Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 20:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvorledes installere jeg win xp home med sp2 på en sATA HD?

HD er Maxtor DiamondMax 200 GB, og bundkortet er Asus a7v600...
Når jeg skal installere windows går det fint, lige indtil jeg vælge hvilken HD jeg vil installere windows på. Når jeg så vælger min sATA HD, så siger windows følgende:

"Hvis du vil installere windows XPpå den partition, du valgte, skal installationsprogrammet skrive nogle startfiler til følgende disk:
238473 MB disk 0 på Id 0 på bussen 0 på viasraid [MBR]
Imidlertid indeholder denne disk ikke en windows xp kompatibel partition.
Hvis du vil fortsætte instllationen af win xp, skal du vende tilbage til skærmbilledet til valg af partition, og oprette en windows xp-kompatibel partition på ovennævnte disk. bla bla bla bla bla ect ect...

Her er hvad der går galt for mig!!!! HVIS jeg prøver at installere windows på min SATA HD på 200 ??!?!?! Hvad er det egentlig der forgår? Håber i kan hjælpe mig
"
Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 20:55 #1
ok.. der skulle have stået: hvis jeg prøver at installere windows på min 200 GB SATA HD,  prøver win xp home at skrive startfiler på min 250 GB SATA HD"

Men det giver stadig ingen mening for mig what so ever!!!
Hvordan fixer man den så win xp bliver installeret på 200 GB HD???
Avatar billede nicer Nybegynder
05. februar 2006 - 20:56 #2
nu blev jeg totalt forvirret med den sidste kommentar du skrev :(, men når du booter fra win xp cd'en kommer der en skrift nederst... til at starte med står der om du vil bruge en 3rd part driver og der skal du sige ja, derfor på en anden computer skal du have hentet den 3rd part driver og lagt ned på diskette eller cd og dermed "boot" med den ekstra driver og derefter kan du installere på din SATA... skulle faktisk gerne stå i din bundkort manual :S
Avatar billede nicer Nybegynder
05. februar 2006 - 20:59 #3
dog har jeg selv en IDE og en SATA, men da jeg ville installere XP ville jeg endtlig gøre det på min SATA og jeg prøvede det med 3rd part driver, men den ville stadig ikke, så ved nogen HDD går det ikke :(
Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 21:02 #4
well.. så synes jeg at have dit problem.. Jeg installere nemlig en RAID/SATA driver under F6 menuen under opstarten af windows installationen... Det hjælper ikke noget..
Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 21:05 #5
driveren jeg bruger ved F6 menuen under windows boot er en:
VIA serial ATA RAID Controller<Windows XP>
Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 21:25 #6
ermm... ok, det her er lidt pinligt :/ Jeg besluttede at bytte rundt på mine SATA kabler fra HD til Bundkort, som en sidste og desperat løsning, og tilsydenladende var det, for jeg kan ihvertfald nu installere windows på min SATA HD..
Avatar billede instagibbon Nybegynder
05. februar 2006 - 21:26 #7
lukket