Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 02:09 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Er det ikke en god medie PC?

Hejsa, jeg skal til at samle et medie center til min far, jeg har tænkt på dette hardware:

Kabinet: Thermaltake Tenor
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=142013

Strømforsyning: Thermaltake Silent Purepower
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=130727

Bundkort: ASRock 939Dual-SATA2
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=151598

Cpu: Athlon 64 X2 3800+
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=150476

Cpu-køler: ZALMAN CNPS 7700-AlCu
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=111254

Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=73241

Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 250 GB
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=172674

Dvd-brænder: NEC ND 4550A (Sort)
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=168799

Diskette-drev: Samsung SFD 321B (Sort)
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=83818

Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR-500MCE
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=138478

Fjernbetjening: Microsoft Remote Control and Receiver for Media Center PC with Windows (3 Stk.)
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=101792

Panen: Akasa ALLINONE 21 Function Panel (Sort)
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=152898

Keyboard: Microsoft Remote Keyboard For Microsoft Windows XP Media Center Edition
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=154423

Av-kabel: Sandberg
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=115324

Os: Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 w/Update Rollup 2 (Dansk)
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=158149

Jeg har valgt lidt godt hardware, da han også skal kunne spille lidt spil eks. bf2 og NfS-Mw.

Pris ca. 9600 kr ink. fragt. Og jeg har ikke mulighed for at bruge flere penge, end de 9600 kr.

1.Skulle jeg vælge noget andet eller ser det ikke fint ud?

2.Jeg vil ikke få nogle monterings problemer, vel?

3. Jeg har ikke glemt noget,vel (kabler eller noget)?
Avatar billede c-holst Novice
11. februar 2006 - 06:30 #1
Jeg har lidt svært ved at finde dit grafikkort. Her ville jeg no gå efter helst et i gf6800 klassen, uden køler eller med udskiftet lownoisekøler, hvis det skal matche resten

ville nok skrue lidt ned for processor prisen og lidt op for prisen på grafikkortet.

synes bundkortet ser lidt underligt ud i mine øjne, som om du ikke rigtigt kan bestemme dig for agp/pci-e
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 09:17 #2
Nice system, men tror du skal undersøge om denne http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=111254

kan være i det kabinet, for det fylder MEGET!
Som c-holst er inde på, så mangler du grafikkortet *G*
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 09:54 #3
Jeg glemte jo at sige at han får mit gamle grafikkort, sry.
Huset du hjalp mig jo frem til et x850Xt :)
Men han får mit gamle, og det er dog kun et ati radion 9600 se (128 ram).
Ang. zalman blæseren, ved jeg heller ikke om den kan være i kabinettet, med den skulle være 6.7 Cm høj og kabinettet er 17 cm højt.Dog er der en bro over cpu køleren, men i denne anmeldelse af kabinettet ser der ud til at være plads, men hvis den ikke passer, kan jeg selv bruge den. Og hvis den ikke passer er den cpu jeg har valgt:Processor in a Box, DVS. at der medfølger køler, ikke?
Artiklen: http://www.tweakup.dk/article/613/dk/
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 09:58 #4
Processor in a Box, DVS. at der medfølger køler, ikke?

Svar
Jo.

Et lækkert system, og rart ats e du selv har gjort et arbejde for at finde sagerne!
Dog synes h´jeg den X2 er lidt overkill, medmindre han skal arbejde MEGET på den maskine. Fordelen er jo med dual cores, at du kan tænde og slukke for cores når man ikke ønskes at bruge dem osv. Altså sidde og rippe en film eller andet mens man spiller.
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:03 #5
Ok, troede jeg skulle have dual-core for at kunne bruge mit tv-kort optimalt, da der er to tuner i kortet, altså så jeg kan se og optage samtidig. Men hvis det ikke er nødvendigt, vil han da blive glad for at kunne spare 500 kr, ved at vælge en Athlon 64 3700+ ??
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:08 #6
c-holst, ang bundkort, er det ikke ok at have begge dele?
Er mit bundkort ikke så godt, fik det anbefalet, og så har det også et 7.1 surroundkanal, men hvis det er et skidt bundkort,skal jeg finde noget andet?
(Jeg har ikke fundet det hele selv, har fådet lidt hjælp)
Men det er den første komplette pc jeg skal samle, så vil være sikker på at det fungerer sammen. Tak for hjælpen indtil nu :)
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 10:14 #7
c-holst, ang bundkort, er det ikke ok at have begge dele?

Svar
Hvorfor?

Er mit bundkort ikke så godt, fik det anbefalet, og så har det også et 7.1 surroundkanal, men hvis det er et skidt bundkort,skal jeg finde noget andet?

Svar
Næ kortete r fint, men hvis ikke du skal have 7 speakers til, hvorfor så tage 7:1?

Jeg ville tage 3500+ medmindre den store cache er noget du vil have
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:21 #8
Huset: Mit grafikkort er AGP, og hvad jeg har læst mig frem til, er fremtidens grafikkort pci, som det ser ud nu, og så er pci billiger, ikke?

Ang 7.1, der skal ikke tilsluttes 7 højtaler, men det kunne være det blev aktuelt om 1 års tid, er det skidt at have, skulle jeg heller vælger noget 5.1?
Er der nogel forskel på 7.1 og 5.1 hvis jeg bare behøver 5.1, altså der vil bare være 2 ubrugte indgage, ikke?
Ok, så jeg har slet ikke brug for en så kraftig processe? så der der da noget at spare :)
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:25 #9
Hov kigget lige prisen på processorne. 3500+ til 3700+ udgøre kun en forskel på 14 kr.
3500+ http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91009
3700+ http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=138765
Skal jeg så ikke tage 37000+?
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:27 #10
SRY 3700+
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 10:45 #11
Huset: Mit grafikkort er AGP, og hvad jeg har læst mig frem til, er fremtidens grafikkort pci, som det ser ud nu, og så er pci billiger

Svar
Du mener PCI Express og ikke PCI
PCI er forældet.

Ang 7.1, der skal ikke tilsluttes 7 højtaler, men det kunne være det blev aktuelt om 1 års tid, er det skidt at have, skulle jeg heller vælger noget 5.1?

Svar
Det er kun noget du kan tage stilling til :D

Eneste forskel på de processorer du linker til er Cachen.
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 10:49 #12
JAJA jeg mener pci express :)

Eneste forskel på de processorer du linker til er Cachen.
Ville du ikke tage 3700+?
Er det ikke godt med en stor Cache?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 11:03 #13
Cache er en hukommelse, som ligger meget tæt på CPU’en og I mange tilfælde indbygget I CPU’en.
Cachen indeholder ikke store mængder af data, men er nem og hurtig for CPU’en at få adgang til.
Alle CPU’er har en Level 1 cache, og hertil en level 2 cache. L1 cachen som den for mange er kendt som, tilbyder den hurtigeste tilgang fra CPU’en. Level 2 er langsommere, men kan tilgengæld indeholde mere data.
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 11:09 #14
Ok, rigtigt godt svar, dejligt at få en forklaring. tak :)
Men så er jeg jo klar til at bestille hardware :)
Huset, rigtig mange tak for hjælpen :) det var super :) :) :)
Lægger du et svar, det var rigtigt godt.
Lige en sidste ting, jeg kommer ikke til at mangle kabler, vel? altså, til hardware?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 11:13 #15
Alle kabler følger i 99% af alle tilfælde med.

Til harddisken ligger de sammen med bundkortet f. eks

Velbekom :D
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:07 #16
Det er lidt synd, at du ikke får en mere lydløs media center, for det er lidt irriterende med blæser støj osv. Det er slemt nok at skulle høre på en harddisk der kører.

Jeg ville nok bare finde en mobil prossecor, som ikke bliver så varm. Der skal vel ikke spilles på den, siden den skal være media center. Det bedste ville nok være hvis man kunne finde et bundkort til en labtop, med centrino teknologi. Du vil på den måde kunne montere en kømpe cpu køler uden blæser.

Grafikkortet, skal også være en af dem uden blæser. Nu bliver det jo nok ikke lige et labtop bundkort, så mit grafikkorts forslag, vil helt sikker være en asus silence grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175027

jeg vil endvidere komme zalman harddisk kølere i , da den kan være med til at holde harddisken koldere, uden brug af blæsere.

Der skal godt nok være cirkulation af luft i kabinettet, så i første omgang vil jeg vælge en kabinet , hvor der i fronten eller bagpå , kan monteres en stor 12cm blæser, hvis altså det skulle senere vise sig at du ikke kan nøjes med blæseren fra strømforsyningen alene.

Det er jo kun en media center, så man behøvs vel ikke at overdrive hardwaren...

Zalman og ziteck har begge en kabinet med passiv kølning... Men kabinetterne er alt for dyre. Med de kabinetter, så kan man stort set lave lydløse systemmer ( harddisk og dvd drev vil stadig sige noget...

Men er det ivirkeligheden ikke billigere at købe en dvd+harddisk optager med lan, divx, og usb i fronten?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:17 #17
Mrrius>>

Der skal vel ikke spilles på den, siden den skal være media center. Det bedste ville nok være hvis man kunne finde et bundkort til en labtop, med centrino teknologi. Du vil på den måde kunne montere en kømpe cpu køler uden blæser.

Svar
Er du klar over hvor dyr en Pentium M processor er!!

jeg vil endvidere komme zalman harddisk kølere i , da den kan være med til at holde harddisken koldere, uden brug af blæsere

svar
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=111254
Det har han jo ligesom valgt.

Opretter skriver
Jeg har valgt lidt godt hardware, da han også skal kunne spille lidt spil eks. bf2 og NfS-Mw.

Svar
Hvorfor fanden konkludere du så den ikke skal spilles på "Der skal vel ikke spilles på den, siden den skal være media center"

IGEN formår du at smide tynde pointliderlige svar, og bør vel ikke anmelde dig for andne gang pga dette?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:19 #18
"Jeg ville nok bare finde en mobil prossecor, som ikke bliver så varm. Der skal vel ikke spilles på den, siden den skal være media center. Det bedste ville nok være hvis man kunne finde et bundkort til en labtop, med centrino teknologi. Du vil på den måde kunne montere en kømpe cpu køler uden blæser."

Du mener ikke der er blæser i en laptop?
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:26 #19
> huset GIDER DU LIGE LADE VÆRE MED AT BESLYLDE MIG FOR JEG HVED IKKE HVAD. STOP DET...
Rent faktisk prøver jeg at komme med nogle gode ide'r.

jammen , han kan da stadig spille på den , med det hardware jeg har valgt.
Det er bare som om det ikke er en media center der bliver bygget. det er nærmere en forkert sammensat spillecomputer. For det første, så skal der en agp grafikkort i den. hvis der skal ofre penge på agp grafikkort, så får man rigeligt for 1000 kr... men stadig, de har blæser.
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:27 #20
Jeg mener at kølere i bærbare er betydelig mindre en laptol kølere, og derfor...
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:29 #21
det var noget sluder jeg lige skrev...
Jeg ville havde skrevet: Kølere i bærbare er betydelig mindre end kølere i statinær
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:29 #22
Hvorfor skal der et AGP kort i når hans bundkort også understøtter PCI Express?

Hvorfor ævler du om mobile processorer?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:31 #23
Kommentar: mrrius

Du kan ikke sammenligne en bærbar og et mediecenter, processorer i en laptop forbruger ikke nær så meget varme, og derfor er der ikke nær så meget termisk varme der skal flyttes.
Du burde overveje alle de løse svar du efterhånden smider på eksperten. Der er utallige beviser på du styre efter point
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 13:34 #24
mrrius:
Han skal desværre også kunne spille spil. det er et af de krav han stiller.
Dog vil jeg lige drøfte det med ham.
Ang. dvd+harddisk optager. hvad tænker du på?
Ang. støj: i føgle denne artikkel http://www.tweakup.dk/article/613/dk/
Det skulle ikke støje særligt meget, efter hvad jeg kan se er det kun harddisken der ligger på 25 db, resten skulle gerne være på 20 db.
Er det ikke passenende eller er det for meget?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:34 #25
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:34 #26
20DB er ikke meget, men du kan få samsung diske hvor der kun er 2 pladen i disken. De larmer mindre, men ikke noget markant
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 13:36 #27
Mrrius
http://www.eksperten.dk/spm/686457

du har skiftet noget stil :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2006 - 13:39 #28
En mediecenter PC skal ikke levere RÅ kraft, her er det primære man går efter stilhed! Det du har fundet her er på ingen måde en mediecenter pc!

Det er en ganske alm. pc med tv tuner kort.

Gå efter max 5400 rpm diske
Grafikkort skal være med passiv køling
Cpu af typen Pentium M
Hertil bundkort med sokkel 479

Så har du en mediecenter PC.

Har solgt flere hundrede stykker af den slags :)
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 13:39 #29
Kigger lige på nogle samsung diske senere. Har lige en lille hundehvalp der skal luftes, vender tilbage igen senere. Men indtil nu tak.
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:39 #30
Det er rigtigt at 20 db ikke eer meget. Men hvis man regner i db, så vil du, hvis der f.eks er 3 kilder som hver støjer 20 db, tilsammen larme 29 db.
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 13:49 #31
john_stigers.
Jeg tror der er forskelige måder at betegne et mediecenter, da det mediecenter jeg prøver at finde hardware til, kan det samme, som de samlede mediecentre, bare lidt mere. måske lidt mere støj.
Hvad definere et mediecenter?
Men det kan godt være jeg bare skulle have kaldt det for en pc istedet for.
Men er den ikke til at have i stuen, vil den larme for meget?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2006 - 14:01 #32
Det skal jeg ikke kunne sige - alt er jo relativt.
Mine forslag er den sikre fremgangsmåde :)
Avatar billede onetime Nybegynder
11. februar 2006 - 15:37 #33
Ok, men det ernogle gode bud, jeg snakker lige med ham om det. Så ser vi. Og mrrius snakker om 29 db, jeg ved ikke om det er for meget i stuen. Men somsagt jeg snakker med ham om det. Tak indtil nu.
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 15:59 #34
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2006 - 08:48 #35
har du bestemt dig
Avatar billede huset Praktikant
17. februar 2006 - 09:13 #36
Er det tid til at smide feedback
Avatar billede onetime Nybegynder
17. februar 2006 - 09:30 #37
Ja han har bestemt sig, og det bliver som først anlagt. Derfor er det huset der løber med pointne. Men rigtig mange tak for hjælpen, og tak for de gode bud :)