Avatar billede drinkit Praktikant
08. februar 2006 - 20:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvorfor er PHP blevet så udbredt som det er?

hvorfor tror I at PHP er blevet så udbredt som det er?

hvis vi har en MS fanatiker som sencor blir jeg bustet hvis jeg bare skriver at det er fordi ASP er så dårlig dokumenteret og dyrt.. så det skal helst være pga. egenskaber eller lign. i PHP
hvad kan ellers være skyld i det - uden at "blame" asp..
er det fordi PHP har en "nem at lære" syntax? eller hvad kan siges?
Avatar billede leif Seniormester
08. februar 2006 - 20:57 #1
ASP er bare mere "firma" agtigt hvor at PHP er mere in til dem som er til Open Source.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2006 - 20:58 #2
Der er mange grunde. PHP er gratis, har stor støtte i open source kommunitien, masser af gode gratis færdige produkter til download, masser af tutorials og materiale til at lære. Dette betyder at det er lettere for almindelige mennesker og små firmaer med små budgetter at gå i gang med
Avatar billede JOHN_DOE Nybegynder
08. februar 2006 - 21:06 #3
Jeg tror at det er fordi at flere og flere folk er begyndt at gå væk fra MS programmer. Det siges og også at GAIM og AlienWire er begyndt at overtage markedet istedet for henholdsvis MSN og XP. .. Men også som bufferzone skriver at der er mange tutorials og materiale til at lære.
Avatar billede drinkit Praktikant
08. februar 2006 - 21:09 #4
gode argumenter..
havde slet ik tænkt på halvdelen af de ting du nævner bufferzone.. :)
Avatar billede mahler Nybegynder
08. februar 2006 - 21:13 #5
PHP kan I øvrigt også være meget "firma-agtigt" - Hvad mon tdc.dk eller tdconline.dk kører på?

Man kan med PHP-saktens lave en "fuldt understøttet kommerciel platform" - med software som RedHat Enterprise Linux, support licenser fra Mysql og ZendPlatformen (http://www.zend.com/products/zend_platform ) til at afvikle PHP.

Jeg tror primært forskellen (for virksomheder), der vælger mellem PHP eller ASP primært handler om hvad udviklerne er gode til og hvilket (IT-)miljø (en webløsning - mod Legacy-systemer eller mod Microsoft Backoffice software), løsningen skal arbejde i.

Jeg tror ikke umiddelbart, at der er den store forskel på at blive "mellem god" til ASP eller PHP - og selvom der er masser af PHP-dokumentation, så er der mindst ligeså meget dårlig PHP-kode på nettet, som der er tilsvarrende ASP-kode.

Når PHP er så udbredt, så er det sikkert fordi det (1) er billigt at komme til - både på egen server og på webhoteller, (2) det er relativt let at finde tutorials, guides og dokumentation og (3) det virker ret godt, hvis man laver tingene ordenligt.
Avatar billede drinkit Praktikant
08. februar 2006 - 21:25 #6
Der er mange årsager til at PHP er blevet så udbredt blandt denne gruppe.
PHP er gratis, hvilket ASP ikke er, PHP har stor støtte i open source ”miljøet”, der er masser af gode gratis færdige produkter (scripts) til download, masser af tutorials og guides samt andet materiale.
Dette betyder at det er lettere for almindelige mennesker og små firmaer med små budgetter at gå i gang med – udover det har PHP også en meget simpel syntaks som er meget nem at lære og i dag understøtter stort set alle webhotel-ydbydere PHP, MySQL og PHPMyAdmin.
Fordi de har indset at det er indenfor disse tre felter, at markedet for de enkelte brugere ligger, så der er en enorm konkurrence på området – som betyder at det webhotellerne er blevet væsentligt billigere med årene.

Er det godt nok formuleret?
Avatar billede mahler Nybegynder
08. februar 2006 - 21:28 #7
> Er det godt nok formuleret?

Ja. Plus at mange af de "ekstra ting" som ASP tilbyder i form at integration mod virksomhedssystemer og Microsoft produkter/teknologier, har ikke været et behov, hos mange af dem, der valgte PHP.
Avatar billede drinkit Praktikant
08. februar 2006 - 21:38 #8
tak for det.
smid svar, alle der sys de har bidraget =)
Avatar billede drinkit Praktikant
08. februar 2006 - 21:48 #9
lige en anden ting - i nogenlunde samme kategori :)
Hvorfor kører PHP bedre på linux end på windows? er der noget simpelt svar på dette?
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2006 - 15:26 #10
<ole>

- og så skal man sldrig undervurdere hype, der grunder i 'tro og religion'.
Der er således rigtig mange, der tror, Firefox er mere sikker end IE - og at den indeholder færre og mindre fejl end IE - og at den overholder gængse standarder.

Hvis man holder lidt øje med, hvad store sikkerhedsfirmaer som Symantec skriver, ved man, FF i store dele af 2005 lå foran IE, hvad sikkerhedshuller angår - og på den ufede måde.
Hvis man bygger lidt mere komplekse applikationer, vil man vide, at FF indeholder stort set ligeså mange fejl som IE - og ofte langt værre.
Samtidig vil det være bekendt, at FF langtfra understøtter standarderne, når det kommer til DOM-manipulationer. Der er således intet i vejen for at indsætte en hel tabel i et img- eller input-element ... når bare man gør det i FF, hvor intet valideres  :o|

Det, at det er en åben sovs og at der ikke står Microsoft i About-dialogen får åbenbart en masse mennesker til at lægge sig ukritisk på maven og joddle med, når FF skal lovprises. Beder man om substantielle argumenter, er det straks langt sværere at få klar besked om fordelene.

Tro, føleleser og overbevisning er ikke kun stærke kræfter i Mellemøsten. Vores egen hverdag er gennemsyret af det - også uden, vi erkender os selv som 'religiøse'  ;o)

Jeg siger ikke, det er _årsagen_ til PHP's popularitet ... men det er en medvirkende årsag, man ikke bør overse  :)

/mvh
</bole>