Avatar billede peter_holst Praktikant
15. februar 2006 - 08:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stoppe Domain/Active Directory midlertidigt?

Hey

Da jeg er ved at installere en ny domain controler på mit netværk, kunne jeg godt tænke mig, midlertidigt at deactivere den nuværende domain controler uden at skulle slukke den. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede venturer Nybegynder
15. februar 2006 - 08:44 #1
Nope. Kun ved at pille den af netværket. Men så kan du jo ligeså godt slukke den helt.
Hvis du har lavet en ny ekstra domain controller i dit eksisterende domæne skal du lige huske at få den gjort til en Global Catalog server samt at installere DNS servicen på den hvis DNS ikke i forvejen kører på en helt anden server.
Avatar billede peter_holst Praktikant
15. februar 2006 - 09:09 #2
Jeg har lavet en ny, der skal erstatte den gamle.
Men nå, så må jeg finde på nogen andet, så jeg ikke kommer til at forstyre brugerne for meget ved overgangen til den nye server.
Avatar billede venturer Nybegynder
15. februar 2006 - 10:19 #3
Det plejer nu ikke at være det store problem.
Hvis du har DNS kørende på din oprindelige DC skal du blot installere servicen på den nye også. Sørg for at den bliver gjort til en Global Catalog server. Kig her hvordan:
ttp://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/library/ServerHelp/7b1c3e1c-ef32-4b8e-b4c4-e73910575f61.mspx

Du skal også sørge for at de 5 fsmo roller er flyttet over. Kig her hvordan:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;255690
Avatar billede venturer Nybegynder
15. februar 2006 - 10:28 #4
Så snart ovenstående er gjort skal du huske at ændre i din DHCP så klienterne ved at de skal bruge den nye DC som deres DNS server. Når klienterne har fået opdateret deres ipconfiguration kan du egenligt bare afinstallere AD på den gamle DC.

Det sikreste vil være at lade begge to køre en uges tid. Så er du sikker på at alt er replikeret og at alle klienter er opdaterede.

Denne fremgangsmetode har virket alle de gange jeg selv har gjort det (ude ved kunder og i huset selv). Så jeg kan ikke se nogle problemer ved at gøre det sådan.

Du får lige den første link til Global Catalog igen:
http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/Library/7b1c3e1c-ef32-4b8e-b4c4-e73910575f611033.mspx
Avatar billede peter_holst Praktikant
20. februar 2006 - 13:52 #5
Problemet er så bare, at det nye domæne har et andet navn og en del andre instillinger, så vil helst ikke have den til at arve noget fra den gamle.
Men nevermind, jeg har løst problemet med en god snak med personalet :o)
Avatar billede venturer Nybegynder
20. februar 2006 - 20:40 #6
Ah... Jeg forstod det som om at du ville have skiftet domænecontrolleren ud. Ikke at du ville have et helt nyt domæne :)

I så fald skal du "bare" melde dine klienter ind i det nye domæne (huske også at angive at de skal bruge den rigtige DNS). Så vil det automatisk være den dér tilhørende DC de benytter sig af.
Avatar billede cooldog_1 Nybegynder
15. august 2006 - 09:06 #7
Men husk nu, at du aldrig rigtigt kan fjerne dit første domæne