Avatar billede sandsynelig Nybegynder
01. februar 2006 - 01:36 Der er 5 kommentarer

trådløs opkopling til bredbånd, hvordan? og sikkerhed

Hej. Jeg har lige fået bredbånd og skal til at installerer tingene.

Spørgsmplet er hvordan sætter jeg den op, så jeg får trådsløs bredbånd i huset. Hvad skal jeg bruge (router og/eller netværkskort??) Dernest hvordan sikre jeg sikkerheden, så andre ikke får adgang til min computer og internet.

Det som jeg har er pakken fra tdc (gør det selv pakken).

Det som jeg mangler: Alt andet som jeg skal bruge, herunder bærbar computer.

Så spørgsmålet alt i alt er:

1: hvad mangler jeg af udstyr, herunder hvad skal den bærbare have af indmad. (forslag til bærbar computer modtages også. Jeg søger bærbare i den billige prisklasse. max 7000 kr. gerne billigere og gerne på tilbud - skal have dvd-brænder)

2. Hvordan sætter jeg det op.

3. Hvordan sørger jeg for sikkerheden.

Udførlig vejledning værdsættes i installationen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. februar 2006 - 05:59 #1
Køb en bærbar. Stortset alle bærbare i dag har et trådløst netkort. Så sørg for at din også har det. Find en du kan lide, der lever op til dine krav (DVD brænder og trådløs). Kik eventuelt på:
DELL: http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/notebooks?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs
Zepto: http://zepto.dk/
Vær ops på at Dell er inklusiv moms og fragt, zepto er eksklusiv moms og fragt.

Køb en Router, trådløs, eventuelt Linksys WRT54GL, det er en vidunderlig dejlig router. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167077

- Sæt routeren til dit modem via inet porten på den.
- Tænd routeren
- Tænd den bærbare
- Tænd netkortet i den bærbare (se manualen)
- Gå på nettet.

Ang. sikkerhed på din trådløse forbindelse, bør du læse i manualen der følger med Routeren det er nemlig forskelligt fra Router til Router. Men grundlæggende.
- Lav et nyt SSID noget der ikke kan forbindes til dig eller din Router.
- Slå SSID Broadcast fra.
- Brug MAC adresse filtrering.
- Brug WPA eller WPA2 kryptering (skal sættes i router og på PC).

Så er du kørende.
Avatar billede sandsynelig Nybegynder
01. februar 2006 - 19:22 #2
ok, super.

Det med sikkerheden, kan du uddybe det lidt? kender ikke lige de forskellige begrebet du anvender, er noget grøn på det område
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 09:14 #3
SSID er routerens navn, du bør ændre dette til noget der ikke forbinder til til routeren eller dig. Der efter bør du disable det. Det kan let omgåes under alle omstændigheder, men bruges altid.

MAC filtrering bruges til at bestemme hvilke netkort der må komme på routeren, MAC er en unik adresse i netkortet. Dette kan også omgåes forholdsvis let, men ikke desto mindre er det med til at gøre det besværligt for en eventuel hacker.

WEP/WPA/WPA2 er krypterings former til selve netværket. Det er vigtigt at vælge den højest mulige kryptering (WPA2) hvis muligt. Dette vil gøre det svært at hacke dit net.

Hvis du køber en Linksys Router er alt dette beskrevet i detalje i manualen.
Avatar billede sandsynelig Nybegynder
02. februar 2006 - 13:10 #4
James t dk, smid lige en svar, så jeg kan acceptere det
Avatar billede ierikk Nybegynder
03. februar 2006 - 13:02 #5
jeg køber altid hos et firma, der er tæt ved, hvor jeg bor, så er det nemt med service og rep. det vil jeg gerne give live lidt for
jeg har inden for det sidste år kendskab til 2 rigtig slemme problemer
det værste var et lyn nedslag i laderen til en bærbar (troede min ven)
rep. tog 29 dage, den kunne så alligevel ikke gå nettet og måtte til rep. igen da den ikke var afprøvet, efter 37 dage fik han den tilbage
godt at han ikke selv skulle betale, for udskifning af modem kostede over 3200- kr.
denne bærbar var et af de kendte mærker