Avatar billede blknop Nybegynder
16. februar 2006 - 17:53 Der er 16 kommentarer

windows kan ikke finde cd-romdrev

hjælp min bærbare (medion md 9783) fik virus og harddisken blev formateret, desværre også den del hvor driverne lå, jeg har ikke recovery cd´en så jeg har lagt windows me på den det virker fint men den kan ikke finde cd-rom drevet (kører fint i bios) men cd drevet er ikke vist i kontrolpanel jeg har prøvet at downloade driver men den kunne ikke installeres da windows ikke kan se der er noget cd drev "attaget" hvad gør jeg ???
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2006 - 18:20 #1
Windows ME kender jeg ikke en snus til,men er det ikke blot at installere en standard driver som i Win98 ??
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. februar 2006 - 19:07 #2
Du kan lægge dos drivere ind i autoexec.bat og config.sys. Efter det burde drevet komme til syne. Det gør det i hvert fald på min niece's. Endnu en tur i ovennævnte filer hvor der sættes et rem foran driverne og maskinen fungerer med de korrekte drivere. Hvis du ikke har styr på dos tingene skal jeg efter bedte evne forsøge at guide dig igennem her fra.
Avatar billede blknop Nybegynder
16. februar 2006 - 19:28 #3
jeg skal gerne indrømme at det ikke er noget jeg har prøvet før
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. februar 2006 - 20:11 #4
Det kan godt være vi skal se om der er andre der kommer med en nemmere løsning. Det er en længere proces.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2006 - 20:34 #5
Min hjemmside er godt nok gået ned i aften  men jeg har lagt en standard driver op på en bekendts side så prøv at hente http://www.travel-tilbud.dk/cd.zip unzip og læg den på en diskette -> start op i "Kun kommandoprompt" sæt disketten i drevet -> install.exe -> klik enter så gætter jeg på at det kører
Avatar billede fuglen1 Novice
17. februar 2006 - 10:34 #6
Helgec: Det er ikke muligt at starste i kommandoprompt i fra ME og op
Det er kun muligt at komme ind kommandoprompt inde fra windows

En standard dos driver vil ikke virke fra win95 og op
Driverne som bruges til optikse drev er indbygget i windows

Iøvrigt har jeg haft meget dårlige erfaringe med ME
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2006 - 11:10 #7
Jeg fatter ikke en brik af hvor du vil hen med din kommentar "17/02-2006 10:34:13" naturligvis kan man få en Dospromt om ikke andet så fra en STARTDISKETTE

"En standard dos driver vil ikke virke fra win95 og op" Nå, det var nyt for mig, heldigvis gælder det ikke for mine computere
"Driverne som bruges til optikse drev er indbygget i windows" Pudsigt at spørgeren så har problemer"
Iøvrigt har jeg haft meget dårlige erfaringe med ME" Nå
17. februar 2006 - 14:57 #8
>helgec. ME er som win98, man bruger standard driveren til optiske IDE drev. Ingen problemer.

omkring boot til DOS. Det er rigtigt, hvis man trykker F5 for at få boot menuen, så kan man ikke boote til DOS prompt (Så vidt jeg husker).

Dårlige erfaringer med ME, tjaaa nu skal man jo passe på med at fornærme folk i disse dag. Så jeg vil sige det sådan. Jeg kørte med den Samme ME installation på en Presario i 5 år. Jeg havde 2 småting i den tid. 1. En opdateret video driver fra MS, gav bsod. 2. havde lidt underholdning med at opdatere directx 9.0b til 9.0c, fandt løsning på exp.

Den nåede som at få både trådløs og DVD brænder kort før pensionen.

Der bør ikke være de store problmer med at få et CD drev til at virke.

Prøv evt. at boote Tryk F5, vælg fejlsikret tilstand. Gå i enheds håndtering, se om CD drev evt. så der flere gange. Slet dem alle og reboot.

Ellers vil jeg overlade det til helgec, han er meget bedre til det her end mig.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2006 - 18:05 #9
Nu syntes jeg faktisk at jeg lagde blødt ud ved at skrive "Windows ME kender jeg ikke en snus til,men"
Jeg vil fastholde at man får en DOS-prompt "om ikke andet så fra en STARTDISKETTE"
"Der bør ikke være de store problmer med at få et CD drev til at virke." Ja men her er vi rørende enige, nu var der jo en spørger der påstod noget andet og lad mig da bare indrømme at jeg tror spørgsmålet var en fuser, men vi kender vel alle den situation at vi gerne lige vil ha`et eller andet op at stå (rent computermæssigt)derfor svarede jeg, men sædvanen tro, tja hvad skal jeg skrive
Avatar billede blknop Nybegynder
18. februar 2006 - 12:49 #10
til helgec  spørgsmålet er absolut ikke en fuser drevet vil bare ikke virke
jeg har hentet og installeret de filer du beskrev
men der kommer en fejlmeddelelse " initialize ASPI fail or no cd/dvd-rom drive attached" når computeren bliver genstartet er der ikke vist noget cd drev i denne computer ej heller i enhedshåndteringen, det gør det vankeligt at instllere programmer etc. da jeg ikke kan pege på drevet ( drevet virker da installationscd der skal bootes fra drevet kører fint ) ??
Avatar billede fuglen1 Novice
19. februar 2006 - 00:04 #11
blknop:
Jeg ville mene det er et windows problem at den ikke finder dit cdrom drev

iøvrigt er den driver der bliver anvist ubrugelig da den anvendes i dos og du kan ikke starste i komandopromt uden startdiskette/bootcd

Har du prøvet at boote fra en startdiskket os om drevet kommer på der?
Det kunne jo os være der er noget galt med drevet

I windows vil det være i dennecomputer og enhedshåndtering
hvis det kun er i enhedshåndtering er det bare
at tildele det et drevbodstav

Helgec:
i opstart af me kan du ikke trykke f8 og vælge komandopromt det kræver en srartdisk.
Hvilket det heller muligt i de nyere windows versionere
sidste windows med den funktion var win98se
19. februar 2006 - 11:13 #12
Den nemme løsning. Prøv at starte forfra med installationen.
Det bedste vil nok være, at slette partitionen først med fdisk, og så boote på CD.
Hvis der skulle ligge noget gammelt data der skal reddes, så gør det først.

Jeg er ikke i tvivl om at du står med dette problem.

Der er vist bred enignhed om, at der ikke bør være problemer med at få IDE drev til at virke under windows. Og at windows er nemt at have med at gøre når det virke.
Når det så ikke virker, kan det være ..... svært for ikke at sige spilt splat umuligt at få på rette kurs. Så somme tider kan den nemme løsning den hurtigste og bedste.

>>helgec, jeg mener det helt ærligt og ord ret, når jeg skriver at du er bedre til windows end mig.
Når du skriver at du ikke kender en snus til ME, så vil jeg bare fortælle, at der ikke er den store forskel på 98 og ME, egentlig bare et facelift.
ME er stadig bare en DOS med grafisk progam loader ovenpå.
Selvfølgelig kan man boote til DOS på fra en start diskette, og køre en DOS prompt fra Kør.
Det man ikke kan, er som både fulgen og jeg har skrevet, vælge DOS prompt fra boot menuen. Ej heller at genstarte i DOS mode fra shutdown menuen.
Avatar billede blknop Nybegynder
19. februar 2006 - 16:01 #13
svar til diverse
jeg har nu prøvet at installere linux (det kan godt se cd-rom drevet) den installation gav mulighed for at formatere c drev og installere windows helt forfra desværre samme problem windows kan ikke se cd drevet ellers kører det ok men det er vanskeligt at installere andre ting det være sig officepakken eller netkortet så den kan komme på nettet det ligger jo altsammen på cd´er.
jeg har lavet startdiskette så jeg kan starte i dos her kører drevet ok men jeg syntes ærlig talt det er lidt vanskeligt at arbejde i dos.
kan det være fordi jeg kører me og drevet er af nyere dato så me ikke kender den type drev?? (sbw 242 cd-rw/dvd combo) ?? det må jo helt klart være et windows problem??
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2006 - 18:01 #14
Ja jeg forstod absolut ikke dit spørgsmål som om det drejede sig om et moderne DVD drev, men om det havde ændret noget ved jeg ikke. Med hensyn til at starte op i DOS er der en vejledning på http://www.wintip.dk/9x/guides/me_dos/me_dos.htm#klar Din største chanche ligger nok i at redigere AUTOEXEC.BAT som foreslået 16/02-2006 19:07:26 hvis du søger på google er der ganske mange forslag vedr. diverse drev til ME
Avatar billede blknop Nybegynder
19. februar 2006 - 20:14 #15
svar til de hjælpsomme mennesker der har villet sætte sig ind i mine trælse problemer det er nu lykkedes at få det til at virke, og i tror nok det er løgn men løsningen er sand nok.
jeg hentede de rigtige drivere igen igen på nettet og installerede dem i system 32 mappen, derefter ( i enhedshåndtering )blev harddisken sat til primærkanal ( før var det standdard)så blev computeren blæst igennem med trykluft (denhavde det med at blive varm, køleren kørte hele tiden) der kom en del støv.
så lagde jeg en cd med autostart i drevet ( netkort software) så startede drevet op og computeren installerede ny hardware ( cd drev) hentede de rigtige drivere , og vupti nu virker det.
nu er der kun et problem med skærmindstillingerne(16 bit farver og opløsning på 640 - ) og den vil ikke gi mig lov at ændre det, men det er formentlig også en driver så det skal nok lykkes.
endnu engang tak for hjælpen gutter, man føler sig snart som en hel it-nørd efter sådan en omgang
20. februar 2006 - 09:53 #16
:D