Avatar billede nacho Nybegynder
12. februar 2006 - 21:24 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

GPS Compact Flash eller Bluetooth

Jeg skal til at have købt en GPS løsning til min IPAQ 2210. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvilken GPS reciver jeg skal vælge. Jeg er egentlig mest varm på en Compact Flash receiver, men jeg ved ikke om den er ligeså god som en bluetooth. Er der nogen der har nogen erfaringer med nogle af delene?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. februar 2006 - 21:50 #1
Har ikke erfaring med netop disse to løsninger. Men en BT GPS kan du anbringe i en bilrude der ikke er varmeafvisende (http://www.pdamed.dk/viewtopic.php?t=13561) foreksempel bagruden. Det kan du ikke med et CF kort der sidder i din PDA.
Avatar billede ladyhawke Novice
12. februar 2006 - 21:54 #2
CF GPS optager også et slot i din PDA, jeg ville vælge BT hvis jeg skulle investere nu, det er heller ikke så klodset når GPS'en er ude af drift (når du bruger din PDA til andet).

Problemet med CF er også at man ikke kan flytte antennen hvis signalet er lidt ustabilt, uden at risikere at du ikke kan se skærmen imens du skal navigere...
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 21:56 #3
tjek :

www.pdaland.dk
www.pdashoppen.dk

vedr asfæriske forruder hvis din bil har dette så er der et skraveret felt oppe ved bakspejlet hvor man sætter bt gps musen ,man bruger også og sætte bro bizzen her .
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 22:00 #4
http://www.pdashoppen.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=84

http://www.pdaland.dk/?item=1183

http://www.pdaland.dk/?item=1566

Hvis jeg skulle vælge valgte jeg den midderste pga du kan have gps delen i din 2210 og gå udenfor i naturen fx ,og i bilen der kobles den på antennen der følger med sættet
Avatar billede nacho Nybegynder
12. februar 2006 - 22:14 #5
Tak indtil videre - alle gode forslag. Mit spørgsmål gik dog på, om der var forskel i modtagestyrken på CF antenne og BT? Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, inden jeg deler points ud.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 22:22 #6
jo mere frit man kan sætte gps antenner des flere satteliter kan den se .

på cf kortet med ext antenne gælder det samme .

Du skal have adgang til 3satteliter for at den kan lave en 3d beregning ,men på de gps vi har tt700 og en hx4700 med tt3 der har vi imellem 5-7 satt i modtagelse
Avatar billede ladyhawke Novice
12. februar 2006 - 22:25 #7
Det frmgik ikke lige så tydeligt, men fri anbringelse af antenne giver det bedste resultat, hvad du så vil have er en smagssag
Avatar billede thov Forsker
13. februar 2006 - 02:58 #8
Den 'Adapt bluetooth GPS' som pdaland tager 1295kr for, koster £46,80 her:
http://www.addonsworld.co.uk/section.php?xSec=3178 og den er suveræn...
Den kobler sig på  en iPAQ 2210 på få sekunder, og med 7-12 satellitter.
Den har en gummibelægning på undersiden, så den ikke skrider rundt, når den ligger under forruden.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. februar 2006 - 06:05 #9
GPS antenner er meget forskellige.
I et CF kort vil det normalt være en Patch antenne, patch antenner er en printet antenne.
I en BT GPS er der mere plads, så der er mulighed for en bedre antenne. Det er ikke sikkert der er en bedre antenne. Men hvis du har to produkter, et med patch antenne og et med quad helix antenne, så vælg det produkt med quad helix.

Quad helix, er suveren i forhold til patch antenner.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2006 - 00:45 #10
takker for point
Avatar billede ladyhawke Novice
14. februar 2006 - 07:05 #11
også tak herfra og god fornøjelse!