Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 10:30 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk / støjkilder

Trådløse netværk er da vidst noget fanden har skabt. Jeg har haft problemer med at få mit nyindkøbte til at fungere, men har med god hjælp her fra eksperten.dk konstateret at udstyret fungerer perfekt, undtagen lige her hvor det skal bruges, medmindre afstanden mellem router og netkort er under tyve centimeter.

Er der blandt jer eksperter nogen der har erfaring med lokalisering / eliminering af støjkilder, da det må anses for at være problemet ?
Avatar billede munken44 Nybegynder
16. februar 2006 - 11:10 #1
Har du prøvet at skifte mellem de forskellige kanaler? prøve evt. at scanne for andre netværk der kan forstyrre! Hertil kan du bruge http://www.stumbler.net/
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 11:20 #2
Jeg har prøvet flere forskelige kanaler uden held. Netstumbler er også instaleret, og den finder ikke andet end mit eget netværk.

Der er i det hele taget prøvet en del, lige fra flytning til andet rum, til opstilling helt andre steder. det er kun her det virker, så en eller anden støjkilde er det jeg anser som problemet. Det eneste der er her i umiddelæbar nærhed, er to trådløse telefoner, som jeg ikke mener på nogen måde kan spille ind. De har da også været koblet fra, uden ændringer til følge.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 11:36 #3
Stil dit Access point højt!
hvad skal du igennem af etage adskillelers og vægge.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 11:38 #4
Hvilken sw version er din router?
Bruger du windows eller linksys programmet til at sætte netkortet op med?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 12:05 #5
Ap står i samme rum som PC.

Hvis du med SW mener Firmware, er det v 1.05.3

Jeg har prøvet både windows XP og linksys programmet, men det ændrer intet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 12:06 #6
Har du prøvet at slå speedboost fra, både i router og på netkort?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 12:15 #7
Prøv lige at holde reset knappen inde til dioderne begynder at blinke. Har oplevet 2 gange tidligere med WRT54G at de skulle have en reset (out of the box).
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 12:49 #8
Jeg har ikke før prøvet at slå speedboost fra, så det har jeg lige prøvet. Hvad jeg umiddelbart kunne se, var at eneste mulighed for at koble fra er at vælge b-only. Er det korrekt?

Umidelbart så det ud til at give et godt resultat. Jeg flyttede routeren lidt væk, og holdt længe en konstant signalkvalitet på 95%. Pludselig faldt den til 75%, og forbindelsen røg. Nu er den igen på 95%, men af en eller anden grund vil den ikke genoptage forbindelsen. Den finder netværket godt nok, men når jeg vælger "opret forbindelse" spørger den først om netværksnøgle, for så at stå og søge med en besked om "venter på netværket".

Routeren har fået en reset mange gange, uden at det har ændret noget.

Som jeg før har skrevet er det hele testet andre steder, uden problemer af nogen art. Igår prøvede jeg routeren af hos en kammerat. Jeg pluggede den til, og vi kunne uden problemer logge på fra hans trådløse PC der står en etage højere, og i den anden ende af huset. Signalkvalitet 100%. Det er KUN her på stedet at probelemet er der
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 12:59 #9
Så er der noget der tyder på at du har noget der forstyre.
- Microbølge ovne der altid køre.
- GSM mast meget tæt på.
- Reflektioner fra noget der er i væggene.
- Dårlige antenner på dit netkort.

Duer din pc og din router sammen ovre ved din kammerat?

B er lidt bedre end G under svære forhold. Det er ikke så følsomt over for støj og reflektioner.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 13:20 #10
Der står godt nok en telefonmast et par hundrede meter her fra, men jeg havde egentlig en formodning om at telefonsignaler ikke kunne forstyrre. Det er vel i sidste ende et spørgsmål om frekvens ?.

PC og Router har kørt sammen et andet sted hele weekenden uden problemer.

jeg har stadig en næsten konstant signalsyrke på 95%, med et par dyk en gang imellem lige ned under 90%. Burde det ikke være nok til at opretholde forbindelsen, eller for den sags skyld at genoprette den ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 13:27 #11
jo det burde det. Men du må have noget der forstyrre.
Med netstumbler, hvad er dit signal støj forhold?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 13:33 #12
SNR 59
Signal+ -40
Noice -100
SNR+ 65
Avatar billede califfo Nybegynder
16. februar 2006 - 13:41 #13
Hvilket Linksys produkt er det?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 13:47 #14
WRT54GS v.4 router og WMP54GS netkort. hertil kommer en WPS54G printserver. Den har jeg dog endnu ikke arbejdet med trådløst.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 13:54 #16
Nej. Her er hverken radio, tv, eller noget henad den retning. Det eneste andet trådløse er to fastnettelefoner, og et par mobiltelefoner eller tre.
Avatar billede loproc Praktikant
16. februar 2006 - 13:55 #17
Oki... kik eventuelt efter på de trådløse telefoner om de kører på 2.4 GHz...
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 14:07 #18
De kører begge 1880 - 1900 mHz
Avatar billede loproc Praktikant
16. februar 2006 - 14:10 #19
ok - så har jeg ikke flere forslag...
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 14:19 #20
Ok.. Tak for forsøget :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 14:30 #21
Lonerangr>> Signal støj ser godt nok ud, så det burde ikke være støj der driller dig. Har du nyeste driver på dit netkort? Hvordan er væggene der hvor du har problemer med forbindelsen?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
16. februar 2006 - 15:28 #22
Jeg har prøvet at hente en anden driver fra Linksys i version 1.1 istedet for version 1.0. Om det er tilfældigt er ikke nemt at sige så hurtigt, men jeg holder ihvertfald en signalkvalitet på 98 - 100% på en afstand af halvanden meter. Jeg prøver lige at se hvad der sker den næste times tid
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 10:02 #23
Lige en lille opfølgning. Siden jeg har skiftet driveren, holder jeg næsten en konstant signalsyrke på 100%, men trods det mister jeg tit forbindelsen, der dog oprettes hurtigt igen.

Kunne det eventuelt tænkes at netkortet kan have en periodisk fejl ?

Dagens målinger:
SNR: 70
Signal+: -30
Noice: -100
SNR+: 70
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 10:18 #24
Ny firmware til din Router:

Linksys, A division of Cisco Systems, Inc.

Product:                WRT54GS (European)

Classification:        Firmware Release History

Links til nyeste EUROPÆISKE firmware finder du her: http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Download_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1136592131727&packedargs=sku%3D1125730904242&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Release Date:          December 9, 2004

Firmware Version:      3.72.2 (November 25, 2004)
_____________________________________________________________________
3.72.2
- Resolves issue with disabling firewall
- Resolves issue with PPTP passthrough

2.09.1
- Initial Release, English version
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 10:19 #25
hmm, noget gik galt der.....  Men det kan stadig læses.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 10:26 #26
Jeg har downloaded filen der kommer ind som en bin-fil. Hvorledes skal den behandles ?. Jeg har ikke umiddelbart noget program den kan arbejde med.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 10:42 #27
Du skal ind i din routers admin panel, derfra kan du bede den opdatere, så fortæller du den hvor filen ligger og trykker ok, så opdatere den.

MEN GØR DET IKKE OVER TRÅDLØS OG AFBRYD IKKE FORBINDELSEN/STRØMMEN UNDER OPDATERINGEN.

Undskyld at jeg råber, men går det galt, så er det ikke en router længere, så er det en dørstopper.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 10:50 #28
Det kan jeg ikke. I løbet af meget kort tid får jeg meldingen "Upgrade are failed".

Jeg HAR udpakket download-filen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 11:03 #29
arh, min fejl. Det er en WRT54GS v.4... Sorry, anden opdatering.....
Dette er den rigtige:

Linksys, A division of Cisco Systems, Inc.

Product:                WRT54GS v.4

Classification:        Firmware Release History

Firmware  Date:        9/15/2005

Release Date:          10/5/2005

Last Firmware Version: 1.05.2
_____________________________________________________________________
Firmware 1.05.2
- Fix WDS under WPA mode issue
- Fixed issue where user can choose "Shared Key" under WPA-Personal and WPA-Enterprise.
- Fixed issue where long SES push generates new SSID and key instead of reset to defaults
- Fix iDEFENSE issue
- Add SES disable function in "Wireless Advanced" page
- Fixed SES LED delay
- Fixed issue where SES SSID/security is applied even when there is no SES clients
- Fix L2TP disconnect issue
- Fix DMZ and Port forwarding issue

Firmware 1.05
- Initial release for version 4.

NOTE:  This firmware is not compatible with WRT54GS hardware version 1.0, 1.1, 2.0, 2.1 or 3.0.  Please check the bottom of your router to ensure you have the correct hardware version.

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Download_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1115417109974&packedargs=sku%3D1126536698937&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 11:17 #30
Det gav samme melding. Jeg undrede mig lidt over at der i filnavnet står US, hvor der i det første står DK.

Jeg prøvede lige selv at søge på linksys.dk. Her er der ingen uprgrade til v.4. Søger jeg på linksys.com er der.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 11:26 #31
ja US upgrades er released før de danske, men det burde ikke betyde noget for hardwaren, det gør det ikke på en WRT54G v.2, det kan dog være at de har indført hardware lås. Men den amerikanske firmware har en løsning for noget disconnect.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 11:39 #32
Hmmmm... Ok... jeg må prøve at holde øje med om den danske dukker op.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 11:47 #33
kontakt eventuelt: http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/live_request.php En live support chat, med en linksys supporter, det er på engelsk. Det er ikke dem alle sammen der ved noget om support!!!!
Avatar billede lonerangr Nybegynder
17. februar 2006 - 16:44 #34
Endnu en opfølgning på situationen.

Jeg har nu prøvet at instalere og konfigurere min printserver. Netværket er sat til infrastructure, så printeren kører igennem routeren. Det fungerer perfekt, selvom printeren nu står i den anden ende af huset, så man må formode at der fra router til printer ikke er problemer.

Jeg har også skiftet netkort af samme fabrikat og type, men det ændrer intet.

Fejlen ser ud til at være periodisk. Siden jeg skiftede driver, har det været mærkbart bedre, og jeg har kunnet holde forbindelsen rimelig længe. Jeg prøvede for sjov at flytte routeren ind ved siden af. Det gav en dårligere forbindelse ifølge netstumbler, men jeg kunne holde forbindelsen alligevel.

Nu har jeg så genstartet min PC, og jeg kan bare ikke en skid. Når jeg åbner den trådløse forbindelse står forbindelsesindikatoren på udmærket, også selv om routeren er placeret inde ved siden af. det ændrer sig ikke, men når jeg trykker "opret forbindelse" lykkes det ikke. Men så alligevel. Imens jeg sidder her og skriver, popper beskeden om oprettet forbindelse op, men den holder bare ikke længe.

Kunne det tænkes at det er selve netkortet jeg skal koncentrere mig om, eller kunne det være et problæem med PC'en ???

Jeg fatter ganske enkelt minus :-/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 16:59 #35
Jeg tror at du har et dårligt netkort. Ellers er der noget helt galt med din windows install. Har du mulighed for at låne et andet netkort?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
25. februar 2006 - 13:35 #36
Jeg håber du stadig hænger på James. Smid lige et svar så du kan få points for at bringe mig på sporet.

Jeg har byttet netkortet, og hentet endnu en ny driver, og har også hul igennem, og der er sådan set kun et problem tilbage. Hvert tredje sekund knurrer PC'en, og CPUforbruget hopper op på 2 - 25%. Det stopper når jeg deaktiverer netkortet.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
24. marts 2006 - 13:32 #37
.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2006 - 14:00 #38
Hej.

Jeg fik ikke mail om at du var klar til at lukke.
Syntes at det er i orden at du har lukket.
Er glad for at have hjulpet.

Mvh J;-)