Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
03. februar 2006 - 12:31 Der er 3 løsninger

Forskellige spørgsmål fra en nybegynder

Hej allesammen..
Jeg skal meget snart, faktisk om nogle timer, købe iBook G4.. Det er første gang, at jeg skal køre med mac, og har derfor nogle spørgsmål:
Den skal primært bruges til skolebrug, derfor: Kan man godt installere windows applikationer, i såfald emulere, programmer så de kan bruges på en bærbar?
Og mht til spyware og vira, findes det også på mac? I såfald hvilke programmer skal bruges til at beskytte mod dette?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2006 - 14:14 #1
Du kan kun installerer de windows applikationer, der findes i mac versioner på din mac, dvs f.eks. officepakken, photoshop osv osv.

Virus og spyware er ikke udbredt til mac, jeg vil forvente at der findes anti software men det bruges vist ikke meget
Avatar billede dortek Nybegynder
04. februar 2006 - 11:30 #2
Du kan også bruge programmet, der hedder Virtual pc til din mac, hvor du i et seperat vindue kører på windows-platform. Men det kører ikke lige så godt som hvis det var en pc - og du skal ihvertfald ikke prøve at spille nogle spil den vej, men små programmer kan den godt køre nogenlunde.

Alternativt kan du købe en pc, hvis der er programmer du VIL have, som du ikke kan få til en Mac, men bufferzone har ret; du kan få mange applikationer til din mac - og så er en mac vildt flot ;-)

Held og lykke med din nye mac...
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2006 - 17:36 #3
Den værste spyware der findes til Mac er nok Norton Utilities. Lad være med at installere det, skulle du få muligheden. Den installerer en masse skrammel nogle underlige steder. Ellers er hverken Virus eller Spyware et kendt problem. Det værste kan være en Word Macro-virus, som man risikerer at sende videre til en PC-bruger. Den bider som regel ikke på din Mac, og hvis du skulle få word installeret, så vil word advare mod at der er macro'er i dokumenter.