Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 16:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Clear harddisk og ny installation

Hej,
Jeg har haft Win 2000 og det er nu lykkes mig at opgradere til XP Pro. MEN jeg ønsker IKKE en upgrade, jeg ønsker at installere XP helt "fra bunden".

Problemet er nu, at jeg tilsyneladende ikke kan installere XP - selv om jeg rebooter fra CD'en og lader den formatere mit drev, osv. - så husker den alting og beder mig logge ind med password?!

Jeg kan heller ikke overføre f.eks. Killdisk, uden internet og fordi den nye upgrade har medført at mit D-drev ikke kan ses med XP. Kun altså ved booting...

Så... hvordan sletter jeg harddisken totalt og installerer XP??(Det burde for fanden da ikke være så svært.)

PS: Forklar gerne som hvis jeg var 4 år gammel, jeg er ikke hardware- eller styresystems-nørd. Tværtimod.

På forhånd tak!
Storslem
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. februar 2006 - 16:13 #1
når du skal installere skal du vælge at slette partitionen og oprette en ny.
På den måde sikre du dig en clean install.
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 16:24 #2
Når jeg booter fra D-drevet, så kommer jeg ind i det der ligner installationen af XP ("setup"). Jeg vælger så f.eks. at slette drevet ("press D" for drevet og dernæst "L" for at delete) - og dernæst formatere det til NFTS. (Jeg har også formået at partitionere det et par gange.)

I begge tilfælde ender den, når den efter formatering osv. genstarter, med at bede mig om password (som om intet var hændt). Når jeg så logger ind, er alting som før.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2006 - 16:33 #3
DK guide til install m/screenshot
www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. februar 2006 - 16:33 #4
hmm lyder mærkeligt.
Du skulle meget gerne efter du har slettet partitionen være i stand til at oprette en ny partition.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2006 - 16:35 #5
Efterpartition er slettet (L) skal du klikke (o) for opret ny partition. Men se lige guiden ovenfor så du har det hele klart.
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 16:43 #6
halifax >> Fint undertøj der. (o;  Den gennemkører de forskellige screenshots, men de grå popups kommer altså ikke. Når den har "installeret" alle filerne, efter formatering, osv., så genstarter den. Og så... tja, password, osv.

Jeg får altså ikke mulighed for at acceptere licensaftale, indtaste navn, produktnøgle, osv.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. februar 2006 - 16:44 #7
det skal du gøre senere i forløbet
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 16:45 #8
... kan det være fordi den snyder mig på en måde, da jeg har 2 harddiske sat til?? Jeg kan bare kun se den ene harddisk, både når jeg booter og inde i XP.
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 16:46 #9
dr chaos > Nej, det skal jeg så ikke... ellers ville jeg gerne. (o;
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2006 - 17:01 #10
Det er vel ikke sådan at du allerede har fået en XP installation lagt ind på den forkerte disk, din harddisk 2.

Jeg ville vælge at tage den fra, starte installationen på ny fra cd-rom og forhåbentlig får XP installeret, hvor du ønsker.

Først når alt dette er på plads, incl. SP2 + øvrige opdateringer, ville jeg igen tilslutte harddisk 2.
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 17:13 #11
Det vil jeg forsøge i aften.
Avatar billede storslem Nybegynder
13. februar 2006 - 23:22 #12
Yes, det hjalp at afmontere den ene harddisk. Hvis jeg kan komme med et tillægsspørsmål: I Administrative Tools, Disk Management, osv. Der kan jeg ikke få lov at formatere den "gamle" systemdisk fordi den er markeret som systemdisk (windows ligger på) - hvordan gør jeg nu det?

Men ellers virker det hele nu. Perfekt. Tak for hjælpen - smid et svar, halifax.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. februar 2006 - 02:49 #13
Så gerne - og tillykke med installationen.

Bare surt med det nye problem. Tror jeg ville vælge en fremgangsmåde med kun at have een disk sluttet til, og denne gang harddisk2 - den du nu ikke kan formatere. Tag den anden harddisk fra, den der nu er den friske XP på.

Start igen op fra XP cd'en og lad som om du vil installere. Når den har fundet, at der er en partition på harddisken så slet den med (L) og afbryd herefter yderligere installation - om ikke andet så ved at slukke for maskinen. Der sker ingen skade herve, når det eneste som er gjort er at slette partitionen.

Herefter kan du igen tilslutte den "raske" disk og starte XP normalt op fra den. Gå i Disk Management og opret partition(ner) på disk 2.
Avatar billede storslem Nybegynder
14. februar 2006 - 10:02 #14
ja, det er jo så en løsning. Igen. Takker. Ha' en god dag.