Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:07 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

PC vil ikke starte op

Hej,

Jeg har lige haft min blæser ude for at rense den. Efter jeg har sat den i, vil maskinen ikke længere starte.

Der kommer intet signal til skærmen, den står bare og larmer.

Jeg håber virkelig ikke det er harddisken der er stået af, men burde der ikke komme noget opstartstekst på skærmen, selvom HD´en var stået af.

Håber nogen kan hjælpe, om ikke andet så med at fjerne frygten for HD-nedbrud.

/cholm
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:14 #1
Det er med garanti ikke harddisken. Systemet skal initiere uanset harddiskens tilstand. Kører blæseren rundt?

Prøv at nulstille bios med jumper på bundkortet. Jeg har tidligere været udsat for lignende, og det kunne en nulstilling klare. Det kan selvfølgelig også være dit grafikkort eller din bundkort, men prøv lige en nulstilling. Har du eventuelt en anden pc du kan teste grafikkortet i?

Vh
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:29 #2
Hej,

Blæseren kører som en gal. Kan du forklare hvordan jeg resetter på bundkortet.

Maskinen er en Fujitsu Siemens Scaleo fra 2004.

/cholm
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:33 #3
Kan du se bundkort producentens navn/model?
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:39 #4
Der står følgende:

Dynamic MO-VO
E150630
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:44 #5
tryk de ram og proseccoren ordentlig ned, du harsikkert skubbet til dem
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:45 #6
helgec >>> Det er forsøgt
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:45 #7
Tryk samtidig en extra gang på det brede strømstik der går ned i bundkortet
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:46 #8
Øhh helgec den starter jo op, bare uden billede på skærm ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:48 #9
Er det onboard grafikkort? hvis nej er det også en mulighed. Du kan næsten regne helt sikkert med at det er fordi du har skubbet til noget hvis du daikke har beskadiget CPU-en da du afmonterede din køler
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:48 #10
Ja, blæseren kører, men det lyder ikke som om der er liv i harddisken.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:50 #11
Jeg kan ikke finde noget materiale på et mother board der hedder dynamic mo-vo. Har du serienummeret? Det er lettest at finde materiale på fuzitsu-siemens hjemmeside ud fra serienummeret
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:51 #12
"helgec den starter jo op, bare uden billede på skærm" I know, men fordi blæseren løber rundt betyder det jo ikke at der er strøm ud til alle krogene og det er da en let operation at foretage
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:52 #13
hehe fuzitsu
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:52 #14
nej det er rigtigt.
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:56 #15
Serienr. på maskinen er 3936760304
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:58 #16
hmm. jeg kan finde alle drivere på det nummer, men ingen manualer. De er sq snu :(
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 17:58 #17
Kig efter teksten "clear cmos" ved en jumper på bundkortet.
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 17:58 #18
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 18:04 #19
Jeg kan slet ikke finde nogen jumpere...
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 18:05 #20
Jeg har nu prøvet at have grafikkortet ude.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 18:13 #21
Jeg tror jeg har fundet noget..

Kig på det her link. Tryk på sektionen "Jumper Settings". Kig på illustration C (Factory Settings).

Vh
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 18:33 #23
Ja, det ser rigtig ud. Jeg kan også godt flytte jumperen, men der skal vel mere til end det. Jeg kan se der står noget om en diskette, men jeg har ikke noget floppy-drev...:-(
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 18:34 #24
For at sætte biosen tilbage til factory settings skal du indsætte jumperen som vist på C, tænde pcen (den starter ikke, men nulstiller). Herefter fjerner du jumperen igen, hvorefter den er nulstillet.

Vh
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 18:36 #25
Den skal vel flyttes til "B" for at nulstille. Den står jo til "C".
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 18:56 #26
Hmm så kan jeg ikke helt gennemskue deres indstilling. Det er noget hø de skal gøre det så kompliceret. Jeg ved ik helt hvad det er for en diskette du skal bruge :(
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 18:59 #27
Normalt kan man nulstille den aktuelle bios med en jumper. B gør at du kan flashe biosen til den ældre version, og det er ikke meningen

Vh
Avatar billede cholm Nybegynder
02. februar 2006 - 19:16 #28
Jeg har prøvet at bruge B. Jeg har aldrig opdateret den, så det må vil være den samme som jeg har. Desværre ændrede det ikke på noget.

Du mener stadig ikke den kan være HD´en ? - Det kommer ikke rigtig lyd fra den...
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. februar 2006 - 20:12 #29
Nej jeg mener bestemt ikke at det er hd. Den skal starte og initiere systemet uanset om harddisken virker eller ej. Det er først når den skal boote den skal fejle hvis disken ikke virker

Vh
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 08:35 #30
Prøv at koble din harddisk og cd-drev fra. Hvis ikke en computer giver signal til skærmen og hvis vi forudsætter at dit bundkort IKKE er defekt så skal fejlen normalt findes i GRAFIKKORT - RAM - CPU det er det du skal koncentrre dig om. Har du fået ovennævnte ordentlig monteret, trykket ordenlig på plads
Avatar billede cholm Nybegynder
03. februar 2006 - 08:37 #31
Jeg har nu prøvet at fjerne HD og alle drev, men det giver samme resultat. Jeg har også haft grafikkort, CPU og ram ude og isat igen...:-(
Avatar billede cholm Nybegynder
10. februar 2006 - 08:21 #32
Jeg fjernede batteriet på bundkortet, og efter at have sat det i igen, startede maskinen fint op :-)

Ligger I lige nogle svar.

/cholm
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2006 - 09:00 #33
:o)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. februar 2006 - 13:12 #34
hehe sådan kan det jo gå :)
Avatar billede cholm Nybegynder
17. februar 2006 - 13:17 #35
Takker :-)