Avatar billede donsimon Nybegynder
08. februar 2006 - 21:20 Der er 5 kommentarer

Er det mit bundkort eller CPU der er brændt af?

Hej Alle
Jeg har søgt i en masse  tråde herinde for at finde svar på mit problem, dog uden at finde en problemstilling der passer helt på mit problem. Så jeg prøver at oprette mit eget i håb om at få afklaring.

Når jeg prøver at tænde min computer får jeg bare sort skærm mens CPU blæseren drøner derud af.
Jeg kan ikke fornemme nogen aktivitet på mine HD eller andre steder.
Dioden på bundkoret lyser, så vidt jeg husker, normalt.
Hvis jeg trykker på reboot knappen sker der intet, men jeg kan slukke hvis jeg holder den "normale" knap inde i x antal sek.

Er det tegn på jeg skal ud og købe et nyt bundkort eller en ny CPU?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh
Simon
Avatar billede levithan Nybegynder
08. februar 2006 - 22:33 #1
hvordan er dit problem opstået? her er lidt du kan overveje at prøve

prøv evt at nulstille cmos og tage batteriet ud.

prøv at sætte et pci grafik kort i hvis der ikke sker noget i stedet for dit agp eller et andet agp.

hvis det stadig er galt så hvis du har mulighenden så lån en cpu der passer og test denne af. Der er ikke andre løsninger end at prøve med anden hardware
Avatar billede donsimon Nybegynder
08. februar 2006 - 22:53 #2
Det skete i forbindelse med at jeg satte en printer til i en USB port. Men det skete ikke direkte. Den blev sløv og så virkede musen ikke (trådløst sæt der er tilsluttet USB porten). Jeg slukkede da jeg skulle ud af døren og da jeg kom hjem stod den tændt med fuld fart på køleren men intet skærmbillede. Herefter kender du historien.
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. februar 2006 - 15:56 #4
Kan det tænkes at din computer får 220v fra en anden fase, end de 220v som printeren er tilsluttet. Jeg spørger, fordi der kan være en spændings forskel imellem de 2. Hvis der er det, så kan der være sket noget med din computer.

Du kan have rykket din komputer, da du tilsluttede usb printeren, og kommet til at rykke skærm kablet. Du kan evt have løsnet fin grafikkortet, da det skete.

Start med at sæt din skærm til en anden computer, og se om den virker.

Åbn til computer kabinet, og mærk, helt nede på cpu køleren (så tæt på cpu'en som mulig), og mærk om cpu'en bliver varm. Hvis den ikke bliver varm, så kan det være cpu'en/bundkort. hvis den bliver varm, så er der stadig håb for cpu'en... Den næmmeste måde er vel at skille hele din komputer ad, og brøv hver enhed seperat ad gangen.

Start med strømforsyning, bundkort cpu og ram og grafikkort. Så skulle der gerne komme skærmbilled på. Tilslut harddisk,dvd osv , og til sidst evt ande pci kort.

Det er ret svært at  sige precis om det er bundkortet eller cpu, uden at have en anden bundkort/cpu at prøve med. Det kunne jo også være at det er det hele der er brændt af. men det er ikke sikker
Avatar billede donsimon Nybegynder
26. februar 2006 - 20:47 #5
Jeg gjorde kort proces og købte et nyt bundkort og vupti så var der gang i den gamle dreng igen. Tak for de gode råd.

Simon