Avatar billede gossa Nybegynder
05. februar 2006 - 19:44 Der er 9 kommentarer

Problemer med at printe mange pdf

Jeg har ca en 50-60 pdf'er jeg vil have udskrevet. Jeg markere dem alle sammen i stifinder og højre museklik hvor jeg trykker print. Problemet er så, at de kommer i en vilkårlig rækkefølge og det er ikke alleder bliver printet ud. Det er ligesom om, at printeren ikke kan følge med.
Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved det - evt. et program der kan gøre det.
Alternativet er, at marker hver enkelt og trykke print - det tager en evig tid.

Er der nogen der har en løsning?

Mvh
Gossa
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2006 - 19:47 #1
Hvilken printer bruger du?

Netop PDF filer kan du optimere udskriften af, ved at vælge en PostScript driver. PDF opbygningen er næsten identisk med PostScript driverens sprog, så derfor vil du som oftest få et meget bedre resultat.

Rækkefølgen er jeg dog tvivlsom på - det kan lige så godt være den rækkefølge filerne ligger fysisk på på harddisken - og så tror jeg ikke rigtig der er noget at gøre...
Avatar billede gossa Nybegynder
05. februar 2006 - 20:01 #2
Ved det ikke helt... Det er en canon kopimaskine som vi printer ud på - det er en vi bruger på arbejdet... Hvis man kunne få et lille program til at styre jobkøen(printer manager)eller sådan noget. Vi laver nogen tegning i et 3d autocad program og så skriver vi dem til pdf printer(cute writer) for at få en pdf. Derefter skal vi så have skrevet dem ud til produktionen. Og det ville jo være frygtelig nemt at bare makere dem alle og så trykke print, men nej, det vil den ikke ordentligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2006 - 20:14 #3
Canon laver også PostScript drivere til deres iRxxxx printere. Det er den eneste af deres kopimaskineserier jeg har erfaring med - men der er jeg også efterhånden velbevanderet.

Du finder nemmest driverne via deres asiatiske side. Den er mere overskueligt bygget op, end den europæiske (et tip, jeg faktisk fik af en Canon tekniker :-)

Kig på http://www.canon-asia.com/index.jsp?fuseaction=support&prod_type=ir_copier&page=download for iR maskinerne, og på http://www.canon-asia.com/index.jsp?fuseaction=support&prod_type=clc_copier&page=download for CLC kopimaskinerne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2006 - 20:17 #4
Men iøvrigt - dem som ikke printes overhovedet - virker de, hvis man skriver dem ud enkeltvis?

Du kan også prøve at "mappe" printeren til lpt1, og skrive ud med kommandoen "print".

net use lpt1: \\printerserver\printersharenavn /persistent:yes

og derefter:

print /D:lpt1: d:\stitilpdffiler\*.*
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2006 - 20:18 #5
Sidstnævnte er IKKE efterprøvet i praksis, og KAN give uheldige udskrifter. Det er baseret på at printerne forstår pdf filens opbygning. Jeg mener det skulle kunne lade sig gøre, men jeg er bestemt ikke sikker.

Slutteligt - hvis det er iR maskiner - så er fejlen i dokumenterne vel ikke at teksten rykkes sammen? - for det tror jeg jeg har en løsning på...
Avatar billede gossa Nybegynder
06. februar 2006 - 21:53 #6
Hej igen...

Tak for svarene, men tror det bliver alt for teknisk for mig. Havde håbet man kunne bruge et lille program til det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2006 - 22:32 #7
Det er nu ikke specielt teknisk at lægge en PostScript driver på.

Men du kan jo også kigge på, om denne kan hjælpe: http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Den nyeste version 0.9 har vist fået nogle ny funktioner, der måske kan hjælpe dig... - uden at jeg har fået den prøvet selv...
Avatar billede sebbelov Nybegynder
16. februar 2006 - 16:13 #8
problemet kan skyldes at printeren ikke har de rigtige fonte og derfor skal bruge ekstra kræfter på at bearbejde printet.  prøv evt at udskive dem som billede,  det løser nogle gange problemet. og specielt Canon IR maskiner bruger mange ressurcer hvis man "bare" printer almindeligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2006 - 19:27 #9
:-) Det var det jeg mente med at "rykke teksten sammen". Driveren har faktisk indbygget en funktion, så man kan tvinge printeren til IKKE at bruge interne fonte...