Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
09. februar 2006 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvilke fordele er der ved MS SQL fremfor fx MySQL

Jeg er ved at skulle vælge hvilken database som skal bruges til et IT system som jeg er ved at udvikle.
Jeg har talt med en Microsoft konsulent som kom med følgende begrundelse for at vælge MS SQL:
Set på verdensplan er vi en af de største leverandører af databaser til små og mellemstore virksomheder, alle disse kan da ikke tage fejl.

Men inden jeg skal holde et møde med ham ville jeg gerne have nogle argumenter mod MS SQL, en ubegrænset license koster alligevel næsten 50.000 kr.

Jeg har især kigget på MySQL som et alternativ, ved i om denne version er gratis i alle henseender, fx hvis jeg udvikler et IT system og sælger dette system, vil MySQL så stadig være gratis eller er der nogle licenseregler der gør sig gældende i dette tilfælde.

Jeg er derfor især interesseret i fordele/ulemper ved MS SQL kontra MYSQL.

Jeg vil lige nævne at IT systemet vil blive brugt af 30-100 personer, så det er ikke den helt store trafik der kommer i databasen.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
09. februar 2006 - 14:00 #1
Tjaa... lyder som MS argumenter ;-)

MS SQL spiller bedre sammen med andre windows komponenter, og har et bedre management værktøj.

MS SQL har også nogen fordel i form af triggers, views og stored procedures (features som først er ved at komme i MySQL).

MS SQL kommer også med nogle ekstra værktøjer som scheduleringsværktøj (MS SQL Agent) og DTS.

Hvis man ser bort fra disse features, vil jeg mene at du næppe vil mærke nogen performance forskel med dit behov.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2006 - 14:02 #2
naerlaes MySQL licens - som jeg husker det saa er der ingen problemer
hvis du ikke distribuerer MySQL sammen med dit system - hvis du goer det
saa skal dit system enten vaere GPL eller du skal betale for MySQL

MySQL er ogsaa en af de mest udbredte (maaske det mest udbredte), saa
argumentet fra MS holder ikke vand

SQLServer kommer med bedre enterprise tools

SQLServer performer bedre hvis har behov for transaktions support

det er nok det du betaler for
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
09. februar 2006 - 14:36 #3
Jeg kan heldigvis sagtens undvære triggers, views og stored procedures.

Med hensyn til licensen, betyder det så at jeg ikke må levere MySQL installationen sammen med mit system, fx hvis jeg vælger at levere systemet på en CD, indebærer det så at MySQL ikke må ligge på den CD? Kan man ikke bare vælge at ligge et link til installationsfilen på internettet under installatioenen af mit eget system, eller har de også taget højde for det tilfælde?
Hvis det er den eneste forhindring, så tror jeg at MySQL er løsningen.
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
09. februar 2006 - 14:41 #4
Hvis vi taler om komercielle databaser så kan du få en Oracle Licens fra 31.674,-. Det er vel også et slags argument at den er billigere end Microsoft SQL Server. Oracle Databasen kan med samme ret siges at være udbredt. Hvis du ikke vil betale noget kan du anvende Oracle Database Express Edition, der er gratis, men har en række begrænsninger (f.eks. max 4GB data i databasen). Microsoft har vist også en gratis version. Overvej evt. at understøtte de databaser kunden gerne vil have, så kan kunden jo selv vælge! Bemærk a hvis du skal sælgee et system med en imbedded Database, så kan du typisk sælge den via en ASFU licens, altså en licens der er bundet til din applikation. I disse tilfælde kan opnås lavere priser på databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2006 - 15:41 #5
som jeg forstaar licensen saa maa du linke men ikke inkludere

som asger siger: hvis du kan holde din SQL som ren standard SQL og have en connection string
i en konfigurations fil saa kunden selv kan vaelge database, saa vil mange IT afdelinger
blive glade
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
09. februar 2006 - 16:21 #6
Ja det er nok en rigig god idé.
Jeg takker for informationen. Nu har jeg lidt baggrundsviden før jeg skal møde ham. Gider i lige skrive et svar hvis i vil have point :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2006 - 16:31 #7
.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
09. februar 2006 - 17:34 #8
svar
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
10. februar 2006 - 09:11 #9
God weekend!