Avatar billede edske Nybegynder
14. februar 2006 - 09:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Beregning af synsvinkel

Hej eksperter

Hvordan beregnes synsvinklen?

Og hvilke oplysninger skal jeg bruge for at beregne en max hastighed på hvad et emne kan bevæge sig.

Pft.

Claus
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2006 - 19:46 #1
Hvilket kameraformat skal det bruges til?

Her er en side, som måske kan hjælpe dig på vej, hvad angår synsvinkel, eller "angle of view", som det hedder på engelsk.

http://www.vision1.com/library/mfovmath.php
Avatar billede edske Nybegynder
19. februar 2006 - 11:08 #2
TAk for det...
Avatar billede edske Nybegynder
19. februar 2006 - 11:09 #3
Smid et svar og du skal få nogle point.
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2006 - 15:22 #4
Kommer her :)

Og med "max hastighed på hvad et emne kan bevæge sig", mener du så, hvor meget et emne på billedet må flytte sig, før det bliver uskarpt?

Hvis det er, så kan du prøve at kigge på linket herunder. Der er mange ting at tage hensyn til. En søgning på Google med  "perceived sharpness"  vil også give dig en masse læsestof.

http://en.mimi.hu/photography/sharpness.html
Avatar billede edske Nybegynder
19. februar 2006 - 17:32 #5
Det er fordi, at jeg skal lave en beregning på, hvor hurtigt et emne på et transportbånd kan bevæge sig. Kameraet benytter en shutter på 1/5000 sec. Så er det bare hvor meget det svarer til ca....

\Claus
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2006 - 20:24 #6
Jeg forstår det sådan her:

Du har en opsætning med et transportbånd med nogle emner, som bevæger sig forbi med en bestemt hastighed. Ved transportbåndet er opstillet et kamera med en bestemt afstand, som skal tage billeder af emnerne, medens de bevæger sig forbi. Hvilket objektiv/brændvidde skal jeg bruge for at kunne tage et billede, som er skarpt, hvis jeg bruger en lukkertid på 1/5000 sec (er det 1/5000 eller 1/500 sec, det sidste lyder mere sandsynligt).

Eller skal du beregne, hvor meget emnet fylder på negativet/filen ?
Avatar billede edske Nybegynder
19. februar 2006 - 23:10 #7
Du har nok ret Milter, kameraet har en shutter på 5 ms. og linsen hedder 1/3 inch, hvilket svarer til, 0,84 cm. Afstanden til objektet er 1500 mm.

Hvilken hastighed kan den så bevæge sig med?

\Claus