Avatar billede enchant Nybegynder
06. februar 2006 - 22:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en formular?

Jeg har Dreamweaver mx 2004..
Hvordan laver man en formular hvor brugeren kan indtaste Navn,tlf nummer osv for så til sidst at trykke på en " send" knap og den så kommer til min mail?
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 23:38 #1
Du kan bruge denne som udgangspunkt : Jeg  ved ikke hvordan det laves med Dreamweaver men du må kunne sætte dette ind - det virker -

Filen hedder mail.php
.....................................
<?php
if ($send)
  {
    // Mailen sendes til denne adresse.
    $recipient = "din@mail.dk";
    // Emne
    $subject = "Mail fra dit_domain's mailform";

    $message .= "Navn: $navn\n";
    $message .= "Adresse: $adr\n";
    $message .= "Postnr: $pnr\n";
    $message .= "By: $by\n";
    $message .= "Telefon: $tlf\n";
    $message .= "Mail: $mail\n";
    $message .= "WWW: $url\n";
    $message .= "Amt: $menu\n";
    $message .= "Besked: $besked\n";

    $headers = "X-Mailer: http://www.dit-domain.dk\r\nFrom: " . $mail . "\r\n";

    mail($recipient, $subject, $message, $headers);
    header("location: tak.php");
}

?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
  <head>
      <title>mailform</title>
<meta name="Generator" content=" ">
</head>
  <body bgcolor="#C0C0C0" text="#000000" link="#0000FF" vlink="#660066" alink="#FF0000">
      <h4> Registreringsform<p>
          Jeg tilmelder mig nedenst&aring;ende  .<br><p></h4>
      <hr width="90%" style="border:dotted;">
<form method="post" onsubmit="return checkform(this);">
        <h2>Bruger Information</h2>
        <table>
        <tr><td>
    Navn:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="30" name="navn"></td></tr>
        <tr><td>
    Adresse:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="30" name="adr"></td></tr>
        <tr><td>
    Postnr :</td><td><input type="text" size="30" maxlength="4" name="pnr"></td></tr>
        <tr><td>
    By:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="30" name="by"></td></tr>
        <tr><td>
    Telefon:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="8" name="tlf"></td></tr>
        <tr><td>
    E-mail:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="40" name="mail"></td></tr>
        <tr><td>
    www/URL:</td><td><input type="text" size="30" maxlength="40" name="url"></td></tr>
        </table>
      <hr width="90%" style="border:dotted;">
        <h2><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Tilh&oslash;rsforhold</font></h2>
        <p>
            <font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">V&aelig;lg den landsdel du vil optages under:</font>
        </p>
        <dl>
            <dd>
            <font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">
            <select name="menu">
            <option value="0" selected> V&aelig;lg landsdel (amt) her !</option>
            <option value="nordjylland">Nordjylland</option>
            <option value="viborg">Viborg</option>
            <option value="ringkobing">Ringk&oslash;bing</option>
            <option value="aarhus ">&Aring;rhus</option>
            <option value="vejle">Vejle</option>
            <option value="ribe">Ribe</option>
            <option value="sonderjylland">S&oslash;nderjylland</option>
            <option value="fyn">Fyn</option>
            <option value="vestsjaland">Vestsj&aelig;lland</option>
            <option value="frederiksborg">Frederiksborg</option>
            <option value="roskilde">Roskilde</option>
            <option value="storstrom">Storstr&oslash;m</option>
            <option value="k&oslash;benhavn">K&oslash;benhavn</option>
            <option value="bornholm">Bornholm</option>
            </select></font>
            </dd>
        </dl>
        <p>
      <hr width="90%" style="border:dotted;">
      <table>
      <tr><td>
        Din beskrivelse  :</td></table>
        <td>
        <textarea wrap="physical" rows="10" cols="60" name="besked"></textarea></td></tr>
<br><p>
        <font face="Verdana">
        <input type="submit" value="Indsend formular" name="send">
        <input type="reset" value="Nulstil felter" name="reset"></font></p>
      </form>
  </body>
</html>

...........................................
og her kommer så en tak.mail til afsenderen -

filen skal hedde tak.php

...........................................

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
    <TITLE>kommed</TITLE>

<meta name="Generator" content=" ">
<meta name="Revisit-after" content="14 days">
<meta name="Author" content=" ">
<meta name="Title" content=" ">

<link href="../CSS/visit2.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</HEAD>

<body bgcolor="#C0C0C0" text="#000000" link="#0000FF" vlink="#660066" alink="#FF0000">

<table border="0" bgcolor="#C0C0C0" class="main">
<tr align="center">
    <TD><!-- SPALTE 1 START --><br><br><br><br><br><br>

<H3>Tak for din tilmelding  </H3>
<p>Hvis du ser det her er din mail registreret,<br> hvis du ikke h&oslash;rer fra mig inden 14 dage, b&oslash;r du kontakte mig, <br>da der s&aring; er sket noget uforklarligt p&aring; mailen's vej til mig.</p>

Jeg vil hurtigst mulig kontakte dig,<br>hvis der skulle v&aelig;re sp&oslash;rgsm&aring;l !</p> <BR><P>
<H4>med venlig hilsen xxxxxxxxxxxxxxxxx</H4>

      </td>

</TR>
</TABLE>

<script language="javascript1.2" src="http://stat03.cliche.parameter.dk/counter/dc77d3b0c9a999e6bbff53194d6bc31b"></script>

</BODY>
</HTML>
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 23:40 #2
nedenstående 2 linier skal slettes i tak.php
...........................................
<script language="javascript1.2" src="http://stat03.cliche.parameter.dk/counter/dc77d3b0c9a999e6bbff53194d6bc31b"></script>

og du skal indsætte :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

istedet for :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

i tak.php
Avatar billede miss-g Seniormester
07. februar 2006 - 02:00 #3
Tjek ok du har cgi til rådighed der hvor din hjemmeside ligger (og ellers er mulighederne php som ibtage´s kode)

En formular skal have en form - så det starter du med at lave. Når du har indsat en form kan du se røde stiplede linier der danner en firkant. Inde i din form laver du så f.eks. en tabel med din tekst og dine felter (textfields), en submit knap man skal trykke på for at sende, og evt. en submit knap til at nulstille din form (felterne).

Det er det grundlæggende.

Så skal der rettes lidt i koden. Se her under formmail:
http://www.nicolin.dk/multimedia/dream.htm
Avatar billede enchant Nybegynder
07. februar 2006 - 20:46 #4
Det ser skide godt ud... Men det skal bruges til at man kan tilmelde sig forskellige kurser. Så oppe i toppen skal det være sådan at man kan sætte hak eller en lille prik ud for det kurse man vil have... Hvordan gør man det?
Avatar billede miss-g Seniormester
07. februar 2006 - 21:02 #5
Så skal du indsætte den der firkant (ligger under form)

Hver firkant skal have et navn, ligesom alle de andre formular elementer skal have et navn, ellers kan du ikke genkende dem, når du modtager info fra dem i din e-mail.

Så f.eks. skriver du:

(firkant) Kursus i Dreamweaver
(firkant) Kursus i Tegning

Firkanten skal så have et navn, feks. dreamweaver.
2. firkant kan hedde f.eks. tegning.

osv.
Man giver elementer navn, ved at markere dem, og skrive navnet i properties paletten