuild -> klik enter -> klik enter til det systemet spørger om i forbindelse med denne komando -> skriv fixboot -> klik enter -> bekræft -> skriv fixmbr -> klik enter -> bekræft -> klik enter -> skriv exit -> klik enter.

Ovenstående kommandoer skal udføres i den nævnte rækkefølge
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2006 - 18:12 #10
Hvis alt andet svipser kan du installere XP på samme partition som den gamle uden at formatere, nu kan du reparere din oprindelige XP og herefter slette den nye, du må naturligvis ikke formatere, ingen data går tabt
Avatar billede mvhansen Nybegynder
17. februar 2006 - 18:12 #11
Du kan bruge nortorns Partition magic
til at gå ind og sætte din boot partitionen til aktiv

mvh

mvhansen
Avatar billede mvhansen Nybegynder
17. februar 2006 - 18:20 #12
Har du Partition magic på en diskette
hvis ikke kan du få en kopi af min
men du skal selv kopi dem på en diskette

mvh

mvhansen
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 13:31 #13
Har ikke haft adgang til en pc i 24 timer. Undskylder min langsomme respons.

morhan:
Jeg prøver www.bootdisk.com. Jeg har ikke mulighed for at brænde CD'er før mandag.

helgec:
Jeg har prøvet bootcfg, fixboot og fixmbr i nævnte rækkefølge. Det virker desværre ikke. Skal jeg tilføje noget til "OS Load Options" i.f.m. bootcfg rebuild? Jeg har læst, at man kan installere XP igen, uden at data går tabt. Måske jeg bliver nødt til at bruge denne løsning. Jeg vil dog prøve at få lavet en backup inden da.

mvhansen:
Norton Partition Magic er desværre et Windows-program, så det er ikke en mulighed. Hvis du har en terminal-version er du velkommen til at sende den til tommy.carstensen @@@ ucd.ie. I øvrigt har jeg kun 1 partition på min harddisk nu. Den gamle med linux skulle være slettet. Jeg troede også, at grub booteren ville blive slettet samtidigt.
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 13:32 #14
Tak for alle forslagene. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at pille harddisken ud og overføre data til en anden maskine. Er det nemt at pille harddisken ud på en bærbar og tilslutte den til en anden maskine?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. februar 2006 - 13:33 #15
Det er ikke så galt
du skal lige springe ned i en computerbutik først og købe et 40 til 20 pin IDE adapter kabel.
Avatar billede serverservice Praktikant
18. februar 2006 - 13:41 #16
Lad mig lige komme med et sidste forslag som jeg har haft success med før.
en alternativ metode til at reparere windows.

reparere windows ved at geninstallere og beholde gamle filer.
Min egen guide:
1. Boot på windows cd.
2. vælg installer windows .
3. vælg partition
4. VIGTIGT vælg "keep existing file system" - oversæt selv - installer osv...good luck , men det er jo op til dig selv hvad du vælger - idéen med at tage disken ud er da også lidt spændende - da den baner vej for andre muligheder.
Håber bare ikke den nu viser formatet RAW som er en klassisk fejl i xp
Avatar billede strych9 Praktikant
18. februar 2006 - 13:44 #17
"keep existing file system" = "behold det nuværende filsystem intakt" i Dansk Windows =)
Du får iøvrigt efter det er valgt muligheden for at installere Windows i en anden folder, så det er fordelagtigt at vælge feks c:\Windows2
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2006 - 13:47 #18
"Jeg har prøvet bootcfg, fixboot og fixmbr i nævnte rækkefølge" Er du sikker på det var i den rækkefølge, kommentaren 17/02-2006 17:22:26 angiver jo en anden rækkefølge. Jeg har aldrig oplevet tab af data ved at installere XP ved siden af den nuværende installation.
"Tak for alle forslagene. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at pille harddisken ud og overføre data til en anden maskine" Hvis du har en DAPPIX/KNOPPIX er det en smal sag at flytte dine data over netværket
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2006 - 13:48 #19
"Håber bare ikke den nu viser formatet RAW som er en klassisk fejl i xp" Der er jo stadig noget der hedder "testdisk"
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 13:59 #20
helgec:

Jeg har prøvet fixboot etc. i begge af de to foreslåede rækkefølger. Intet af det fungerer desværre.

Jeg ved ikke, hvad DAPPIX/KNOPPIX er... Alle de andre maskiner i vores netværk kører desværre Linux FC4.

Nu har jeg hørt fra 3 mennesker, at en geninstallation af WinXP ikke overskriver data, hvis man vælger ikke at formatere. Jeg tager chancen og installerer. Hvis det her virker, så lover jeg fremover at tage backup. Min sidste backup er fra 1995, så den er vist ikke helt up-to-date...
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 14:02 #21
Kommentar: morhan

Jeg skal lige prøve bootdisk-forslaget først... Skal jeg hente Win98 bootdisk, hvis jeg kører XP Pro???
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2006 - 14:17 #22
Win98 SE og efter boot vælger du FDISK
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 14:50 #23
helgec, jeg prøver på mandag. Hvis det virker, så kan du bare sende mig dine bankkontooplysninger ;-)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 15:11 #24
Jeg tror, at jeg ved, hvad der er problemet nu. Den gamle Linux-partition blev aldrig slettet. Systemet prøvede at hente OS herfra. Nu er jeg i gang med at installere XP på denne partition. Jeg håber, at det virker. Tusind tusind tak for hjælpen. Der har virkelig været sved på panden. Aldrig mere et årti uden backup :-)
Avatar billede morhan Novice
18. februar 2006 - 15:18 #25
Det var også min teori. For hvis din Windowspartition var sat som aktiv, så plejer den gerne at brokke sig over en manglende ntldr, hvis noget er helt galt
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 16:04 #26
Det virker nu, omend jeg har 4 OS installeret. Tager backup og formaterer derefter skidtet. Alle der har bidraget må gerne lægge svar. Kan jeg forære mere end 200 points? Tusind tusind tak. Der er blevet svedt meget her :-)

Mvh Tommy
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2006 - 18:01 #27
"Det virker nu" Og hvad gjorde du så??
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
18. februar 2006 - 18:04 #28
Problemet blev som sådan ikke løst. Da jeg opdagede, at jeg stadig havde de 2 oprindelige partitioner, installerede jeg XP på "Linux"-partitionen. Derefter kunne jeg starte XP op og lave backup. Havde der kun været én partition, så forestiller jeg mig, at fixboot havde virket fint.

Jeg undskylder, at jeg i min iver glemte at skrive en forklaring. Tak for hjælpen!
Avatar billede mvhansen Nybegynder
18. februar 2006 - 18:08 #29
Angående 18/02-2006 13:31:12
mvhansen:
Norton Partition Magic er desværre et Windows-program
Kan ligges på en disk og boot op i dos

mvh

mvhansen
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2006 - 08:36 #30
RESPONS ??
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2006 - 11:07 #31
Lyder til at du har fået en brugbar løsning på dit problem - og ja backup er en rigtig god ting. smider et svar ..op til dig selv om jeg har hjulpet ellers afviser du bare.
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
21. februar 2006 - 12:28 #32
Respons hermed givet og spørgsmål lukket. Endnu engang tak for hjælpen i paniktimen.