Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. februar 2006 - 22:49 Der er 8 kommentarer

Ubuntu med grub: timeout på 0

Hey

Jeg har et 2 OS system med WinXP på nogle partitioner og Ubuntu linux på nogle andre. Jeg har opstart med Grub-bootloader, men er "kommet til" at ændre timeouten til 0, fordi jeg mest af alt har installeret linux for sjov, og ønskede ikke at vælge OS ved hvert boot. MEN nu kan jeg ikke boote ubuntu, da jeg på ingen måde kan nå at vælge det i grub-loaderen.

Jeg har forsøgt at ændre det ved at boote med live-cd'en og andre det derigennem, men det har ikke fungeret...

Hvad skal jeg gøre? Reinstall?

Laur
Avatar billede zypher212 Nybegynder
14. februar 2006 - 23:10 #1
Just for the record: Hvad har du gjort for at ændre timeout med de livecd'er?
Mig bekendt skulle det være muligt at ændre timeout bare ved at ændre i filen /boot/grub/menu.et-eller-andet :) Er det hvad du har gjort?
Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. februar 2006 - 23:34 #2
Det er et stykke tid siden men jeg har bootet med live-cd'en og skrevet nogenlunde følgende:

sudo vi /boot/grub/menu.lst

og derigennem rettet den og gemt... men når jeg så gentager er der ingenting sket...
Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. februar 2006 - 23:35 #3
men når jeg så genstarter er der ingenting sket...
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2006 - 23:56 #4
Du skal jo give skrivetilladelse til din installerede UBUNTU, hvordan det foregår fra din live-cd aner jeg ikke du kan se på http://www.helgec.dk/dappix.html hvorledes det foregår med DAPPIX men jeg ved ikke om det er det samme. Jeg vil dog mene at hvis du booter op på din live-cd og mounter din /boot på set installerede system - kopierer /boot/grub/menu.lst ud på dit skrivebord redigerer filen og lægger den tilbage i /boot/grub/menu.lst så vil den uheldige fil blive overskrevet og så er du kørende
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. februar 2006 - 09:26 #5
Ellers må det da også være muligt chroote sig ind på systemet fra en livecd, og derfra ændre i filen, hvorefter man kører en grub-update, update-grub eller hvad den nu hedder.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2006 - 15:32 #6
Lidt FEEDBACK ??
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2006 - 08:41 #7
RESPONS ??
Avatar billede dj-dos Nybegynder
01. marts 2006 - 00:21 #8
Hvordan udføres denne update-grub?