Avatar billede -godfather- Nybegynder
06. februar 2006 - 10:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Radeon 9800 pro (måske et driver problem - se SS)

Hejsa.

Har lidt problemer med mit Radeon 9800 pro kort.

Se disse SS:

http://i40.photobucket.com/albums/e228/Hizzi123/graphicalissue_01.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e228/Hizzi123/graphicalissue_02.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e228/Hizzi123/graphicalissue_03.jpg

Det bliver ofte værre over tid.

Det er lidt forskelligt hvornår de indtræffer, men sker næsten altid når jeg åbner et program / spil der kræver noget af grafikkortet.
Grafikkortet er kølet med en fastmonteret papst-blæser som passer til kortets opbygning - så jeg vil ikke mene at det er et kølingsproblem.

Det kan måske skyldes et problem med driverne men bruger de seneste ATI catalyst drivere (med ATI control panel).

Er kortet defekt? Kan det være at den ikke får nok strøm?

På forhånd tak
Christian
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 10:45 #1
Jeg har haft nøjagtig samme fejl på mit hedengangne 9800SE, og det skyldtes, at jeg fik OC'et det en tand for meget. Efter normalisering af clockfrekvenserne og reboot var fejlen dog væk igen.
Om det skyldes OC i dit tilfælde, ved jeg ikke, men årsagen er vidt uden betydning.

Afinstallér driveren, sluk maskinen og hiv kortet ud af maskinen. Tjek om der er kølepasta under køleren (skift det evt. ud), og installér møget igen. Sørg for alt sidder som det skal og brug evt. et andet stik til at give kortet den ekstra strøm, det kræver. ;)

Hvis fejlen stadig dukker op, vil jeg mene dit kort er færdigt og for eftertiden kun kan håndtere 2D-grafik. :o/ Enten må du købe et nyt eller begynde at spille Diablo. *g*
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 10:57 #2
Jeg vil lige tilføje, at grunden til jeg anbefaler dig at tjekke kølepastaen er, at du siger fejlens alvor eskalerer med tiden. Det kan tyde på varmeproblemer som følge af for lidt/meget kølepasta.
Når kortet belastes, vil temperaturen stige i takt med, hvor lang tid, det kører for fuld drøn.

Måske kan kortet reddes, måske har det allerede taget skade. Det er et forsøg værd, i hvert fald.

vidt = vist, i øvrigt. ;)
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
06. februar 2006 - 18:04 #3
Det er uden tvivl et varme problem. prøv at pille køleren af, og tjek om der er nok eller for meget kølepasta..
Jeg har oplevet et helt nyt kort, med orginal køler, at køleren ikke sad rigtigt, så den kun kølede GPUen delvist, det kan være det samme...
Avatar billede -godfather- Nybegynder
06. februar 2006 - 22:34 #4
Jep så fik jeg købt lidt kølepasta og det kører bare smooth nu. Giver point til kreidlerhansen for at have svaret først ;)

mvh. og tak
Christian
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 23:53 #5
Pyyyha-da. Altid rart, når der ikke skal mere til end som så. :) Tak for points, i øvrigt.

Herr Schmidt >> Ringe ud over alle tænkelige grænser, at et spritnyt kort ikke er skruet ordentligt sammen, når man mister garantien blot ved at kigge under køleprofilen.
Et enkelt surt opstød skal der være plads til. ;)
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
07. februar 2006 - 00:45 #6
Ja det har du ret i, men jeg fandt ud af det, da jeg skulle sætte vandkøling på det.. der kunne jeg se der ikke var kølepasta på ca. 1/3 del af GPUen.. men jeg havde ikke testet det rigtigt i 3d først, men så var det jo nok også stået af.....