Avatar billede japping Nybegynder
13. februar 2006 - 12:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flere telefoner på almindelig Cybercity xDSL

NU:
Hus med adskillige telefonstik

ØNSKE:
Cybercity xDSL tilkoblet ét af telefonstikkene samtidigt med at dette og ALLE andre telefonstik virker normalt.

SPØRGSMÅL:
Hvordan påvirker installationen af xDSL fra Cybercity andre telefonstik ? Kan man bare sætte xDSL "boksen" i et vilkårligt telefonstik ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. februar 2006 - 12:31 #1
Fra TDC's Gør det selv vejledning. Det samme gør sig gældende for alle ADSL installationer:
Du skal være opmærksom på, at der skal monteres et "kombifilter" de steder, hvor der skal tilsluttes en telefon i husstanden. Der medfølger automatisk ét kombifilter til en Gør Det Selv-installation. Har du brug for at bruge mere end ét telefonstik efter installationen, skal du derfor huske at tilkøbe ekstra kombifiltre (99 kr. pr. stk.), når du bestiller bredbånd online (max 2 ekstra kombifiltre pr. installation).

OBS! Du kan ikke købe kombifiltre, hvis du har ISDN.

Det skal siges at hvis du er lidt fiks kan du selv rode lidt med ledningerne og på denmåde få alle telefonerne i huset sluttet til, uden at bruge mere end et skille filter (kombi filter)
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. februar 2006 - 12:36 #2
Jeg kan så sige, at hvis alle stikken virker korrekt nu, uden generende støj, og linien er oprettet, er skillefilteret ikke en nødvendighed.

den fikse måde er, at din indgående linie skal laves, så den går direkte til filteret, og telefon-ud fra filteret skal rutes tilbage i det eksisterende telefon-gitter. Husk at sikre, at telefon-signalet ikke bliver routet tilbage via den indgående linie.
Avatar billede japping Nybegynder
13. februar 2006 - 12:56 #3
Tak for jeres svar.

Jeg kan altså ikke "bare" tilslutte xDSL til et telefonstik samtidigt med at alle andre stik virker. Der SKAL rodes med ledninger.

Læg et svar og I får 15 point hver.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. februar 2006 - 12:57 #4
det er ok... jeg hopper over.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
13. februar 2006 - 13:32 #5
Vil godt lige springe ind her med nogle rettelser til det folk har skrevet i indlæget.

Det kan bestemt IKKE anbefales at rode med at lave et loopback (den anordning hvor man looper signalet fra splitteren, som TDC kalder for en "kombiboks", og ind i telefonstikkene igen så du kan bruge alle stikkene i huset) selv, da det skal laves af en der har styr på det, læs: en TDC tekniker. Hvis du laver ged i det kan du resikere at ingen telefonstik i huset virker efterfølgende og desuden er det TDC kabler. Få en TDC tekniker til at lave det. Det koster 695,- at rekvirere fra CC.

Sætningen fra wizaxjb er heller ikke god: "Jeg kan så sige, at hvis alle stikken virker korrekt nu, uden generende støj, og linien er oprettet, er skillefilteret ikke en nødvendighed...." Forkert antagelse som alle har...! Et telefonnet i et hus er en-strenget så i første omgang hvis du vælger at sætte det hele til i et stik efter hovedstikket så kommer der mere og mere støj på linien jo længere ud på nettet du kommer og hvis du så samtidig vælger at sætte telefoner til i alle de andre stik så kan signalet blive så dårligt så der simpelthen ikke er nogen forbindelse til routeren fra centralen. Lad os antage at det med nød og næppe kører internettet uden støj på telefonerne og der så på et tidspunkt sker en eller anden fejl i fordelerboksen eller et andet sted og signalet bliver en lille smule dårligere så dør firbondelsen fuldstændigt pga. støj. Jeg vil dog næsten sige med sikkerhed at du vil med garanti få forringet din telefon- samt internetforbindelse (linien vil simpelthen køre langsommere) hvis du vælger bare at sætte telefoner i over hele huset.

Derfor vil jeg klart anbefale dig at få en fallback tekniker ud der kan lave det en gang for alle.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. februar 2006 - 13:43 #6
jeg kan kun sige at min telefonforbindelse (TDC installeret) IKKE er enstrenget, men er parallel koblede stik. Jeg kører med telefoner i flere stik uden ekstra splitter (udover den som xDSL forbindelsen er koblet i), og uden problemer, og har gjort det i et par år.

loopback-løsningen er blevet anbefalet til hele vores koncern af vores ISP/PrivatPC-team, og indtil videre er over 100 koblet på den måde. (dog er installtionerne normalt lavet lidt anderledes, da det ikke er TDC der har leveret kobberet, og derfor kommer xDSL'en ind via en seperat linie).

Jeg vil derfor gerne præcisere hvordan jeg mener at loopback'en skal/kan laves.

1) der skal være en forbindelse fra gaden til telefonstik ved splitteren, uden andre stik på.

2) Der skal være en forbindelse fra telefon-ud på splitteren til bage til det allerede eskisterende telefon net, som (pga punkt 1) ikke er koblet ud af huset.
desværre kan man ikke tegne det her, men jeg mailer gerne en tegning til dem der vil se det.

Jeg vil dog give jonas ret i at hvis man ikke har styr på ledninger eller fingrene ikke vender rigtigt, bør man ofre de 700 kr til TDC for at få det lavet ordentligt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. februar 2006 - 14:23 #7
Loopback er ganske ufarligt, hvis man bare tænker sig lidt om. Og holder styr på farverne. Det er en forudsætning at man ved hvordan ens telefon net er forbundet i huset. Men normalt udgår alle ledningerne fra et punkt og så er det ikke svært, forudsat at du forbinder ADSL modemet i det punkt. Du kan ikke flytte rundt med ADSL modemet (køb en trådløs router)
Avatar billede jonas84 Nybegynder
13. februar 2006 - 17:57 #8
Hmmm vil ikke opfrodre folk til at forsøge sig alene med loopback for hvis det bliver gjort forkert og ikke kan lokalisere fejlen så vil TDC højst sandsynligt ikke hjælpe og det vil CC heller ikke medmindre det går helt i kage og så kan det alligevel i sidste ende være mere besvær end gavn. Ville kun anbefale det hvis man selv er udlært elektriker eller best case arbejder som TDC tekniker (for det meste også elektrikerer).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. februar 2006 - 18:52 #9
Eller elektronik tekniker/mekaniker/ingeniør, eller bare ikke farveblind, så man kan se farverne på ledningerne!!!!

Hvis man tænker sig om er det ikke et problem og det kan laves ved at flytte to ledninger i et stik!
Avatar billede japping Nybegynder
17. februar 2006 - 11:03 #10
Jeg takker for jeres indlæg. Det lyder som om der er flere måder at lave dette på. Jeg har imidlertid valgt CyberCity's tekniker-pakke til 695,-. Så kommer alt til at virke med det samme, hvilket er vigtigt når det er hos min forældre (læs ikke teknikere).

Hvis der er nogen der føler sig forbigået mht. point, må I lige sige til.
Avatar billede dyrbye Praktikant
17. marts 2006 - 08:31 #11