Avatar billede speedy_2003 Nybegynder
07. februar 2006 - 04:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skift pris efter antal

Jeg er ved at lave en database hvor jeg har nogle antal og en stk pris, nu vil jeg have den til at regne ud hvor meget det vil koste vis jeg skal eksempelvis skal have 4 antal af en vare som koster 25 kr stk, altså skal der i pris i alt feltet komme til at stå 100,- kr automatisk

Mit Antal felt hedder: Antal
Mit Stk Pris felt hedder: Stk Pris
Mit Samlet Pris felt hedder: Samlet Pris:

håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig med det...
Avatar billede -anders- Juniormester
07. februar 2006 - 05:58 #1
God morgen
Du behøver ikke feltet Samlet pris i tabellen, da det er muligt at beregne resulatet direkte i en forspørgsel, prøv at følge nedenstående:

Opret en forspørgsel, médtag alle relevante felter fra tabellen incl. feltet Antal og Stk pris. Datatypen for feltet Antal skal være Tal, datatypen for feltet Stk pris skal være valuta, du sætter disse datatyper i tabellen.

I en tom kolonne i design på din forspørgsel skriver du:
Samlet Pris:([Antal])*([Stk pris]).

Nu vises den samlet pris i det beregnet udtryk "Samlet pris" der svare til den angivne stk pris og det angivne Antal.

Du kan nu bruge dette beregnet felt længere "fremme" i databasen, feks. på forms og rapporter.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2006 - 06:00 #2
Du kan lave det på forskellige måder. F.eks i en forespørgsel, hvor du saææter din markør i en tom kolonne of skriver:

Udtryk1:[Antal]*[Stk_Pris]

Herefter vil Udtryk1 indeholde værdien af den samlede pris. Men med denne metode vil den samlede pris ikke blive gemt i tabellen. Skal den de kan du bruge flg i VBA:

Me!Samlet_Pris = [Antal]*[Stk_Pris]

Denne kode kan du indsætte i BeforeUpdate i felterne Antal og Stk_Pris.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2006 - 06:00 #3
Morn' andersen
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2006 - 06:02 #4
Og vælg en navngivningskonvention og ALDRIG mellemrum i dine objektnavne:

http://www.mvps.org/access/tencommandments.htm
Avatar billede -anders- Juniormester
07. februar 2006 - 06:02 #5
Morn mugs :o)
Avatar billede speedy_2003 Nybegynder
11. februar 2006 - 15:00 #6
mange tak for hjælpen begge to, da der kun er kommet et svar så får -anders- pointsene...
Avatar billede -anders- Juniormester
11. februar 2006 - 20:53 #7
Selv tak, og tak for point o:)