Avatar billede mettegp Nybegynder
12. februar 2006 - 11:34 Der er 8 kommentarer

får nullPointerException ved createImage i png format, hvorfor?

Jeg er ved at lave et java mobilt projekt med MIDLets
Jeg har lavet en MIDLet og en gameCanvas, også vil jeg gerne skabe et image med en billedfil jeg har gemt i PNG format.
allemyg.PNG, men jeg får hele tiden

uncaught exception nullPointerException,
IOException cannot read /allemyg.png.

Hvad er der galt?

Jeg bruger et eclipse miljø og her er filen importeret ind i projektet og ligger under classes under verified.

Image moscito = Image.createImage("/allemyg.png");
sprite = new Sprite(moscito, 97, 36);

private void draw(Graphics g)
{
sprite.paint(g);
}
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. februar 2006 - 11:56 #1
Kender intet til eclipse, men hvad med

Image moscito = Image.createImage("/verified/allemyg.png");
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. februar 2006 - 11:58 #2
Går ud fra at allemyg.png ligger i en eller anden package så

/package1/package2/allemyg.png
Avatar billede mettegp Nybegynder
12. februar 2006 - 12:40 #3
nej det hjælper ikke. jeg har prøvet at skrive
Image moscito = Image.createImage("/verified/classes/allemyg.png");
Jeg har også prøvet at oprette en mappe under projektet som jeg har kaldt for billeder og skrevet
ge moscito = Image.createImage("/billeder/allemyg.png");
men lige lidt hjælper det, det er bare sådan en dum fejl man ikke forstår hvad det er man gør galt.
Avatar billede mettegp Nybegynder
12. februar 2006 - 12:43 #4
verified og classes er mapper som eclipse selv skaber og ligger billedet, når man importerer det til projektet
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. februar 2006 - 12:49 #5
Så må du jo kunne se i hvilke mapper under verified/classes hvor eclipse lægger billederne.

Har du undersøgt hvor eclipse lægger dine billeder ??
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. februar 2006 - 12:55 #6
Du skal sandsynligvis skrive: /mitProjekt/billeder/allemyg.png
Avatar billede mettegp Nybegynder
12. februar 2006 - 14:17 #7
Nej det virker heller ikke. Jeg har oprettet en pakke der hedder Billeder og importeret png filen direkte ind i den og der ligger der og har skrevet
både "MoscitoProjekt/Billeder/allemyg.png"
og "/Billeder/allemyg.png", men intet hjælper. Jeg må høre i skolen imorgen hvad de andre har gjort. men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. februar 2006 - 14:37 #8
Går ud fra du også har prøvet "/MoscitoProjekt/Billeder/allemyg.png"  skråstreg foran

Men allemyg.png skal jo ligge i dist dir (hvorfra eclipse kører projektet)

Kender som sagt intet til eclipse, så du må enten vente eller satse på at Arne V. kigger forbi, han kender eclipse.