Avatar billede lape33 Nybegynder
13. februar 2006 - 03:27 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Højere lydniveau på DR Netradio

Når jeg høre DR NETRADIO via deres streaming plug-in så er lyd niveauet ekstremt lavt i forhold til når jeg høre musik fra andre kilder bl.a. alm. CD'er eller egne mp3 filer mm. Hvorfor og hvordan får jeg skruet op?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2006 - 04:06 #1
Benytter du DR's klient til afspilning (og ikke Windows Media Player eler andre) er der på deres klient delt en "skyder" til at skure op, dels kan du ud for "Lydkvalitet" klikke på Lav, Mellem eller Høj.

Har du forsøgt disse muligheder?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. februar 2006 - 04:13 #2
Mit lyd fra computeren går gennem mit anlæg og her er lyden fra DR klienten godt nok lavere - selv når skyderen er helt i top og lydkvaliteten er "Høj" - end hvis der på anlægget skiftes til den samme kanal å FM, fx. DR P4.

Så du er ikke ene om at DR internetradio åbenbart tager et vist hensyn til folks øregange med et lavere lydniveau.  :)
Med de højeste settings synes jeg nu ikke det er "ekstremt lav" - dog lavere.
Avatar billede lape33 Nybegynder
13. februar 2006 - 05:20 #3
Jeps jeg benytter DR's plug-in klient og skyderen er på max... desuden har jeg også prøvet direkte via Win Media player, hvilket giver samme lave lyd niveau..

"Ekstrem Lav" er måske en mindre overdrivelse men mit problem er at jeg sidder med nogle alm (slam) høretelefoner tilsluttet direkte til PC audio output, og når der så kommer noget man gerne vil høre ordentligt og forsøger at gi den gas så mangler der lige et par dB.
13. februar 2006 - 10:24 #4
http://www.dr.dk/netradio/

... en del andre musik kanaler (eks via WinAmp's netradio) er lyden fuldt op / compressed (eller hvad det nu hedder) så man blive helt bims i knolden.
DR's NETRADIO ønsker at have rigeligt dynamik område uden mulighed/risiko for overstyring... så den er go' nok...
Avatar billede lape33 Nybegynder
13. februar 2006 - 20:57 #5
dr1 smider du ikke et svar?
13. februar 2006 - 23:29 #6
Ping...

(Det var et [svar]...)
Avatar billede halifax Nybegynder
14. februar 2006 - 02:33 #7
lape33 - Nu gør du mig nysgerrig. Hvad er det lige i indlæg fra dr1 som gør, at han skal lægge et svar? Fandt du en løsning i det og i så fald hvilken eller hvordan?
Avatar billede lape33 Nybegynder
14. februar 2006 - 17:59 #8
Dr1 forklare at DR netop har sænket niveauet pga. bedre dynamik.. Det syntes jeg er et fair argument idet jeg ikke tror at de gør det af hensyn til evt. skader på folks øregange.
Dr1 anbefaler derfor brugen af WinAmp, hvilket skulle kunne gi noget mere volumen. Hvilket jeg har prøvet.. og jo winamp giver et højere output end f.eks. Win media player.
Dog syntes jeg stadig der mangler lidt....jeg bliver i hvert fald ikke ”bims” af det (..syntes jeg da selv)..
Og desuden mister jeg jo også den fede playlist feature som plugin’en er udstyret med.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. februar 2006 - 21:58 #9
Fair nok - og tak!