Avatar billede adisain Nybegynder
11. februar 2006 - 09:17 Der er 10 kommentarer

Farve på kvadrat

Ved godt det er et newbie-spørgsmål men hvordan lægger jeg forskellige farver på fladerne på en terning? Jeg kan kun ændre farven på hele kvadraten. Men ikke på fladerne.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. februar 2006 - 10:56 #1
Hver side i et terning (box) har pr. default sit eget ID.

Det nemmeste i dette tilfælde er så blot lave et multisubobject materiale (vha. material editoren) og så lægge dette materiale på boxen. I dette multisubobject materiale sætter du så hver ID den farve (eller anden textur) som du ønsker.

Håber det hjælper

PS: Hvis du skal mappe mere komplexe figurer så skal du bruge en UVW Map modifier. Grunden til at det ikke behøves på din box er at basis objekterne i 3ds max allerede har en UVW mapping indbygget. Der er yderligere muligheder for at anvende Unwrap, men det er en helt anden snak. Se evt. i hjælpen til 3ds max og læs et par tutorials om mapping.
Avatar billede allandisain Nybegynder
13. februar 2006 - 17:50 #2
Lige et spørgsmål mere - hvis man har laver et objekt i 3ds max og vil give det en overflade som man har liggende som Photoshop-fil. Hvordan gør man det? Lad os sige at jeg har lavet en billedramme i 3ds max og vil placere et billede i denne?
Avatar billede osborne Nybegynder
13. februar 2006 - 20:40 #3
3ds max kan faktisk bruge Photoshop filer direkte (det er ret cool), men selvfølglig også som JPG, TGA osv. I tilfældet med rammen ville jeg nok vælge at have rammen og selve billedpladen som to forskellige objekter. Hvis du vil have din Photosphop fil (eller anden fil) på noget skal du først lige lave et materiale f.eks. et Standard materiale (via materiale editoren). Og i det materiale vælger du så Diffuse kanalen og angiver din billed fil. På objektet (dvs. pladen) vil jeg så lægge en UVM modifier og sætte den til planar. Hvis du nu lægger materialet på dit objekt .. f.eks. med drag/drop fra materiale editoren, og renderer så skulle billedet gerne være kommet på pladen.

Håber det er forståeligt.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. februar 2006 - 20:42 #4
Hvilken version af 3ds max har du forresten?
Avatar billede osborne Nybegynder
02. marts 2006 - 23:33 #5
Kom du videre ved farvelægningen?
Avatar billede osborne Nybegynder
07. marts 2006 - 22:25 #6
..
Avatar billede osborne Nybegynder
15. april 2006 - 02:47 #7
Kunne du bruge svaret?
Avatar billede osborne Nybegynder
23. april 2006 - 01:37 #8
?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
02. maj 2006 - 14:59 #9
Du markerer terningen, går ind i Modifier (Den ved siden af Create)
Højreklikker på navnet (Normalt Box). I den menu der popper op, vælger du 'Editable Polygon'.
Og derefter klikker du på fladen der skal farves. Så går du ind i Material Editoren (M) og laver materialet og klikker på Inset to selection (Eller hvad den hedder) :P
Avatar billede osborne Nybegynder
04. februar 2007 - 23:33 #10
Jeps, det er en anden måde at lave subobject materialet på (det er smag og behag hvordan du laver det). Skal dog lige huske at gå i subobject mode efter at have sat sin 'Edit Poly' modifier, for at kunne vælge et polygon. For at se det endelige materiale til sidst så gå ud af subobject mode igen .. vælg en tom slot i din materiale editor og så brug pipetten til at suge hele det dannede subobject materiale over.