Avatar billede kakadue Nybegynder
10. februar 2006 - 13:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Postering af flere regninger og refundering af pengene

Ja, jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle formulere spørgsmålet i emnelinjen, men her kommer et udlæg.

Jeg er kasserer i en mindre beboerforening på et kollegium. Når vi indkøber ting, foregår det oftest ved at én person (jeg eller en anden udvalgs-ansvarlig) lægger ud for tingen, og får refunderet beløbet ved udlevering af fakturaen.

Nogle ting (som f.eks. EDB-ting) hører under kollegiets regnskab (og altså ikke beboerforeningens), så prisen for dem, skal vores administrationsselskab ydermere refundere til beboerforeningens bankkonto. Vi har altså en indkøbsvej der ser ud som følger:

Privat person lægger ud -> får refunderet beløbet af BF.

eller

Privat person lægger ud -> får refunderet beløbet af BF -> BF får refunderet beløbet af ADM, hvis indkøbet hører under kollegiets regnskab.

Nu har jeg så købt en 5-6 ting, hvor et par af dem skal betales af kollegiet og resten af beboerforeningen.

Jeg har bare regnet det hele sammen og udbetalt en check til mig selv på hele beløbet. Det var måske dumt. Men hvordan posterer jeg nu det hele, så det ser pænt ud? Jeg har selvfølgelig kvitteringer på alt og bankudskrifter, hvor overførsler fra administrationsselskabet fremgår.

Det var sikkert en ordentlig smøre, men jeg håber at nogen kan være behjælpelige :)

/Steen
Avatar billede halifax Nybegynder
10. februar 2006 - 17:00 #1
Nu går jeg ud fra at situationen skal ses fra BF's side hvor du er kasserer og åbenbart også bogholderiansvarlig.

Jeg forstår også, at der i løbet af en regnskabsperiode kan opstå situationer, hvor BF har et mellemværende med ADM. I BF's bogholderi bør du derfor under Aktiver (status) have en konto som hedder "Mellemregning med ADM" eller måske blot "Tilgodehavende diverse". Kontoens saldo kan både stå i Debet (minus-fortegn) som udtryk for et tilgodehavende hos ADM (et Aktiv), eller i kredit (plus-fortegn) som udtryk for en gæld til ADM (et passiv).
Lad dig ikke forvirre af, at en konto under Aktiver (Mellemregning med ADM) kan stå med en saldo i den "forkerte side" som udtryk for at BF har en gæld til ADM, hvis den situation opstår.

Den aktuelle situation (tænk alle led logisk igennem): Du hæver en check på BF's bankkonto. Beløbet lægger du kontant i BF's kasse. Herefter foretager du nogle kontante indkøb, dels for BF dels for ADM.

Posteringer:
Debet: "Kassekonto" (kontantbeholdningen øges.) Statuskonto
Kredit: "Bank"  (bankbeholdning formindskes) Statuskonto

Nu handler du kontant. Posteringer:
Kredit: "Kassekonto" Statuskonto - kontantbeholdning formindskes
Debet: "Konto for småanskaffelser/EDB-ting" -  Driftskonto (en udg/omk.)
Debet: "Mellemregning med ADM". Statuskonto - tilgodehavende øges

Denne postering skal "gå på nul".

Nu får du udlægget kontant fra ADM. Posteringer:
Debet: "Kassekonto". Statuskonto - kontantbeholdning øges
Kredit: "Mellemregning med ADM" Statuskonto - tlgodehavende formindskes

Overfører ADM istedet beløbet til BF's bankkonto posteres
Debet: "Bank" statuskonto - indestående forøges. ontant kassebeholdning er uændret.

Blev det for indviklet??    :)
Avatar billede kakadue Nybegynder
10. februar 2006 - 17:14 #2
Det var dog fantastisk så indlysende ting kan blive, når man får en så logisk gennemgang. Så nej, på ingen måde for indviklet :)

Kontoen med mellemværender med ADM havde jeg ikke tænkt over, men det er jo logisk at de teknisk set skylder os pengene i en periode.

Jeg går ud fra at tanken med at jeg hæver en check fra bankkontoen og sætter den i kassen, er at jeg så derfra kan "dele" beløb ud på de forskellge indkøb jeg har lavet.

Det eneste jeg studsede over, da jeg læste dit indlæg, var at ADM sætter pengene direkte ind på vores bankkonto, men så kom du jo netop med svaret på det et par linjer længere nede. Jeg går ud fra at "Mellemregning med ADM" - tilgodehavende stadig formindskes ved bankoverførslen, ikke? Jeg skal lige være sikker :)

Jeg takker mange gange. Hvis du gider kaste et svar med det sidste spørgsmål, skal jeg glædeligt acceptere det!

/Steen
Avatar billede halifax Nybegynder
10. februar 2006 - 17:44 #3
Ja, "Mellemregning med ADM" formindskes ved en bankoverførsel fra ADM til BF's bankkonto.

Tænk på at begge konti står under Aktiver i Status. Saldo på den ene formindskes, mens saldo på den anden (banken) forøges. Hermed er summen af Aktiver stadig den samme. Balancen stemmer.
------------------------------------

Teoretisk kunne man også forestille sig at "Mellemregning med ADM" var oprettet under Passiver, hvor BF's gæld står bogført.
I situationen hvor BF har foretaget indkøb for ADM's regning vil den postering i første omgang komme til at stå med en saldo i den "forkerte side", dvs. en saldo i debet = et tilgodehavende bogført under Passiver.

Når ADM herefter betaler ved at overføre beløbet til BF's bankkonto (bankbeholdning øges=debetpostering) stiger summen af Aktiver.

Under Passiver krediteres "Mellmeregning med ADM" men da saldoen herpå forinden stod i den forkerte side betyder det, at også summen af Passiver stiger, og Balancen stemmer.
------------------------------------

Teori og praksis om "dobbelt bogholderi" (=der bogføres det samme i både debet og kredit) er skam spændende, og tro mig, selv erfarne folk kan komme til at rode rundt i det.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. februar 2006 - 18:09 #4
Citat:
Jeg går ud fra at tanken med at jeg hæver en check fra bankkontoen og sætter den i kassen, er at jeg så derfra kan "dele" beløb ud på de forskellge indkøb jeg har lavet.
Citat slut.

Det er egentlig mere for, at du i BF's bogholderi får en postering som passer med bankens udtog. Derfor er du i teorien - og bogføringspraksis - nødt til at lade hævningen gå "i kassen" og så dele ud derfra. Ellers skulle du have udstedt 5-6 checks. Ret upraktisk, og for dyrt.  :)
Avatar billede kakadue Nybegynder
10. februar 2006 - 19:14 #5
Ja, selvfølgelig. Det giver mening at gøre det på den måde, så det passer med kontoudtogene.

Men ja, man kan hurtigt fare vild. Jeg har desværre kun haft et halvt års undervisning i bogføring på en længe glemt HH 1-årig, men det kommer da langsomt tilbage.

Jeg takker i hvert fald for al din hjælp. Det kan være jeg vender tilbage, når jeg støder på nye, og for mig kringlede situationer :)

/Steen