Avatar billede rajensen Nybegynder
08. februar 2006 - 18:17 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Ferrit-kerne skal bruges hvor?

Hej alle.
jeg har købt et Termaltake XaserIII Romeo kabinet.
Sammen med skruerne, nøgle og klistermærke, ligger er en Ferrit-kerne. I brugsforvirringen er beskrevet alt det man ikke behøver at få forklaret, men hvor Ferritkernen skal bruges henne er uoplyst.
Man kan ikke få PSU-ledningerne igennem den pga. stikkene!
Der er USB & Firewire-stik i fronten af kabinettet.
Jeg kan ikke lige lure, hvor en skal bruges.
Nogen gode forklaringer / forslag?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 18:20 #1
Er det ikke den ledningerne bare skal gennem
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 18:20 #2
Ferritkernen har normalt form som en lille ring som ligner en magnet. Kablet skal ind igennem og rundt om et par gange eller fem.
Avatar billede t-bee Novice
08. februar 2006 - 18:22 #3
Det er til alle ledninger fra kabinettet med undtagelse af PSU ledninger.
Avatar billede venturer Nybegynder
08. februar 2006 - 18:23 #4
I mange andre kabinetter er det de tynde ledninger fra frontsiden af kabinettet der bliver lidt igennem kernen da disse kabler løber ud på ydersiden af det EMI skærmede kabinet.
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 18:24 #5
Ganske korrekt
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2006 - 18:57 #6
de bruges de steder hvor man ønsker at "kortslutte" hf støj, dvs på kabler fra indvendig til udvendig og omvendt, bruges også ,mange andre steder end bare til kabler, f.eks ved dreje kondensatorer da placeringen ændrer dens kapacitet.
Avatar billede rajensen Nybegynder
08. februar 2006 - 19:43 #7
Jeg takker for svarene.
Jeg tror at venturer har ret. Det var egentlig også det jeg selv mest hældte til, men det kunne jo være at formålet med den var noget andet.
Til huset: hvis du vikler ledningen rundt, specielt mere end en gang, ender du med at få en spole. Rigtige gode spoler til delefilter til højttalere er lavet med ferrit-kerner (og er hunde dyre). Ledning eller kablet skal bare igennem evt. fastgøres med strips.
Til alle Jer andre tak for hjælpen og interessen.
Venture: smid et svar, så du kan "rippe" lidt point. :-)
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 19:46 #8
Bevarres
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2006 - 19:48 #9
ja jeg undrer mig ogås lidt, men pyt med det, kan da kun more mig over det *G*
Avatar billede rajensen Nybegynder
08. februar 2006 - 19:55 #10
Rolig nu venner.
jeg er uddannet elektriker, så jeg ved godt hvad Ferritkernen gør godt for. Problemet var mere hvor den skulle bruges i det nye kabinet. Der sidder nemlig ikke sådan en fætter i min gamle PC'er, men den har heller ikke frontudtag.
:-)
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 19:55 #11
Er det mig du hentyder til?
Avatar billede rajensen Nybegynder
08. februar 2006 - 20:05 #12
Tja, du siger bevarres & screem brille, undrer sig. Så egentlig forklarer jeg bare valget af point tildelingen.
Huset: Det var ikke for at pege fingere af dig, at jeg gav min viden om brugen af ferritkerner. Jeg har faktisk selv lært af en gammel radiomekaniker. Han rystet på hoved da jeg fortalte ham om, at jeg havde set ferritkerner, hvor ledningerne var viklet op til flere gange rundt kernen. Han fortalte enten kører den rent igennem eller max. en vikling. Men det sidste er ikke nødvendigt.
:-)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2006 - 20:11 #13
ja netop op til flere gange da det virker som en spole, og en spole i serie vil virke som en kortslutning på HF. (er selv radiomekaniker)
Avatar billede rajensen Nybegynder
08. februar 2006 - 20:19 #14
Jeg vil ikke afvise at den gamle har fortalt noget der er lært mange år tilbage og måske er blevet lidt rustent. De fleste gange jeg har set ferritkerner i brug, så har ledningen enten kørt igennem eller været med en vikling. En af de få undtagelser VLT'er (frekvensomformere) hvor nogle af ledningerne er viklet op til fem gange rundt. Men der kan også været problemer med højfrekvent udstråling, samt harmoniske strømme.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2006 - 20:23 #15
harmoniske strømme ? men ja det har netop noget med HF støj at gøre (men det andet aner jeg ikke umiddelbart hvad du mener)
Avatar billede venturer Nybegynder
09. februar 2006 - 11:11 #16
Hvis forslaget kunne bruges må jeg vel hellere smide et svar.
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. februar 2006 - 16:02 #17
ferit kerner, bruges , som ventura beskriver, til de tynde ledninger til fronten, men også til f.eks tastatur, ledning fra evt camera til serielport/usb. kort sagt. Alle ledninger med lav volt, kan bruge en ferri kerne. Ferit kernen, vil, når ledningen bliver snoet omkring den 3-5gange få ledningen til at virke som en spole. En spole er en vækselstrøms modstand. Derfor vil den stoppe de helt høje frekvenser, som der ligger i luften, og give en renere signal
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. februar 2006 - 16:06 #18
at sno den 1 gang er også nok
Avatar billede rajensen Nybegynder
09. februar 2006 - 16:36 #19
TAkker. Jeg havde egentlig også kun tænkt mig at give hver ledning en snoning. Det må efter min mening være nok. ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2006 - 22:23 #20
mrrius LOL nu gør du det igen, smider et svar på noget som folk allerede har skrevet, imponerende at du kan blive ved!!!
Avatar billede huset Praktikant
10. februar 2006 - 09:07 #21
Det er ved at være lidt grotesk mrrius!!

Det sker over alt på E snart
Avatar billede huset Praktikant
10. februar 2006 - 09:08 #22
Har anmeldt ham denne gang!
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2006 - 13:40 #23
huset anmelder ham også, det er svineri han gang på gang kan skrive det samme (tror bare han kopierer hvad vi andre har skrevet)og så får point
Avatar billede huset Praktikant
10. februar 2006 - 13:53 #24
ENIG
Avatar billede rajensen Nybegynder
10. februar 2006 - 15:35 #25
Ok - Havde jeg været mere vågen og luret ham, havde han sg* ikke fået noget.
Navnet er noteret og huskes til en anden gang. (Det er hårdt at være en blød mand
;-9 ). Jeg syntes nok at der var en vis lighed med Venture's svar!!
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 13:51 #26
Sluder, jeg har ikke skrevet det samme, jeg har ligesoom uddybet det.
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 14:02 #27
mrrius burde du ikke gieve de point du fik til ventura ? du kan jo se at spørger skriver du IKKE skulle have haft de point ?
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 14:03 #28
og du uddybede intet som ikke allerede stod der
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 14:03 #29
Personen kan ikke acceptere , en anden uddyber svarene. Han laver person forfølgelse.

Underskriv din karma mrrius, men det gør du nok ikke da du ikke får point for det?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 14:04 #30
PS

Jeg føler at personen, er i gang med en person forfølgelse. Han kan ikke tåle at jeg prøver at uddybe svarene. Han kan heller ikke tåle at man hjælper en spørger, der ikke har fået lukket sine andre sprørgsmål.
Jeg er her for at prøve at hjælpe, ikke at side og vente på en lukker sine spørgsmål.

jeg har faktisk selv et par åbne spørgsmål. men kan af en eller anden grung ikke lukke dem, så det er ikke altid man er skyld i at spørgsål ikke bliver lukket.

Tak for anmeldelsen.
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 14:06 #31
mrrius huset er ikek den eneste der synes det er svineri det du gør, jeg gør også
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2006 - 14:26 #32
Afvist svar: rajensen
08/02-2006 19:43:44 Jeg takker for svarene.
Jeg tror at venturer har ret. Det var egentlig også det jeg selv mest hældte til, men det kunne jo være at formålet med den var noget andet.
Til huset: hvis du vikler ledningen rundt, specielt mere end en gang, ender du med at få en spole. Rigtige gode spoler til delefilter til højttalere er lavet med ferrit-kerner (og er hunde dyre). Ledning eller kablet skal bare igennem evt. fastgøres med strips.
Til alle Jer andre tak for hjælpen og interessen.
Venture: smid et svar, så du kan "rippe" lidt point. :-)

Kommentar: rajensen
10/02-2006 15:35:10 Ok - Havde jeg været mere vågen og luret ham, havde han sg* ikke fået noget.
Navnet er noteret og huskes til en anden gang. (Det er hårdt at være en blød mand
;-9 ). Jeg syntes nok at der var en vis lighed med Venture's svar!!

mrrius> sikke noget - giv da de point til venturer - der står jo sort på hvidt at du ikke skulle have haft dem!
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 15:15 #33
desvære. jehg har fået point. Jeg har kun fået dårlig karma efter at Huset har lavet en personforfølgelse af mig, før det var der kun gode karmaer. Huset har selv det med at skrive det samme som andre har skrevet.

> john_stigers jeg har stor respect for dig, men lad nu være med at falde for husets jagt på mig.

> ventura Selvfølgelig burde du få dine points, men ikke du må undvære dem denne gang , da jeg ikke accepterer Husets Metoder. LOL det er kun 30 point.
Og nej , det er ikke helt det samme jeg har skrevet, men giver det samme mening , som ventura.

> rajesen jo du er elekriker, så du kender til vækselstrøms modstande, men der er faktisk nogle som ikke er klar over at en spole er en vekselstrøm modstand. Derfor prøvede jeg at uddybe det. Men desvære, så bliver jeg beskyldt for copiering af text. I virkeligheden uddyber jeg det bare. Det er du nok egentlig også klar over.
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 15:18 #34
mrrius hvad har husets (og om lidt min negative karme) at gøre med at spørger skriver du IKKE skulle have haft point, som du selv siger det er kun 30 point, så se dog at giv dem til den person som spørger mener skulle have haft dem.
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 15:21 #35
mrrius hvad præcist er det du uddybede ?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 15:22 #36
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. februar 2006 - 16:01 #37
prøv lige at se hvad andre end mig skriver om huset i hans karma. det er altså ikke kun mig som oplever det:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=huset&option=karma

jeg har ikke mere at uddybe... OG helt ærlig jeg troede at det var meningen at vi skulle finde svar. ikke side og forfælge andre som der sker lige i øjeblikket. Jeg er faktisk ikke den eneste som Huset har forfulgt, hvis man skal kikke på Husets karma.
Et andet punkt er at jeg rent faktisk har fået point... Jo jeg svarede rigtigt, lige som Ventura, men bliver pludselig opfattet som Copiering af svar. Er det kun 1 som kan svare rigtigt herinde...??? nej...
Faktisk , så har jeg flere gange fået point, fordi flere folk har svaret i små portioner, hvordan problemet kan løses. Jeg har nogle gange skrevet det, lidt som en manual , så folk forstår det, så de rent faktisk kan bruge svarene.
jeg har ikke stjålet 15 point fra ventura. jeg har rent faktisk fået dem. Så må i da bare give mig dårlig karma, jeg er ligeglad. Jeg er her for at hjælpe folk , ikke for at bukke under for husets Censur!!!
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 16:05 #38
mrrius det her er om dig OG ikek om huset, du har intet uddybet, hvor er det lige du ser at det kun er huset der synes det er svineri,. jeg har også klaget over dig, og finder det skræmmende at du ikke læser hvad spørger faktisk har skrevet til dig, du er her netop ikke for at hjælpe folk, men kun for point, ellers havde du uden tvivl givet de point til ventura nu, det er jo spørgers ønske....
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 16:06 #39
mrrius men hvorfor vil du ikek svare på hvad det6 er du har uddybet, måske fordi du godt kan se at alt hvad du har skrevet allerede var skrevet ?
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 16:06 #40
Problemet er jo du ofte kopier andres svar mrrius, og der ved ikke bidrager med noget nyt men alligevel sniger dig dig til nemme point!

Men glem det nu - jeg orker ikke flere meningsløse diskutioner!!
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2006 - 16:07 #41
huset bare medl dig fra, for jeg stopper ikke, har sq fået nok af hans kopiering af vores andres kommentarer og så tror han han skal have point for det, nul fandme nej der stopper festen *G*
Avatar billede rajensen Nybegynder
11. februar 2006 - 16:31 #42
Mrrius -> Helt ærligt hånden på hjertet. Hvis man læser tråden igennem, hvor meget er et så du har uddybet? Du ganske rigtig flere navne på hvilke ydre enheder der bruger Ferritkerner. Hvis du kigger Ventures svar, så dækker han jo allerede alle ydre enheder!
Jeg er ikke bange for at give folk kredit for de svar de giver, som hjælper mig. Jeg beklager bare at du fik nogle point, fordi jeg ikke lige var vågen nok til at læse tråden igennem. Jeg under dig egentlig gerne pointene, men når op til flere andre brugere, højtlydt brokker sig over "Rip Off", tager jeg det til efterretning. Jeg er rimmelig sikker på at de har noget at have det i, da både huset og screem brille, begge er brugere jeg set tit træder til og besvare spørgsmål. Jeg går ind for at E er et fair sted, for at det skal kunne virke i længden. Jeg har selv besvaret et spørgsmål for en anden bruger, som efter jeg have skrevet svaret, selv mente at være kommet til samme konklusion 20 minutter senere og derfor ikke gav point (spm/683489). Når den slags sker eller nogle føeler at der er lavet "Rip Off", så mister folk lysten i længeden til at hjælpe andre og eksperten er jo så ikke længere eksperten! Derfor vil jeg bare opfodre til Fairplay.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2006 - 20:35 #43
mrrius> jeg faldt tilfældigt over spørgsmålet, og det har intet med huset at gøre.
At du og huset ikke kan sammen er jeres problem - dette vil jeg helst ikke blandes ind i - derfor er min karma til dig fjernet.

Men jeg har sagt min mening og den står jeg altså stadig ved :)