Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 07:42 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af ny PC. hjælp.

X hej eksperter...
Jeg står og skal købe mig en ny pc, og vil gerne være med temlig fremme og den må ikke koste mere end 3500kr har kigget på den her http://fcomputer.dk/index.php?show=sys_make&sysid=488 også med 512mb ddr ram og en 3200 mhz og en kabinet køler. er jeg helt på afveje eller hva...?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2006 - 07:47 #1
HVad skal du bruge den til internet og skrive eller skal du også spille på og i så fald hvilke spil for så skal der flere kræfter i
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:04 #2
hvis vi nu siger et spil som battlefield 2 ville den kunne trække et spil som det hvis den vel at mærke for et geforce 6600 muligvis GT men det vist noget med at så skal jeg bruge en større strømforsyning er der ikke noget om det...?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:04 #3
hmm, med onboard grafik kommer du ikke langt i spil.
hvis du vil have en pc til 3500 der skal være fremme, skal du lede efter en brugt i dba
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:14 #4
jamen det forstår jeg ikke helt hvor er det at jeg hænger i bremsen forklar mig ligge er temlig dårlig til det jeg har jo tænk mig at købe et grafikkort ved siden af er det så ikke okay eller hva...? skal jeg ha en større processor bedre grafikkort flere ram eller hva...?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:21 #5
hvis du har tænkt at købe grafikkort ved siden af, skal du bare sikre dig at den maskine du køber har AGP eller PCI-express sokkel. så er 512 mb ram og 3200 mhz ikke helt galt. vi kører wow, hl2, farcry, guildwars oma på en 3200+ (oc) med 750 mb ram og gf fx5900xt og det kører faktisk ok
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:23 #6
det omtalte produkt ser ud til at have agp8x til grafik
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:24 #7
jamen den jeg viser der ovenfor har AGP x8 om det er express sokkel eller ej det ved jeg ikke....
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:25 #8
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:27 #9
så er du igang med det samme - og kan opgradere senere (har pci-express til gfx)
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:28 #10
http://www.asrock.com/product/775Dual-880Pro.htm det er linket til det motherboard jeg havde tænkt mig skulle i...
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:32 #11
ja jo det ka jeg godt se men jeg har her og nu en 2,4 Mhz med 768 mb ddr ram samt et Geforce 5600 med 256 mb ram... så jeg syntes ikke at den du viste mig ville være så meget bedre end den jeg har nu... eller vil den...?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:34 #12
så ville jeg da mene at en 3200 mhz ville være bedre og så en intel pentium 4
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:35 #13
Pentium 4 3,6 GHz, 512 MB DDR Ram, 120gb GB Maxtor, PCIE Geforce 6600 256mb og DVD drev.  Hvad med den her bandit den er til salg på den blå avis... kunne det være noget...?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:47 #14
det er da en seriøs maskine, hvad koster den?
de 2,4 ghz du har nu, er det p4/barton eller celeron/sempron (hhv intel/amd processor). der er stor forskel på de to serier
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:49 #15
tidligere hed det sig at amd var bedre til spil, og det forekommer mig at der kan være noget om det stadigvær (når jeg ser på persformance af de maskiner jeg har kigget på for nylig.). men jeg er ikke sikker på at det kan generaliseres.
amd xp barton er genial til oc efter min mening
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:49 #16
celeron jeg er ikke helt sikker er ikke lige hjemme nu men det mener jeg det er
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:50 #17
men det er noget i den stil som er til salg på den blå avis jeg skal lede efter...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:52 #18
celeron og sempron er discount-udgaver af hhv intels og amd processor (mindre intern cache primært). der er en klar forskel i ydelse. i dit sted ville jeg overveje at købe en god p4 processor i stedet -  så har du en fin maskine (hvis dit bundkort kan udnytte det og understøtter det)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:55 #19
svar til: 09/02-2006 09:50:59
ja, det ser fornuftigt ud. men hvis du vælger den fra it-butikken er du i luften, og så har du to maskiner. men klart at den fra dba kan klare de nye spil meget bedre
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 09:55 #20
men god jagt, jeg smutter nu. ses
/thomas
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:55 #21
okay men skal lidt vidre i dagens tekst men når jeg nu kommer hjem så skulle jeg måske lige se hvad for et bundkort jeg har og om der er mulighed for at proppe en større processor i.... men det kigger jeg lige på håber at du gider at hjælpe mig med det når jeg kommer hjem...
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 11:52 #22
her er et link til en hjemmeside hvor du kan se det bundkort jeg har nu... er der mulighed for at proppe en større processer i den ka du se det nogen steder... og hvis jeg kan hvor stor kan jeg så gøre den...?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 13:20 #23
link?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 15:20 #24
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 15:37 #25
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 15:39 #26
men p4 processorer er så dyre at det nok er bedre at købe en hel pc kan jeg se :-(
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 16:10 #27
hvor dyre er det....?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 16:11 #28
den her er da ikke vild dyr men den kan jeg måske heller ikke bruge....?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 16:18 #29
men jeg ville jo også gerne have AGP x8 og det har jeg jo ikke nu og det ville vil også kræve et helt nyt bundkort ville det ikke.....?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 16:19 #30
09/02-2006 16:11:19 her et link http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140419
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 19:05 #31
dit nuværende mobo har agp4x
det jeg mener er at 2000 er meget for en cpu hvor du højst sandsynligt vil opleve andre flaskehalse i maskinen ... når du kan få en helt ny for under det dobbelte - og der er både harddisk, grafikkort og det hele med.
så jeg er faktisk igang med at modsige mig selv - da jeg fandt ud af hvor meget en p4 cpu koster. sry
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 19:39 #32
okay så den korte og den lange er at en ny pc ville være det optimale...?
Avatar billede marlle Nybegynder
09. februar 2006 - 20:37 #33
gider du at skrive en tid hvor det er at jeg kan få fat på dig for jeg sidder her på nåle for at få dine svar. det ville være top perfeckt
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. februar 2006 - 23:45 #34
jeg ville gerne - men kan desværre ikke
jeg bruger nogle minutter indimellem når der er nogle tilovers ... kunderne kommer i første række u know
normalt er der flere der blander sig i trådene, og så går det hurtigere og så er der ikke ventetid.
og ja, jeg synes ikke investeringen i en p4 står mål med det bundkort du allerede har hvis du skal købe en ny cpu.
og jeg er ikke helt klar over om de 3500 er incl grafikkort eller om grafikkort kommer udover det
Avatar billede marlle Nybegynder
10. februar 2006 - 16:44 #35
Nej de 3000-3500 er kun for en IORDEN.... PC.... Så må jeg købe et grafikkort når det er at jeg for lidt bedre råd... men der skal selvfølgelig være en eller anden form for grafikkort i... ellers har jeg jo ikke rigtigt mulighed for at bruge PCén :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. februar 2006 - 17:34 #36
den fra itbutikken er hæderlig, og så kan du opgradere senere
den fra den blå avis er noget bedre, men uden garanti. jeg fixer altid noget brugt selv herhjemme, men hvis du ikke er meget for at rode med den selv hvis den ikke er helt i orden, så er ny sæføli bedre.
så for 3500 er du i luften, og en dag når du har 1500 extra køber du grafikkort og 400W strømforsyning og skifter ud.
Avatar billede marlle Nybegynder
10. februar 2006 - 19:23 #37
når du siger it-butikken... hvad er det så for en helt præcis du mener. skal bare være 100% sikker for nu syntes jeg at der er blevet snakket en helt del ting igennem... så smid lige linket..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. februar 2006 - 22:03 #38
det var den her http://www.itbutikken.dk/i/98011/1.htm
ganske hæderlig maskine som benytter sig af s-ata harddisk og pci express grafikkort. og med en 3000+ processor skulle vejen være banet for at et bedre grafikkort kan udnyttes senere. men det er kun 250W strømforsyning, så den skal skiftes den dag du køber en større grafikkort.
desværre står der ikke hvad det er for producenter der benyttes, men du skulle kunne køre spil på en fornuftig måde, også med det grafikkort der er i.
så kan man sige: det er kun et x300 grafikkort og 80 gb harddisk ... men dertil er svaret: ja, og det er en pc til 3500. man kan jo ikke få alt.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. februar 2006 - 22:05 #39
jeg ville selv foretrække den langt sammenlignet med den fra dit link (også fordi den forhandler har for mange dårlige historier i mit hovede).
Avatar billede marlle Nybegynder
11. februar 2006 - 15:36 #40
okay men det stadigvæk den ene er på 3,2 mhz og den af din er kun på 1,8 Ghz
Og er det ikke vigtigere moment at man har en større processor end noget andet... eller er det bare min opfattelse... for jeg ville da mene at jo større processor jo bedre PC. Men der er jeg måske helt forkert på den..?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. februar 2006 - 00:04 #41
athlon 64 3000+ kan godt matche en p4 3,2 ghz
3000+ er jo netop AMDs måde at sammenligne deres processorer med intels
jeg så her idag en athlon 64 3200+ med et radeon 9800 pro grafikkort, og den performede _virkelig_ godt.
der er altid et led i kæden der er svagest: cpu, bushastighed, harddisk, grafikkort osv osv. dertil kommer hvor meget de forskellige producenter kan finde ud af at klemme ud af teknologien.
hvis valget skal stå mellem den fra føniks og den fra itbutikken, så er jeg ikke i tvivl. prøv at opgradere den fra føniks med lidt ram, sata harddisk og et skodgrafikkort - så er den allerede dyrere ned den fra itbutikken. hvis du allerede nu ved at du vil ofre 5000 i stedet for 3500, skal du have en helt tredje. men øverst i tråden skrev du 3500, og der er den fra itbutikken bedste bud hvis du spørger mig.
Avatar billede marlle Nybegynder
13. februar 2006 - 13:21 #42
er pci express bedere en AGP x8....? er det  det seneste nye
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. februar 2006 - 15:18 #43
vist ikke entydigt bedre i enhver situation, men vil dog være at foretrække for enhver der tænker lidt fremadrettet. det bliver jo primært pciexpress som kortene udvikles til fremover, i hvert fald i nogle år
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. februar 2006 - 15:18 #44
og jo, pciexpress er agps afløser
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. februar 2006 - 15:31 #45
Denne her er til 3500kr. Den har lidt mindre cpu , men den har en geforce 6600 pci-e
Grafikkort. Du får nok ikke ret meget mere for pengene. Du skl ivikeligheden nok bruge ca 2000 kr extra for få en god computer, men denne her kan da nogenlunde klare det.
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=17008&Type=4&ID=1
Processor AMD Sempron 2800+ (Socket 754) / 1600Mhz
Bundkort    Asrock K8NF4G PCI-E
Ram    512, DDR SDRAM PC3200
Grafik    AGP 256MB GeForce 6600 PCI-E
Harddisk    160GB Fluid 7200 rpm
Netkort    10/100 Mbit netkort
Lydkort    7.1 CH Sourround
Backup    16x DVD brænder Dual Layer + -
Kabinet    ATX Miditower, 350 Watt PSU
Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt
Pris med moms 3.464 kr.

Du vil nok engang i fremtiden ofre 300 kr på en rigtig god og støjsvag cpu køler.
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. februar 2006 - 15:46 #46
måske skulle du tænke på at sælge din gamle computer og dermed få råd til lidt mere...
Du kunne evt vælge at købe en agp x8 grafikort geforce 6800 til ca 1250 kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146387
Det er jo alligevel grafikkortet , som laver de mest komplexe udregninger under spil. Hvis di´t bundkort understøtter 800mhz bus , så vil jeg evt også skifte den til en p4 800mhz bus cpu.

Hvis du brholder din grafikkort... ( så har du en computer som du ikke kan sælge samlet) Så vil jeg nok vælge amd 64 computeren , som marmox referer til. Jeg vil nok se, om man for et par hundrede kr extra kunne få en større harddisk. 80 gb er ikke ret meget idag.

5500 kr, så begynder du at få den computer du ivirkelighed håber på at få. Det er kun halv løsninger du får for 3500 kr, men jeg vil nu sige at man faktisk får rimelig meget for de 3500kr.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. februar 2006 - 23:59 #47
hej, jeg synes det er en fordel ved den pc mrrius nævner at der er 350 W PSU. men som minus kan nævnes at det er en sempron cpu og en ide harddisk. grafikkortet er palit - det ville jeg ikke selv købe. men under alle omstændigheder er der tale om et kompromis, og til 3500 er der ingen hardcore spillepc at finde. du skal overveje hvad du vil opgradere på senere.
Avatar billede marlle Nybegynder
27. maj 2006 - 16:23 #48
tak for hjælpen har fået ny pc