Avatar billede a2j Nybegynder
30. januar 2006 - 19:17 Der er 5 kommentarer

Komprimering af MP3-optagelser

Hej,

Jeg et spørgsmål angående det at optage lyd/tale på min computer. Jeg er helt ny til det her.

Det er ikke så svært at optage selve den lyd jeg indtaler - det kan jeg godt finde ud af.

Jeg har downloadet lydfiler i meget god kvalitet som har følgende rate, og det er det jeg gerne vil opnå.

Varighed: 00:48:45
Bithastighed: 24 kbps
Kanaler: 1 (mono)
Lydsamplingshastighed: 22 kHz
Diskplads: 8,37 MB

Jeg har prøvet mig frem med Audacity (http://audacity.sourceforge.net), og har fået følgende resultat:

Varighed: 00:01:40
Bithastighed: 128 kbps
Kanaler: 1 (mono)
Lydsamplingshastighed: 44 kHz
Diskplads: 1,53 MB

Jeg blev herefter anbefalet programmet Cool Edit Pro. Det er et meget godt program, men koster også cirka 1850 kroner - og giver næsten samme resultat.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal komprimere filen, eller indstille programmerne så det bliver en god fil der er let at streame fra en hjemmeside. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre med et og samme program?

Nogle der kan hjælpe?

På forhånd tak
Daniel
Avatar billede prayer Nybegynder
30. januar 2006 - 19:23 #1
Jeg har et crack af Cool Edit Pro, som du gerne må få ;)
Cool Edit Pro er og bliver det bedste musik redigerings program
Avatar billede overloaded Mester
30. januar 2006 - 19:38 #2
http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Det er ikke tilladt at spørge efter:

# ulovlig kopiering eller download af ophavsretligt beskyttet materiale.

# alle former for cracks, NoCD-patches, modificerede copyright-beskyttede filer og lignende - med mindre filerne kan hentes fra producentens eget websted.

# registreringskoder, cd-keys og lignende. Hvis en bruger hjælper med dette eller får hjælp til dette, vil IDG Danmark hjælpe med at efterspore personen, såfremt Politiet eller den relevante myndighed anmoder om det.

Bare til orientering.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
30. januar 2006 - 20:18 #3
Her er et link til en freware Audio file converter. du kan bla. læse om det i dette nummer af bladet Komputer. Programmet hedder Switch.

http://www.nch.com.au/switch/index.html?ref=google&ref2=c24switchsearch&ref3=25&gclid=CIvm47-E84ICFRl8MAod4BOhsA
Avatar billede uffesteenberg Novice
30. januar 2006 - 21:17 #4
Til lydkonvertering/-komprimering (men ikke redigering som klippe-klistre osv) synes jeg klart at db PowerAMP Music Converter styrer ;-) ..og så kan man hente codecs til stort set ALLE lydformater.. http://www.dbpoweramp.com/

Programmet er vist ikke 100% gratis efter 30 dage, men hvis du kan lide det, så har jeg et link til et sted, hvor man kan hente en tidligere versión, der er lige god og stadig helt gratis (og lovlig!)
Avatar billede thov Forsker
31. januar 2006 - 01:18 #5
Audacity kan sagtens gemme mp3 i andre opløsninger end 128kbit/sek.
Hent LAME-encoderen fra samme adresse som Audacity, derefter kan du ændre indstillingerne med <ctrl><p>.