Avatar billede gylling Juniormester
04. februar 2006 - 00:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

batch fil til start af et program

Hvordan laver jeg en batch fil der kan start en access database op.
Avatar billede mysund Nybegynder
04. februar 2006 - 04:27 #1
Hej gylling

1)
I stifinderen sørger du for at der i:
menuen "Funktioner"-> undermenuen "Mappeindstillinger"-> fanebladet "Vis"
ikke er hak i "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"

2) I den folder (eller på skrivebordet) hvor du vil ha bat filen, højreklikker du, og vælger:
"Ny"->"Tekstdokument"
ret den nye tekstfils navn til det din batfil skal hedde + ".bat" (feks. startbase.bat)

3) Højreklik på den nye fil, og vælg "Rediger" eller "Edit".
Indtast stien til Access programmet i anførselstegn efterfulgt af et mellemrum efterfulgt af stien til databasen, gem filen og afslut.
(f.eks "C:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\msaccess.exe" "c:\test\database.mdb" )

4) Ret eventuelt "Skjul filtypenavne for kendte filtyper" tilbage som i 1)
Avatar billede gylling Juniormester
04. februar 2006 - 10:25 #2
jeg kan godt for det til at virke. Kan man også lave det sådanne at når man start batch filen at der så bliver kopiret filer fra en mappe til en anden. Jeg skal bruge det når jeg sender en fil via mail. Og har zippet den og lavet en WinZip Self-Extractor fil til software og der ligge en fil i den mappe som blivet oprette når man kører WinZip Self-Extractor filen. Jeg trode at jeg via en access.db kunne kopier en fil fra mappen der midtidlig er oprette. Er det noget vrøl
Avatar billede mysund Nybegynder
04. februar 2006 - 14:21 #3
hmm... Måske eller osse er det mit hoved der er lidt tungt.
Hvis du som i 3) redigerer filen, og laver en ny linje med noget i retning af:

copy (sti til det der skal kopieres) (sti til den mappe kopien skal ligge i)

hvis kopieringen skal være inden access starter, skal linjen ligge før den linje der starter access i bat filen.

Jeg skal nok vide lidt mere præcist i enkelte trin, hvad der skal ske, og hvorfor førend jeg kan lave noget helt konkret.

Du kan osse prøve dig frem ved at starte en "kommandoprompt" ved i "start"->"kør" at skrive enten command.com (windows 95/98/ME) eller cmd.exe (win2000 winXP win2003).
At skrive kommandoer kommandoprompten svarer til at køre en batfil, hvor du indtaster linje for linje.
Hvis du i f.eks. winXP søger i hjælpe funktionen, kan du søge på hvilke kommandoer der kan bruges ved at søge efter hjælp til command-line eller "Command-line reference A-Z".
Kommandoer kan som regel køres efterfulægt af /? Kommandoerne gør så ikke andet end at skrive hvordan de skal bruges.
Avatar billede gylling Juniormester
04. februar 2006 - 17:15 #4
Jeg har fået det til at virke.
giver du et svar
Avatar billede mysund Nybegynder
04. februar 2006 - 20:33 #5
Fint :)