Avatar billede grav Nybegynder
08. februar 2006 - 12:41 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Slå anti-alias fra

Hvordan slår jeg anti-aliasing/font smoothing/whatever fra i Linux?
Jeg kører Ubuntu 5.10 og i Gnome er en mulighed for at slå det fra i kontrolpanelet "Fonts", men det slår det ikke helt fra(!)

Jeg har så efterhånden fundet ud af, at man skal slå det fra for selve X-Windows. Hvordan gør man det?
Avatar billede grav Nybegynder
08. februar 2006 - 12:53 #1
Jeg har lige prøvet at tilføje flg. i /etc/fonts/font.conf:

<match target="font">
<edit name="antialias" mode="assign"><bool>false</bool></edit>
<edit name="hinting" mode="assign"><bool>false</bool></edit>
<<edit name="autohint" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
</match>

Det ændrer også på et eller andet, så bogstaverne nu er meget "kantede".
Men de er stadig med "gråtoner" og ikke bare "sort/hvide" som f.eks. i Windows uden brug af font smoothing.

Der må da være en mulighed for at slå alt sådan noget fis fra, så man bare kører med gode, gamle sorthvide bogstaver?!!!!!!
Avatar billede grav Nybegynder
06. maj 2007 - 21:59 #2
Prob: Skærm kørte i 1280x1024 i stedet for 1400x1050. Der skulle patches BIOS og jeg ved ikke hvad for at få det til at virke ... suk ...