Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 10:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med trådløst netværk - 2

Jeg har tidligere oprettet en tråd (http://www.eksperten.dk/spm/674333) hvor jeg piver over problemer med mit trådløse netværk. I den tråd var diagnosen, et defekt netkort. Den tror jeg altså bare ikke på mere. Jeg har testet yderligere på netværket, bl.a med network stumbler og søgt efter andre trådløse netværk i nærheden af der hvor jeg bor, men ingen af de andre netværk, bruger kanaler der overlapper min. Jeg har nu taget min trådløse router med på arbejde og tester lidt på forbindelsen der. Her er der også testet for overlap, men dette er ikke tilfældet.

Jeg har installeret en netværksklient som alternativ til windowsklienten som plejer at styre forbindelserne. Netværksklienten hedder "Funk Odyssey". Jeg kan her se lidt mere detaljeret hvad der sker når den prøver at logge på.

Jeg testede først uden sikkerhed i form af krypteringsnøgler. Der er der ingen problemer. Den logger på med det samme og jeg bliver ikke smidt af.
Hvis jeg så slår WPA-PSK kryptering til, er det noget andet. Jeg kan slet ikke logge på med Odyssey-klienten, hvorimod min windows-klient logger af og på, som vinden skifter. Vildt irreterende. Jeg er før blevet foreslået at det er mit netkort, men når det nu sker med andre pc'er med trådløst netværk og at jeg samtidig ikke oplever problemer når jeg logger på andre trådløse netværk, slår det mig (meget hårdt) at det nok ikke er netkortet, men derimod min trådløse router den er gal med.

Det trådløse netkort i min maskine: Intel Pro WLAN 2100 3B
Min trådløse router er en Linksys WRT54GC. Jeg har prøvet at opgradere firmware efter opfordring fra Linksys support, men det blev til en nedgradering istedet. Jeg fik den med firmware v3.0, som er den nyeste. Jeg har testet med v2.8 uden forskel.

Nogen bud på hvad det er?
Avatar billede levithan Nybegynder
15. februar 2006 - 10:33 #1
hvad ender signal styrken op med mod de pågældne accespoints
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 10:34 #2
Rettelse: Firmwareversionerne jeg nævner er:

Firmware Version: v1.03.0
og
Firmware Version: v1.02.8
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:01 #3
Som jeg sidder nu på min arbejdsplads, med ca 44cm mellem router og pc, er værdierne i Network Stumbler følgende:

Signal to Noice ratio (SNR): 52 db
Signal+ : -48 db
Noise: -100 db

Værdierne er meget faste når jeg sidder her og er stort set identiske med signalstyrken på de 2 andre trådløse netværk der findes indenfor de nærmeste 100m.

Hjemme hos mig selv, er signalstyrken noget i stil med:

Signal to Noice ratio (SNR): 65 db
Signal+ : -35 db
Noise: -100 db
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:02 #4
...Det skal siges at jeg ikke oplever problemer med de 2 andre netværk når jeg kobler mig på.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:05 #5
Jeg kan tilføje at når jeg forsøger at koble mig på routeren med "Funk Odyssey", finder den routeren, men bruger lang tid på "waiting for keys", hvorefter den giver op.
Avatar billede vaco Nybegynder
15. februar 2006 - 11:08 #6
Hej

Jeg oplevede engang lidt af det samme... det var ikke fordi et andet nætværk kørte på den samme kanal, men fordi det var et andet netværk med det samme navn (SSID). Det resulterede i at "windows-klient logger af og på, som vinden skifter", så prøv at kalde dit netværk noge andet...
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:11 #7
Er forsøgt. Jeg bruger et temmelig atypisk SSID (krummerne). Jeg forøsger dog lige en gang mere.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:16 #8
Har lige forsøgt at skifte SSID. Resultatet er det samme.
Avatar billede levithan Nybegynder
15. februar 2006 - 11:54 #9
har du sat  noget sikkerhed på din trådløse router  siden den skrier at den venter på nøgler?
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 11:56 #10
...Jep. WPA-PSK TKIP. Resultatet er det samme hvis jeg bruger WPA2.
Avatar billede levithan Nybegynder
15. februar 2006 - 11:58 #11
for at du kan få adgang til routeren skal du jo kende de nøgler der er tastet ind i routeren har du skrevet den ind i dit netkorts forbindelse
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 12:10 #12
Selvfølgelig. Der er kun forskel på hvilken netværksklient jeg bruger. Windowsklienten kan jeg godt logge på med, men bliver af og til smidt af. Det kan ske flere gange i timen, eller der kan gå flere timer uden jeg ser noget. Med Funk-klienten kan jeg ikke logge på mit eget netværk, men gerne på andre krypterede netværk. Meget mystisk.

Det skal lige siges at jeg har en SyGate firewall version 5.5 build 2637 installeret. Når jeg bruger min windowsklient og jeg bliver smidt af netværket, kan jeg ofte koble mig på igen, hvis jeg deaktiverer firewall'en. Jeg kan så aktivere den igen når jeg er blevet koblet på, hvorefter jeg kan surfe og lege på nettet indtil jeg bliver smidt af senere. Hvis jeg ikke laver det trick med at deaktivere og aktivere firewall'en, kan den stå i 1 time eller mere og forsøge at komme på og lige pludselig blive accepteret og komme på nettet. Dette forekommer KUN med windowsklienten. Jeg har endnu ikke oplevet det med Funk-klienten. Jeg vil dog stadig afvise det er mit netkort eller firewall, da problemet også opstår på maskiner af andet mærke og uden firewall.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 12:11 #13
Jeg oplever KUN dette problem på min egen router.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 12:12 #14
...Øhm. Oformulering. Det er altså KUN på min egen router jeg oplever dette problem.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 12:12 #15
Oformulering = Omformulering.
Avatar billede califfo Nybegynder
15. februar 2006 - 14:45 #16
Nå. Jeg har været i dialog med en Linksys supporter og fået oprettet en ombytningssag. Tråden lukkes. Tak for input.