Avatar billede per_larsen Nybegynder
30. april 2001 - 13:24 Der er 4 kommentarer

Generel fejl læser drev C

Mystisk fejl. stopper under opstart af win95. Efter et minuts tid fejl = det ovennævnte. Booter på diskette. kører lidt scandisk, genstarter på h-disk, og det kører fint, også efter f.eks. 3 gange genstart.... MEN lad maskinen stå en halv times tid, og den er gal igen.. Batteriet er OK, ka´sådan en PC have koldstartproblemer?
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 13:40 #1
Det kan være et defekt IDE kabel. Eller et af IDE stikkene der ikke sidder ordentligt.
Avatar billede per_larsen Nybegynder
30. april 2001 - 13:59 #2
Tak for svaret Makse, men den løsningsmulighed er afprøvet.
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 14:28 #3
Har du checket for virus?
Det ville være en god ide, at få lavet en backup af vitale data.
Flere løsningsmuligheder findes dog.
Lav en systemdiskette fra dit OS. Skrivebeskyt disketten, og start op på den.
Når du når til Prompt, skriver du Sys C:
En anden mulighed er Fdisk /mbr som genopbygger din Master Boot Record. Det anbefales dog ikke at bruge den, hvis du bruger multiboot eller en diskmanager.
Check også at harddisk indstillingerne i bios står korrekt.
Hent evt. et testprogram fra harddisk producentens hejmmeside.

Hvis du har punktet \'bootsector protection\', eller lignende, i din bios, så sæt det til \'Enabled\'
Avatar billede mal Nybegynder
30. april 2001 - 15:57 #4
Hvis du har flere rammoduler i maskinen så prøv at pille et par stykker ud ... så der kun sidder et - det virker ulogisk - men jeg har flere gange oplevet at det er et defekt rammodul.