Avatar billede mido1337 Nybegynder
30. januar 2006 - 12:30 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

instalation af DOS

Jeg har en kunde som har et program til at lave ordbøger med, som kun kører i DOS, men det kan ikke installeres på en maskine som kører med windows xp, men det virkede fint på en window 98 hvor den oprettede mappen c\:CXLITE.
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 12:33 #1
skyldes at win98 er bygget på DOS og XP er bygget på NT, der er en vis kompabilitet, men de er kke fuldt kompatible.
Avatar billede mido1337 Nybegynder
30. januar 2006 - 12:37 #2
kan jeg gøre noget, så jeg kan få det instaleret?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 12:39 #3
installer microsoft virtual PC og kør DOS i en virtual machine: http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/virtualpc/default.asp
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 12:42 #4
Du er som minimum nødt til at have en harddisk-partition, der er formateret i FAT32-formatet. Når det er gjort, kan du enten lave en bootdiskette, som starter op i Dos, og så køre programmet derindefra. Eller du kan lave en dual-boot på din HD, så du ved opstart vælger om du vil starte din XP eller en dos-installation.

Alternativt kan det også nogle gange lykkes at køre programmerne fra denne emulator:
http://sourceforge.net/projects/dosbox
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 12:42 #5
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 12:45 #6
DOS kan ikke køre på en ny maskine, maskinen vil simpelthen være for hurtig. Derfor er det ikke sikkert at du kan gøre det ejvindh foreslår, med en partion, men det er da værd at forsøge. Hvis det er til en kunde og det skal være vedligeholdelses frit, så vil jeg anbefale virtual PC, blandet fordi at du kun skal kopiere en fil for at tage en backup af din opsætning.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 12:49 #7
Jeg tror nu nok, at en Win98-dos vil kunne følge med selv de nyeste pc'ere (det kan godt være, at en msdos6.22 ville få problemer). Jeg er i hvert fald aldrig selv stødt på problemer, når jeg har brugt tricket. :-)
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 12:50 #8
james_t_dk de virtualle programmer ejg har prøvet (bruger selv WMware ) der har man ike mulighed for at neddrosle maskinen, så der vil den satdig være for hurtigt, mener dog ikek at hastigheden er et problem, men mængden af ram er.
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 12:51 #9
ejvindh enig, dog kan der være det at man lige skal rette i config.sys så selve OS kun kan se maks 512 mb (ellers siger den at man ikke har ram nok *G*)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 13:20 #10
Microsoft Virtual PC har en skabelon til at lave en virtuel DOS maskine med. Man kan justere mængden af RAM under initieringen af den virituelle maskine. Default er 32 mb.
Avatar billede mido1337 Nybegynder
30. januar 2006 - 13:21 #11
jeg takker og bukker for jeres svar, så skal kunden bare selv finde ud af, hvilken af de 2 ting han vil udnytte.

Med ved at lave en 98 partition skal man ikke bare instalere programmet uden at slette partitionen?
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 13:21 #12
james_t_dk det har wmware også, men det ændrer ikke på hastigheden af maskinen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 13:22 #13
screem, ok.... Men Mængden af RAM kan man styrre, under initiering.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 13:34 #14
mido1337: Jeg tror ikke jeg helt forstår dit tillægsspørgsmål (omkring sletning af partitionen). Hvis du følger mit råd, skal du have oprettet en ny partition. Det kan godt være lidt tricky, idet Windows' egne partitionsværktøjer ikke kan gøre dette uden at du sletter alt indhold på de tidligere partitioner. Dette kan partitionmagic dog hjælpe dig med.

Derefter skal du have fat i et ældre styresystem, som dit dos-program er kompatibelt med. Her vil det nemmeste nok være at få fat i en gammel Win98-dos, idet den med størst sandsynlighed kan køre dit program OG håndtere store computere. Hvis det kun er sjældent at programmet skal køres, kan du få fat i en gammel Win98-startdiskette, og så simpelthen boote op fra disketten, så du kommer over i den dos, der ligger herpå.

Lidt mere kompliceret bliver det, hvis det skal køres ofte, idet du så skal have oprettet en dual-boot, så du (når du starter computeren) kan vælge om du vil køre Win98-dos eller WinXP.

Den største ulempe ved dette forslag er, at du ikke kan køre det samtidig med at du kører WinXP. Her er James_t_dk's forslag bedre. Eller måske mit link til Dosbox.

En tanke der slår mig er, at hvis du er rigtig heldig kan selve det at oprette en Fat32-partition, og lægge programmet derover, måske være nok til at få det til at køre under WinXP -- det kunne jo være, at kompatibilitetsproblemet udsprang af, at programmet ikke kan køre på en NTFS-partition.
Avatar billede mido1337 Nybegynder
30. januar 2006 - 14:00 #15
altså hvis jeg skal instalere win98 sammen med winXP som er der i forvejen, så for at instalere win98 så kan jeg bare instalere den oveni winXP ved at bruge start disketten?
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 14:31 #16
Hvis du vil have både Win98 og WinXP på computeren, så er den bedste måde, at installere Win98 først, og så installere WinXP oveni. Så får du undervejs ved WinXP muligheden for at vælge at beholde Win98, og det vil fremover køre som dual-boot.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/meandxp.mspx

Lidt mere avanceret bliver det, hvis du vil starte med XP, og så lægge Win98 ovenpå. Men det skulle kunne lade sig gøre -- her er et par links, der måske kan hjælpe (jeg har dog ikke personligt afprøvet dem):
http://www.computing.net/windowsxp/wwwboard/forum/127177.html
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 14:33 #17
ejvindh man installerer bare 98 og bagefter starter op i en recovery consol og skriver fixboot (mener jeg det er) så søges diskene igennem for OS, og er der mere end et tilføjes de så man i bootloaderen kan vælge ;)
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 15:03 #18
Screem_brille: Det er nogenlunde den procedure, der er beskrevet i det ene link jeg lagde. Men der er mange, der ikke er begejstrede for at skulle ind og pille i bootsektoren vha. recovery konsollen. Og man skal da bestemt også holde tungen lige i munden når man gør det. En computer uden velfungerende bootsektor er ikke meget bevendt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2006 - 15:54 #19
kræver 98 ikke sin egen partion?
Avatar billede screem_brille Novice
30. januar 2006 - 16:03 #20
james_t_dk jo det gør den (er ihvertfald det smarteste) (under alle omstændigheder skal det være en FAT /FAT32 formateret partion)
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. januar 2006 - 16:07 #21
james_t_dk: Det er i hvert fald stærkt tilrådeligt. Derfor skrev jeg også ovenfor (30/01-2006 13:34:35), at der skal oprettes en ny partition.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. januar 2006 - 08:27 #22
Er det så ikke lettere med Virtual PC? Ellers skal maskinen jo genstartes for at bruge windows 98.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2006 - 08:39 #23
"Lidt mere avanceret bliver det, hvis du vil starte med XP, og så lægge Win98 ovenpå." >>> Du kan såmænd også godt få et par link på dansk til den manøvre http://www.helgec.dk/fat32.html  -  http://www.helgec.dk/ntfs.html  Der findes  programmer der neddrosler hurtige computere så man kan arbejde i DOS, men skulle jeg arbejde i det her beskrevne projekt tror jeg også at jeg ville skæve mest til "Microsoft Virtual PC" selv om den er lidt tung at danse med
Avatar billede mysund Nybegynder
04. februar 2006 - 18:01 #24
Hej
Du kunne prøve at bruge en usb-ramdisk (der er FAT32).
Stik disken i
kopier installationsfilerne over på disken
kør command.com fra start->kør (fungerer som dos environment i xp)
indtaste drevbogetav+:+enter
start installationen (på normal dos vis.)

mvh
Mysund
Avatar billede mido1337 Nybegynder
05. februar 2006 - 17:38 #25
usb-ramdisk  ? hvad er det?
Avatar billede mysund Nybegynder
05. februar 2006 - 23:05 #26
Det er sådan en lille usb stick, der er noget flash-ram på. De kan fås fra 32MB til 4GB størrelse. I XP fungere de som en extra FAT32 harddisk...