Avatar billede Jegvan Praktikant
16. februar 2006 - 21:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddiske siger underlig lyd, bios starter ikke

Hej Eksperter

Min svoger har haft sin pc i ca 5 måneder, idag vil den pludselig ikke starte. Der kommer en underlige lyd fra harddisken og bios´en starter ikke op. Lysene i DVD drevene står og blinker, ventilatoren på CPU´en kører ok. Når jeg tager strømmen fra de 2 HD´er starter bios´en op, men kan naturligvis ikke finde noget sted at boote. Det er lidt underlig for sætter jeg en af HD´ene til starten lyden igen, også selvom der ikke er nogen OS på den ene HD. Og bios´en nægter at starter op når lyden er der. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg mener pc´en er en Athlon 2800++,
512 MB DDR Ram
1 HD 80 GB, 1 HD ??GB

Mvh  Jegvan
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. februar 2006 - 21:46 #1
Kan den starte op på en XP CD ?
Avatar billede levithan Nybegynder
16. februar 2006 - 21:47 #2
de underlige klonke lyde betyder defekt harddisk. Det er svært at sige omfanget af defektheden. Det kan være fra dårlige sektorer til defekte læsehoveder. du kan prøve at hente producenten disk scannings værktøj og teste harddiskens status
Avatar billede Jegvan Praktikant
17. februar 2006 - 01:22 #3
Jeg har ikke prøvet at starte op med XP cd´en, det er vel også omsonst og prøve, da bios´en kun starter op, hvis der ikke er sluttet harddisk til?

Der er 2 harddiske, mon de gået i stykker på samme tid?
Avatar billede levithan Nybegynder
17. februar 2006 - 08:07 #4
det er sjælden at begge diske dør på samme tid. prøv at tage strøm stikket fra den harddisk der siger klonk og se om bios vil fortsætte og vil den det så se hvad der sker om det er din windows harddisk der er syg

prøv det samme med den anden og se hvordan din pcer opfører sig
Avatar billede Jegvan Praktikant
17. februar 2006 - 10:34 #5
Det er præcis hvad jeg har gjort, bios vil kun starte op, når der ikke er sat strøm til den ene eller anden (eller begge) harddisk.
Avatar billede levithan Nybegynder
17. februar 2006 - 10:38 #6
men bios kan godt starte op hvis du prøve hver enkelt disk for sig selv men hvis begge 2 sidder på kablet så kan du ikke.

jeg er lidt i tvivem om du kan få lov til gå videre hvis du har sat den syge disk til uden at harddisk nr 2 er sat til
Avatar billede Jegvan Praktikant
17. februar 2006 - 11:29 #7
Nej, bios starter kun op når ingen harddiske er sat til. Er bare en hd er sat til, starter lyden så snart strømmen bliver sat til, men jeg er ikke 100% sikker på at lyden kommer fra selve harddisken, men måske snarere fra den lille højtaler, det er dog utrolig svært at lokalisere lyden 100%!
Avatar billede Jegvan Praktikant
22. februar 2006 - 11:46 #8
Min svoger har nu haft sin pc til reparation, de siger at det var strømforsyningen som ikke var kraftig nok!

Tusind tak til dragonknight og levithan for deres forsøg på at hjælpe :o)
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:08 #9
hvis tingene har kørt upåklageligt i 5 måneder og der intet konfigurationsmessigt er lavet ved pcern eks ny hardware er det usansynligt at det er strømforsyningen den er iven med. så burte hans problem have været lige fra dag 1.
Avatar billede Jegvan Praktikant
22. februar 2006 - 12:13 #10
Jeg syntes også det lyder underligt, han henter den idag, så må vi se om den virker!