Avatar billede anders08 Nybegynder
06. februar 2006 - 11:38 Der er 3 kommentarer

Hardware firewall vs. software firewall

Er der nogen der kan give mit et link til en side, hvor man sammenligner hardware- og software firewalls.

Er igang med at sætte et mindre LAN op og skal vide om det er mest sikkert med hardware eller software..

der er gode points at hente
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. februar 2006 - 12:06 #1
Det findes ikke, da det ville være det samme som at sammenligne æbler og flødeskum. Der er forskel og de virker godt sammen.

Hvis du med software firewall mener personlig firewall som f.eks. Zonealarm:

En personlig firewall filtrere på baggrund af applilationer og processer mens en hardware firewall (bastions firewall) filtrere på baggrund af netværkstrafik. Dette betyder at de bør kombineres da det giverden bedste samlede beskyttelse.

Hvis du med software firewall mener en bastions firewall der er software baseret som f.eks. Checkpoints Firewall-1 i modsætning til f.eks. pix.

Her er der sikkerhedsmæssigt ikke den store forskel (hvis du sammenligner enheder på samme prisniveau). hardware boksene fylder lidt men er svære at udvide. Softwarefirewallene er nogle gange afhængige af det underliggende OS, andre kommer med deres eget OS. Skal disse to sammenlignes så kan det faktisk kun gøres ordentligt hvis vi sammenligner specifikke fabrikater, f.eks. netfilter mod en pix

Uddyb lidt om hvad du mener så skal jeg gerne forklare uddybende
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. februar 2006 - 13:00 #2
Her kan du se forskellige personlige firewalls sammenlignede

http://personal-firewall-software-review.toptenreviews.com/
Avatar billede anders08 Nybegynder
06. februar 2006 - 13:20 #3
okay tak for svaret. det jeg tænkte på var, også muligheden for at konfigurere dem. tager man nu udgangspunkt i Win firewall og en D-link router med firewall(kan du ikke finde D-link så med noget ligende), hvilket man må sige at være omk standarden i danske hjem.
kan du give mit link til hvordan de hver for sig arbejder?
hvilke muligheder er der ved dem
hvor effektive er de osv..
håber du kan hjælpe mig..