Avatar billede lazza Nybegynder
16. februar 2006 - 21:02 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

diverse ting om mac

hej der.

Jeg skal have mig en mac computer...Og
ville lige høre nogle ting om den...
1.kan man fx. sætte et logitech cam til den, og andre ting :S
2.kan man bruge andre muse end dem apple har lavet?
3.kan de bruge et almindeligt netværk, og trådløst?
4.er den svær at betjene hvis man er ny mac bruger?

/LaZza^
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2006 - 21:10 #1
<ole>

1) Ja, hvis du har driveren
2) Ja, hvis du har driveren
3) Ja
4) Absolut nej. Interface'et er lidt anderledes - men de fleste finder det nok mere logisk og intuitivt end Windows

/mvh
</bole>
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. februar 2006 - 21:11 #2
Hejsa
1) Jesp jeg har et Quickcam et-eller-andet ,_) Der er drivere hos Logitech eller på versiontracker.com
2)jada - bare sæt dem til ;-) Og kig igen på producentens hjemmeside eller versiontracker aht avancerede features - en femknaps mus med rullehjul virker her - og har gjort med 10.3 og nu 10.4 uden driver.
3) ja ja - og som udgangspunkt finder detn både en ip-adresse og alt andet uden indstillinger. Og hvis der er indbygget trådløst netkort, så kører det  også bare -ellers sætter du et i/til
4) Nej ;-) Bare oversæt Windowses ctrl til æbletasten - når du leder eefter en genvej - altså marker alt = ctrl-a (Win) = æble (ligner et museums-tegn)-A
/Seb
Avatar billede lazza Nybegynder
16. februar 2006 - 21:22 #3
kom også lige i tanke om styresystemet mac os x eller hvad det hedder...:S
det lyder som om at der er en del versioner altså 10.2 10.3 10.4  :S
er det noget man skal købe for at kunne opdatere til den nyeste version, eller kan man bare frit downlade det?
og så er der mac os x tiger. Er det kun til computere med intel core duo?
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2006 - 22:02 #4
De tekniske detaljer om de sidste nye versioner er jeg ikke så godt inde i, så det må blive en anden  :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2006 - 22:12 #5
Nye Macs leveres med Tiger installeret.

1+2+3: ja
4: tjah... det kommer helt an på den enkelte!
Personligt vil jeg ALDRIG kunne vænne mig til det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2006 - 22:12 #6
macs = maskiner fra Apple.
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. februar 2006 - 22:21 #7
Hejsa
Tiger = Mac OS 10.4 kommer med de nyeste maskiner. Det kører i øvrigt også på ældre maskiner - hvor godt, tjah - det lader jeg andre dømme, men jeg lever da med det på  en 500MHZ G4 - i øvrigt kræver 10.4 indbygget både FireWire og USB, så har ens ældre maskine ikke det, må man køre 10.3, der kræver USB, eller 10.2, der ikke kræver  den slags; eller også kan man "snyde" og bruge XPostFacto til at installere et mere krævende system på en ældre maskine.
/Seb
Avatar billede lazza Nybegynder
16. februar 2006 - 22:56 #8
seb-----> det vil sige at hvis jeg køber en Ibook G4 til 10,599 kr så får jeg mac OS 10,4 med?
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. februar 2006 - 23:03 #9
hejsa
Det skulle jeg så afgjort mene, ja. Ellers skal nogen da have lavet et eller andet sært med det tilbud. Du kan jo lige spørge, hvor du køber den for en sikkertheds skyld.
I øvrigt. Når du nu er ny på Mac, så kunne du jo overveje at melde dig ind i en Macbrugerklub, når du har købt din maskine. En nogenlunde landsdækkende éñ af slagsen er Macbruger.dk; men der findes flere rundt i landet - så vidt jeg husker, er de listet på macbrugers hjemmeside.
/Seb
Avatar billede egonspock Seniormester
16. februar 2006 - 23:06 #10
10.4 følger med.
Vær dog opmærksom på at den helst vil have mere end de 512 MB den er født med, da det sådan lige er på grænsen til at den bliver langsom, hvis du har mere end et program åbent ad gangen.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. februar 2006 - 23:08 #11
Her er den officielle brugergruppeliste hos Apple:
http://www.apple.com/dk/usergroups/finder.html
Og det er en rigtig god ide at være med :-)
Avatar billede lazza Nybegynder
16. februar 2006 - 23:11 #12
okay køber den så med 1 gb ram
så vil jeg bare sige tak for alt... og så vigtigst af alt...
HVORDAN får jeg givet point til jer forskellige ...? for dem vil i  vel gerne have..;)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2006 - 23:24 #13
Points kan du uddele, når de brugere, der gerne vil have points, lægger et svar ... og ikke 'kun' en kommentar  :)
Jeg springer over i denne omgang, men ellers tak  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2006 - 23:26 #14
PS: Tillykke med valget i øvrigt! Det er jeg sikker på, du ikke vil fortryde  ;o)
Avatar billede egonspock Seniormester
16. februar 2006 - 23:31 #15
hehe, nemt skal det ikke være ;-)
Avatar billede lazza Nybegynder
19. februar 2006 - 18:57 #16
så er der et nyt spørgsmål :S
hvis man køber en G4 og gerne vil sætte flere ram i efter man har købt den...
er det muligt?
og hvor mange ram slots er der i en bærbar
og er det svært at sætte i?
Avatar billede egonspock Seniormester
19. februar 2006 - 20:43 #17
Hvis det er en ny, er der 512 MB i den og der kan installeres et styk RAM i den. Det er fint beskrevet hvordan her: http://manuals.info.apple.com/en/iBook_G4_(Mid_2005)_Users_Guide.pdf (2,2 MB)
Det er ikke særligt svært, og tager nok en 5-10 minutter for en uøvet.