Avatar billede rbrander Nybegynder
01. februar 2006 - 22:13 Der er 7 kommentarer

2 trådløse netværk samtidigt

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til følgende. Jeg skal lave et trådløst netværk i en stald, i stalden står der en computer som skal kommunikere med 2 stk PDA computere som skal bruges inde i stalden, der skal sættes en anden udendørs kraftig antenne på regner jeg med.

MEN så skal computeren der står i stalden kunne kobles trådløst på ADSL forbindelsen der er inde i stuehuset og computeren i stuehuset skal selvfølgelig også kunne bruge internet forbindelsen.

Altså det der er vigtigt er at de 2 PDA computere kan kommunikere med stald computeren og at der er internet på stald computeren....hjælp tak!!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. februar 2006 - 22:44 #1
Du behøver for så vidt ikke to netværk, selvom det også kan lade sig gøre og måske kunne være en fordel i dit tilfælde, lidt afhængig af afstande og likale forhold. Alle accesspoints kan køre på flere kanaler og jeg er sikker på at man kan få accesspoints (godt nok i den lidt dyre ende) der kan håndterer to kanaler samtidig. jeg forestiller mig det således.

i stuehuset opsættes et accesspoint der har mulighed for en retningsbestemt extern antenne. Denne skyder en forbindelse til standen til en anden retningsbestemt antenne der sidder i en wireless bridge, der forstærker signalet i stalområdet, hvor PC og de to pda'er operere
Avatar billede rbrander Nybegynder
02. februar 2006 - 23:22 #2
Tak for tippet! Det virker for mig simpelst at lave 2 trådløse netværk....men er der noget man skal være særlig opmærksom på med 2 netværk eller er det bare at koble det hele til også kører det....eller er der en masse der skal sættes op ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2006 - 23:26 #3
I teorien (det er jeg nødt til at sige, da jeg aldrig har prøvet det eller oplevet det) kan de to net forstyrre hinanden, så kanalerne skal vælges med omhu. du kommer nok til at prøve dig frem
Avatar billede ierikk Nybegynder
03. februar 2006 - 17:27 #4
hvis jeg skulle sætte et sådan netværk op, ville jeg bestemt kontakte en god leverandør og få råd fra ham
måske: http://www.trendnet.dk/home/index.asp
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 03:16 #5
Jeg arbejder som it konsulent med speciale i små virksomheder og har lavet en hel del løsninger som denne.
der er en hel masse der skal sættes op, og hvis noget ikke er helt 100% rigtigt virker intet :( men når først det virker kører det af sig selv.

forslår du køber linksys produkterne wrt54g/gs hvis du skal have router i til huset, ellers wap54g

til stalden ville jeg også købe en wap54g

begge har to antenner, hvilket er kanon til det du skal bruge her, så der er mulighed for at sætte en retnings bestemt / ekstern antenne op imellem dem hvis nødvendigt.

jeg ville sætte dem op som "AP" i huset og "AP-Repeater" i stalden, brug samme ssid, kanal, og sikkerheds indstillinger i begge, WAP-PSK virker kun med repeater fra firmware 2.08 og op (opdater hvis ældre er i din wap54g), ellers kan du bruge wep128bit (kan hackes)

Denne løsning giver dig mulighed for at bruge trådløst net på begge lokationer, uden at skulle købe flere bokse, alternativt køb en ekstra wap54g og sæt den ene op som client, og den anden som AP med nyt ssid, kanal, osv.

Held og lykke, mvh Sole
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 03:17 #6
fortæl os endelig hvordan projektet går frem ;) og hvis du har spørgsmål
Avatar billede rbrander Nybegynder
08. februar 2006 - 23:10 #7
Tak for idéerne alle sammen.
Jeg har snakket med lidt forskellige folk og de har rådet mig til at købe D-link produkterne, det har jeg så lige gjort og venter nu på at de kommer. jeg har købt en billig Router og 2 stk DWL-7100AP og to trådløse PCI netkort med ekstern antenne....så nu håber jeg at det virker. Nogen der har noget erfaring med Disse produkter...det kan jo godt være at man kunne bruge lidt hjælp til opsætningen!