Avatar billede jossebarnet Nybegynder
03. februar 2006 - 11:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

kan ikke finde harddisk

hejsa

min pc er begyndt at opføre sig mærkeligt. jeg har en p4 med windows xp.
nogle gange når jeg starter op kan den ikke finde mit diskdrev. den skriver noget i retning af no bootable diskdrive detected restart and select proper boot device. jeg har prøvet at geninstallere xp, men det samme sker. jeg har også været i bios og prøvet med default indstillinger. Der kan også nogle gange ske det at skærmbilledet fryser når jeg er kommet ind i windows.
har prøvet med 3 forskellige harddisks (inkl en helt ny) så det er ikke harddisken der er noget galt med.

kan det være mit bundkort der er ved at gå i stykker ??

ellers hvad kan det være ??

mvh josse
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
03. februar 2006 - 11:57 #1
Der sidder ikke en floppy disk i maskinen vel? Bliver nød til at spørge...
Avatar billede tripwire Nybegynder
03. februar 2006 - 12:07 #2
Hvis du har mulighed for det, så prøv med andre strømkabler og IDE kabler til hardiskene...
Avatar billede cpufan Juniormester
03. februar 2006 - 12:07 #3
den står sikkert til at starte på cd'drevet,
det har du nok ændret i bios.
du kan lave en boot-sekvens (ved ikke lige om det hedder det) inde i bios, så den eksempelvis først tager cd, derefter c-drev osv.
Avatar billede tripwire Nybegynder
03. februar 2006 - 12:16 #4
Og i samme stil som jake, bliver jeg nødt til at spørger om du glemmer at tage evt. USB diske ud?
Avatar billede t-bee Novice
03. februar 2006 - 18:37 #5
Det er muligvis et vildt skud, men prøv at opdatere din BIOS, også hvis der ikke findes en nyere version, det er set at den nogle gange opfører sig lidt spøjst.
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
08. februar 2006 - 09:44 #6
nej jeg har ikke floppy disk. nu kan den heller ikke finde mit grafikkort, det er helt dødt så jeg kan ikke engang komme ind i bios
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
09. februar 2006 - 12:05 #7
Og du får ingen ting op på skærmen overhovedet?
Altså hvis der er garanti på dyret er det jo let - indlever den.
Men ellers kan det være mange ting:
Du kan prøve at pille alle drev og kort fra. Så du bare har bundkort med ram, cpu og grafikkort.
Kan den så starte op?
Hvis ikke kan man forsøge at krydstjekke med de forskellige komponenter på noget man ved virker - det er besværligt. (Bliver sgu helt træt af at tænke på de fire computere jeg skal ha´ kigget på ved lejlighed...)
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
10. februar 2006 - 13:23 #8
jeg har lige prøvet grafikkort, harddisk og skærm på en anden pc og det virker fint det hele. når jeg så starter op på min egen (kun med grafikkort og harddisk) vil den stadig intet. jeg kan godt starte pc´en men der kommer intet frem på skærmen.
kan jeg på nogen måde finde ud af om det måske er mit bundkort eller cpu den er gal med ??
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
10. februar 2006 - 14:28 #9
Ja det er stort arbejde det her.
Du behøver ikke at bruge harddisken her, computeren skal kunne køre igennem boot uden. Herefter skal den skrive at den mangler en form for disk.
Du ved nu harddisk, grafikkort og skærm virker.
Det vil sige at du har strømforsyning (psu), bundkort, cpu og ram som du er i tvivl om beskaffenheden af.
Strømforsyningen kan også være skurken. Selvom den sikkert får blæserne til at køre betyder det ikke nødvendigvis at det er korrekt strøm der kommer ud af den. Så hvis du også har mulighed for her at prøve med den anden skal det gøres.
Det samme med cpu og ram, har du mulighed for at krydstjekke så gør det.
Den eneste måde jeg ved af at man kan sikre sig at det er bundkortet der har skylden er at se om alt virker fint med et andet.
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
29. marts 2006 - 12:31 #10
tak for hjælp. skiftede strømforsyning. og nu virker det fint. tak jake the snake.
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
29. marts 2006 - 12:33 #11
kom til at give mig selv point. jake hvordan giver jeg dig 100 point ??
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
31. marts 2006 - 09:30 #12
Jeg tror man er nød til at lave et nyt spørgsmål. Hvor jeg så skulle svare på det med "løsning på 685054" f.eks.
Men det er ikke noget du behøver at gøre for min skyld. Tak er nok.
Men jeg er glad for du fik det til at virke...
Avatar billede jossebarnet Nybegynder
31. marts 2006 - 13:56 #13
fedt. endnu engang tak. det var virkelig lækkert.