Avatar billede anders08 Nybegynder
06. februar 2006 - 15:47 Der er 7 kommentarer

Anmeldelse af win firewall

Er der en der kan give mig et link til en objektiv anmeldelse af Windows firewall?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. februar 2006 - 16:08 #2
Ikke objektiv, men!

En normal personlig firewall filtrere på baggrund af applikationer og processor. Det gør f.eks. Zonealarm og sygate. En normal bastions firewall filtrere på baggrund af netværkstrafik.

XP's indbyggede firewall er en personlig firewall, da den er installeret på den maskine den skal beskytte, men den filtrere på baggrund af netværkstrafik. Derudover håndterer den kun indgående trafik og ser selt ikke udgående trafik.

Disse forhold gør at den indbyggede firewall i XP faktisk ikke kan bruges til andet end at sikre maskinen i det korte tidsrum det tager atdownloade en anden fiewall og installerer denne.

Det at den ikke håndterer udgående trafik er absolut kritisk da de fleste hacker teknikker anvender lovlig trafik og sårbarheder i dit system til at få din maskine til atforbinde sig ud til hackerens maskine, du hacker således ikke ind, men får maskinen til at hacke ud.

Det jeg har læst om den kommende firewall version (i viste) tyder på at MS har rettet denne fatale fejl
Avatar billede anders08 Nybegynder
06. februar 2006 - 16:09 #3
mange tak.. du har ikke en anmeldelse hvor de beskriver hvor dårlig den er, hvilke fejl og mangler den har..  bare på dansk?? :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. februar 2006 - 16:30 #4
Prøv at se sammenligningen her. Den viser hvad bufferzone mener. Windows firewall filtrer ikke udgående traffik. De andre er heller ikke lige gode til det, men dog bedre http://www.firewallleaktester.com/tests.htm
Avatar billede anders08 Nybegynder
07. februar 2006 - 09:34 #5
jeg kan godt se, den har fået dårligt karakter i den test, men for at være helt ærlig så ved jeg ikke hvad det betyder de ting de har testen den i! så hvilke af dem er udgående trafik, og hvad betyder de??

vil stadig gerne have det på skrift(MEGET GERNE PÅ DANSK)... hvor der direkte står hvilke fatale fejl MS har lavet!!

Håber i kan hjælpe
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2006 - 10:07 #6
Her kommer det på dansk:

MS har lavet følgende fatale fejl i deres indbyggede firewall:

- Den håndterer kun indgående trafik
- Den filtrere på baggrund at netværkstrafik

Og skal jeg give dig mere end du faktisk beder om, så kommer løsningerne her også på dansk

- Den skulle håndterer regler både for indgående og udgående trafik
- Den skulle filtrere på baggrund af applikationer og processer

Så kan det vist ikke siges klarere
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. februar 2006 - 16:33 #7
I den test jeg linker til, bruger man nogle test trojanere til at teste om de forskellige firewalls kan gennembrydes indefra og ud. De røde krydser viser med al tydelighed, at Windows firewall lader alt passere. Kun hvis et program, måske en trojan server, åbner en port, vil den reagere. Windows er lavet sådan, fordi Microsoft ikke vil belemre brugerne med en masse alarmer, og de mener også at det kan give alarm"træthed" hos brugerne, så de til sidst bare giver tilladelse til alt. En pointe jeg godt kan følge, et stykke hen ad vejen, men de har fået så meget kritik for den disposition, at det nu bliver lavet om i Vista.

Windows firewall er faktisk ganske udmærket, hvis ikke den var lavet lidt for forenklet.