Avatar billede slik Nybegynder
06. februar 2006 - 15:25 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken bærbar vil I anbefale?

Jeg skal finde en bærbar som skal bruges til skolearbejde og lidt spil + internet. Prisniveauet er ca. 6500 og maskinen skal have dvd-brænder, mindst 512 ram, trådløst netværk, OK batteri og installeret styresystem

Jeg har kigget lidt omkring og fundet følgende maskiner. Kan I anbefale nogle af dem fremfor andre?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173719

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177662

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=170926

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171047
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 15:43 #1
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173719

Kan ikke spilles på

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177662

Kan ikke spilles på

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=170926

Kan ikke spilles på

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171047

Kan ikke spilles på

alle maskiner egner sig til office samt surf på Internettet, og spil som 7 kabale.
Dine krav er ret store til du ikke har ret mange penge. Alene styresystem koster 5-700kr
Avatar billede slik Nybegynder
06. februar 2006 - 15:44 #2
Hvad er det du mener jeg ikke kan spille på disse maskiner?
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 15:46 #3
Hvilke spil vil du spille?
Avatar billede slik Nybegynder
06. februar 2006 - 15:48 #4
Små spil, børnespil som pixeline og Sims.
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 15:50 #5
De spil kræver ikke meget nej, men alle maskiner har hvad man kalder shared/integreret grafikkort.

Integreret grafikkort. Vil sige at grafikkortet er bygget ind I selve bundkortets chipset, hvor det så vil bruge af systemets RAM - ressourcer, I stedet for at bruge af grafikkortets egne RAM.

Snakker vi fordele ved integreret grafikkort, er det prisen. Dertil kommer, at indbygget grafikkort ikke producerer megen varme, og dermed skal kortet ikke have stor køling. Dette resulterer dermed i en sænkelse af lyden fra notebooken.

Ulempen ved disse grafikkort, er klart kortets performance. Ikke alene er et indbygget grafikkort, et totalt “strippet” grafikkort, men de benytter sig også af væsentlig langsommere RAM (system RAM).

Taler man integreret grafikkort, snakker man også om shared RAM. Shared RAM vil sige, at grafikkortet bliver tildelt et vist antal RAM til afbenyttelse. F. eks. Har notebooken 512MB RAM. Grafikkortet får så tildelt 128MB. Tilbage vil så være 384MB RAM. Dertil kommer at denne type grafikkort, benytter sig at nogle procentdele af CPU’ens resoursser, som vil forringe ydelsen.
Avatar billede slik Nybegynder
06. februar 2006 - 15:57 #6
Skyder jeg ikke over målet med et dedikeret grafikkort?

Og hvor meget mere skal jeg regne med, hvis jeg vil have en maskine med et sådant?

Har du et forslag?

Og hvad med at kigge efter flere ram fremfor et separat grafikkort?
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 16:00 #7
Dine krav er jo klart minimale, så du bør finde en gylden mellem vej.
Alle maskinerne er lavet på low budget CPU'er, og disse vil ikke tilbyde tilfredsstillende batteri tid.

Er du ofte koblet til AC, så er det ikke et problem. Der til kommer deres performance er lav pga f. eks manglende systemcache osv.

Men en prisbillig maskine som godt kan afvikle Sims og pixeline
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 19:25 #8
Fik du svar nok?
Avatar billede slik Nybegynder
08. februar 2006 - 20:10 #9
Egentlig ikke.

Jeg spurgte også om forholdet mellem flere ram contra separat grafikkort + evt. merpris + evt. forslag.

Endvidere er jeg stadig ikke klar over, hvilken af de 4 maskiner, du vil anbefale. Du startede jo med at afvise dem alle pga. det delte grafikkort.

- Og er der ikke noget om, at man skal vælge en model 350 eller 360 Celeron processor netop pga. systemcachen?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 20:17 #10
Celeron M er en neddroslet Pentium M, men har intet med Centrino brand at gøre.

Som tidligere skrevet:

Kommentar: huset

Så kan de maskiner du linker til i oprindelige indlæg, fint klare de to spil du nævner.
Jeg spurgte også om forholdet mellem flere ram contra separat grafikkort + evt. merpris + evt. forslag.

Svar
Alle 4 maskiner du omtaler i starten, har 512MB RAM, og dette er nok til dine krav. Derfor er der ikke grund til at lede efter andre. Prisklassen du er i, tilbyder ikke bedre maskiner end dem dus elv er inde på.
Avatar billede slik Nybegynder
11. februar 2006 - 11:49 #11
Lukker
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 11:51 #12
Hvorfor faen tager du selv point????
Avatar billede slik Nybegynder
11. februar 2006 - 14:18 #13
Fordi jeg ikke synes, at jeg fik fyldestgørende svar.
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2006 - 14:54 #14
Hvor mener du så ikke jeg giver dig det?