Avatar billede webber Nybegynder
10. november 1999 - 15:27 Der er 28 kommentarer og
5 løsninger

Er det ulovligt ???

Hey alle..

Jeg har en ide om at starte et forum, hvor folk kan snakke om MP3 og hvor de så snakker og giver adr. til hinanden. Men er det ulovligt for mig ?? Jeg ligger på en dansk server, altså jeg jeg overhovedet få noget bøde ???

/Jonas
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 15:32 #1
Det er det vel egentlig... eftersom din side kommer til at linke direkte til mp3-filer, hvilket er ulovligt. Hvis der derimod ikke linkes direkte til filer, men til en anden side der linker til filen er det ikke ulovligt - man kan jo ikke stilles til ansvar for hvad andre har på DERES sider.

Michael
Avatar billede webber Nybegynder
10. november 1999 - 15:33 #2
Men altså jeg vil ikke give links'ende det er andre folk som skriver dem ..
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 15:39 #3
Det er din side - dit ansvar

Michael
Avatar billede chris13 Nybegynder
10. november 1999 - 15:41 #4
den famøse sag er jo ikke afgjort endnu, så vi ved ikke om det er ulovligt endnu.
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 15:42 #5
Der er da afsluttet én sag om linking direkte til mp3-filer, og side-ejeren kom ikke heldigt fra det.

Michael
Avatar billede chris13 Nybegynder
10. november 1999 - 15:44 #6
Vent til afgørelsen af sagen fra Sjælland.

Jeg kan nu ikke forestille mig at det skulle være ulovligt at linke til MP3 filer. Så har *ALLE* søgemaskinerne i hvert i fald problemer.

Man ved jo heller ikke hvad folk lægger på deres sider efter at man har lavet linket.

/chris13
Avatar billede chris13 Nybegynder
10. november 1999 - 15:44 #7
jeg vidste ikke at sagen var afsluttet,

hvordan endte den ????

/chris13
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 15:49 #8
Så vidt jeg ved er sagen her i DK afsluttet, og sideejeren fik en kæmpe bøde. Det med søgemaskiner er en anden ting, der har allerede været en sag i USA mod lycos for deres mp3-søgemaskine, men lycos vandt - kan ikke huske hvorfor/hvordan.
Så vidt jeg ved er de ikke gået så vidt endnu at man også kan straffe for at linke til en side som linker til mp3-filer - kun hvis man selv linker direkte til filen

Michael
Avatar billede chris13 Nybegynder
10. november 1999 - 15:53 #9
ok, så må /Jonas hellere afvise mit svar, så vi kan afslutte diskussionen.

/chris13
Avatar billede webber Nybegynder
10. november 1999 - 15:57 #10
Wow.. Der kom sku gang i debatten :) Men www.mp3musik.dk gør jo direkte det samme i hans debat ..
Avatar billede benny.dk Nybegynder
10. november 1999 - 16:00 #11
michaelras>> Er du sikker på at de ikke 'bare' indgik forlig?
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:04 #12
Ikke helt sikker, det kan godt være, men så vidt jeg ved fik han i hvert fald en bøde.

Michael
Avatar billede benny.dk Nybegynder
10. november 1999 - 16:10 #13
Hvis der er faldet dom i sagen har han formodentlig skulle betale ERSTATNING om han også skulle betale BØDE er jeg mere i tvivl om og hvis han indgik forlig er der tale om en BOD.
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:11 #14
Jeg ved heller ikke om det er lovligt det de gør, de har egentligt også omgået problemet med at linke til siderne/filerne eftersom addresserne på filerne/siderne ikke laves om til links. Meget smart - men er dét så lovligt ??

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:12 #15
>> benny.dk

Er ikke inde i det fagsprog, for mig er alt hvad man betaler af den slagfs en slags bøde :)

Michael
Avatar billede tillah Nybegynder
10. november 1999 - 16:13 #16
Hvad jeg ved af er det kun ulovligt at distibuere skidtet..så men go ahead
:)
Avatar billede webber Nybegynder
10. november 1999 - 16:17 #17
Hvor tror i at jeg vil kunne finde du rigtig svar...
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:23 #18
hvad med http://www.danske-lov.dk ???

Michael

Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:33 #19
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:34 #20
Performex er "de udøvende kunstneres selskab for klarering af lyd- og billedrettigheder"

Hvis nogen var interesseret...

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
10. november 1999 - 16:36 #21
Under http://www.performex.dk/copyright/ er der et afsnit om "hvem ejer musikken på Internettet", der burde også være nogle oplysninger - nærmere tror jeg ikke jeg kan hjælpe...

Michael
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 1999 - 16:47 #22
Webber: Jeg tror at 'det rigtige svar' vil være op til en domstolsafgørelse, men umiddelbart vil jeg gætte på at følgende vil være afgørende faktorer:

Vil du lægge op til (opfordre til) at der kan udveksles adresser med links eller vil du fraråde det?

Hvis du fraråder det, og i øvrigt laver en 'disclaimer' der siger at det ikke er tilladt at linke til ulovlige filer, eller sites emd samme osv., så tror jeg ikke du I FØRSTE OMGANG risikerer andet end (i værste fald) et brev fra en advokat der beder dig slette indlæg med links. Kun hvis du så ikke reagerer på dette (eller kun sletter de indlæg der allerede er lavet, og ignorerer nye links efter du har fået brevet) tror jeg du risikerer en tur i retten.

Hvis du derimod opfordrer til at der kan udveksles links, så er du i høj grad i "farezonen", specielt hvis der er tale om links direkte til ulovlige MP3-filer (i modsætning til links til sider der så igen indeholder links til filerne). Hvis du får succes (defineret som mange bsøgende) så kan du vist godt finde det pæne jakkesæt frem, og slå op på de gule sider under 'advokater'.

Jeg er ikke advokat, og du bør få en advokats vurdering af ovenstående, men der er nok ikke nogen der kan give dig et endeligt svar, før der er faldet dom i en TILSVARENDE sag.

Men ellers regn bare med at du minimum får et brev. For nogle år siden solgte jeg en computer med nogle programmer (alle lovlige) gennem Den Blå Avis, hvilket udløste et brev fra BSA der krævede en underskrift på at salget af ulovlig software straks ophørte.  Der var INGEN der havde spurgt mig om det VAR lovlig software jeg solgte, men det gik man ud fra (så var man da 'sikker').

Det lader til at det samme nu sker på MP3 området. Jeg er rimelig sikker på, at du vil få et brev fra [indsæt bagmændende bag rabiat kampagne mod piratkopiering] bare du laver en hjemmeside og tilmelder den til fx. Jubii med søgeordene MP3 og download. Også selvom du selv har fløjtet dine egne kompositioner på de MP3'ere du har liggende på dit site.

Det er dog ikke ensbetydende med at det er ulovligt, men hvordan tror du din ISP vil reagere når/hvis de får et brev fordi de hoster din side?

Summa summarum:

Ulovligt? Ikke hvis du skruer tingene ordentligt sammen (incl. 'ingen links tak' og disclaimer).

Skal du gøre det? Nej, ikke med mindre du er helt vild efter at tjene penge til advokaterne der bliver betalt af [indsæt bagmændende bag rabiat kampagne mod piratkopiering].

OBS: Dette er min personlige vurdering, og jeg er IKKE advokat.

Hvis det viser sig at man er ansvarlig for alt hvad der skrives i diskussions-fora på ens website (også selvom man fjerner ulovligheder hurtigt) så vil jeg opfordre alle til at lukke deres gæstebøger og diskussions-grupper. Ellers kan man jo hurtigt få TeleDK slæbt i retten ved at lægge et ulovligt link i deres gæstebog (hvis den stadig eksisterer) eller i en af de nyhedsgrupper der kun eksisterer på deres nyhedsserver :o)))))))

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 1999 - 16:52 #23
..........eller få ADMIN på Eksperten i retten ved at lave et link på en af siderne hér;

Noget a'la http:// www.etellerandetskummeltsite.dk/ulovlige_mp3/vildt_ulovlig_fil.MP3 :o)

/Rob

Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 1999 - 17:09 #24
Og så tilføjer jeg lige et par cut'n'paste fra http://musik.netch.dk/pirat/

"Som første led i kampagnen mod piratkopiering har musikbranchen sendt et korps af kontrollanter ud i hele landet. Kontrollanterne har i de sidste 3-4 måneder aflagt besøg på diskoteker, uddannelsesinstitutioner, kollegier og net-parties over hele landet. Endvidere har kontrollanterne løbende fulgt med i musikpiraternes annoncering på Internet-hjemmesider og via indlæg i nyhedsgrupper på Internettet m.v."

Eller hvad med:

"Må jeg lægge min CD-samling på nettet?
Nej, du må ikke engang kopiere den over på din harddisk. Heller ikke et enkelt nummer. Dette indebærer en kopiering, som er ulovlig ifølge lov om ophavsret."

Og prikken over I'et:

"Må jeg lytte til musik på internettet?
Ja, så længe du kun lytter, og dette ikke indebærer en downloading."

Uha uha, og tænk på RealPlayer der henter ting ned fra nettet (downloader ??) og laver en buffer (downloader!!).

/Rob
Avatar billede klas Juniormester
10. november 1999 - 18:33 #25
Den danske mp3 sag er ikke afsluttet endnu
Avatar billede ravex Nybegynder
10. november 1999 - 19:03 #26
Jeg vil lige sige... De danske MP3 sager er ikke afsluttet endnu.. og jeg kan med min gode vilje ikke se Hvordan KODA/IFPI SONY og alle de ander sotre mennesker vil kunne vinde disse  sager.

Koda og Ifpi siger at det er lovligt at LYTTE til musiken, bare såå læge man ikke downloader den... ja men så kan der jo ikke være noget forkert i at linke.. da det er BRUGERN af linket der selv bestemmer om han vil LYTTE til dettet link eller om han vil DOWNLOADE !!! ved at trykke på GEM..

/RaveX
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 1999 - 23:25 #27
Fra nyhedsbrev fra Politiken Computer:

"PLADEBRANCHEN ANKLAGER PHILIPS FOR PIRATERI
Den danske pladebranche retter nu advokatskytset mod producenter og forhandlere af udstyr der kan bruges til at piratkopiere musik-cd'er.
F.eks. Philips der markedsfører en cd-afspiller, der også har en cd-optager indbygget. Det er ideelt til at kopiere en cd. Men den slags er ifølge den danske lovgivning om digital kopiering smækulovligt."
Pladebranchens interesseorganisation har nu meldt Philips, Bilka, OBS og
Superradio til Forbrugerstyrelsen."

Måske kan de selv ødelægge deres sag ved at være så rabiate - og måske få loven om digital kopiering ændret?

/Rob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. november 1999 - 23:33 #28
hehe ja fedt!

men de har heller ikke fattet at hvis man virkelig vil brænde musik i stor stil så køber man en 8x brænder...

vi har en del af de der philips cd optagere på mit arbejde, det er ret dårligt, de kan kun skrive på specielle philips skiver til 40 kr stykket...
Avatar billede webber Nybegynder
15. april 2000 - 12:36 #29
Fandt aldrig ud af om det var ulovligt
Avatar billede ravex Nybegynder
15. april 2000 - 13:46 #30
Hejsa

Det er enlig lovligt da der ikke en nogle love om Direkte linking men du kan jo stadig blive stævnet lige som jeg blev, de ville have 100,000kr men i realiteten har de ikke ret til dem ! da jeg iukke havde sjort noget ulovligt

hilsen
Jimmy Egebjerg
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. april 2000 - 14:01 #31
tjaa jimmy, jeg ville nu mene at det du har gjort er rimelig bevidst og planlagt...

du har vel ikke været i tvivl om at disse mp3 filer var ulovlige den gang du linkede til dem vel? jeg kunne sagtens forstå det hvis du linkede til en anden SIDE som linkede direkte til filerne, for indholdet af andres sider kan ændres uden din kontrol...

men hvis man laver en link til "metallica-king_nothing.mp3" er der vist ikke meget tvivl om hvad det er man får ved at trykke, og der er heller ikke særlig svært at se hvad din mening med dette link er... nemlig at hjælpe folk med at downloade en ulovlig kopi af en metallica sang...

konklusion: hvis du linker til en anden mands side, kan den ændre sig hele tiden, så det er ikke din skyld hvis han laver den om til en mp3 side... men hvis du linker direkte til en fil, er man altså medskyldig efter min mening...

men OK, nu må i ikke tro at jeg er totalt dukse-agtig osv, jeg er da også vildt træt af musikbranchens kampagne, men jeg synes ikke du skal føle dig uskyldig, for det er du egentlig ikke, men det er godt nok sinddsygt med en bøde på 100.000...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. april 2000 - 14:09 #32
og forresten ja, det er åndssvagt det med om man skal lytte eller downloade musikken, men jeg tror de mener de filer som siden har fået tilladelse til at lade folk lytte til...

og hvordan vil du egentlig lytte til musik uden at downloade det?
Avatar billede ravex Nybegynder
16. april 2000 - 01:49 #33
cyberesben
klap i !

du spiller klog på noget du ikke er klog på fede!