Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 13:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken XP skal man købe ?

Jeg skal ud at købe en ny Win XP til min maskine men er i tvivl om hvad jeg skal købe. Jeg er studerende og vil helst have Win XP Pro men kan jeg nøjes med en upgrade version ? oem version ? Jeg vil i hvert fald gerne have en XP version hvor jeg kan formattere og geninstallere operativsystemet på andre PC'er hvis jeg med tiden skulle gå hen og købe en ny pc ;-) Jeg kender ikke oem versionen men er det også muligt med denne ? Der står naturligvis en del på microsofts hjemmeside men er der nogen som kan bryde det ned til korte og let forståelige forklaringer ?
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2006 - 13:59 #1
OEM version:  må kun benyttes sammen med den hardware den er købt med (men man kan jo blive nødt til at skifte hardware p.g.a. crash, hvorefter man så monterer f.eks. ny mus/harddisk/bundkort o.s.v. og så bliver nødt til at genaktivere, men det går normalt uden problemer)
Standard licens:  må benyttes på en hvilken som helst maskine, dog kun på een af gangen.
Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 14:09 #3
okay det kan måske være jeg ikke behøver en pro version alligevel jeg har bare hørt at sikkerheden bl.a. er bedre i pro versionen hvorfor den er pengene værd .... men kan jeg så nøjes med at købe eks. denne ?
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=156386
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2006 - 14:16 #4
ja, det kan du sagtens. du skal bare have en original Win98/ME/XPHome CD liggende, da du under install af Pro bliver bedt om at indsætte en anden cd, så systemet kan se at du er berettiget til at benytte en Upgrade-version.
Og så skal du også huske at du kun må benytte studieversionen den tid du er tilknyttet en anerkendt læreanstalt ;o)
Avatar billede j-h-t Nybegynder
28. januar 2006 - 14:22 #5
blander mig lige her.:-) er der mere sikkerhed i XP pro? er det ikke kun funktioner vedr domain som er "ekstra" på pro version.
Jeg købte for 14 dage siden en fuld OEM xp Home i bilka. de sælger åbenbart dem uden hardware. den kostede omkring 800 kr.
Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 14:25 #6
ja nemlig ja ;-) men jeg har dog et problem for det windows jeg har liggende kunne godt tænkes at være en backup af den originale ;-) så mit sidste spørgsmål går så på om man kan købe en fuld studie-version og ikke kun en upgrade studie-version ? og er din endelige anbefaling: Windows XP Home (OEM fuld studie version ?) nå men smid lige et svar så får du nogle point.
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2006 - 14:25 #7
sikkerheden er ikke bedre i Pro-versionen, men der bedre understøttelse af netværk, fjernsupport, fjernstyring o.s.v.  (læs linket fra 28/01-2006 14:02:08)
Avatar billede gratis Nybegynder
28. januar 2006 - 14:27 #8
her er i grove træk vist forskellen på home og pro, http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx
Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 14:28 #9
j-h-t > kan den fåes billigere med studierabat ?
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2006 - 14:30 #10
så vidt jeg ved er alle studieversioner Upgrade-versioner og så kræves der altså en gammel originaludgave af Windows.
Vil du køre meget i netværk er anbefalingen XP pro OEM ellers Home OEM
priser her: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=179&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=360&Rating=0&Max=&Soegeord=Windows+XP&Equal190=&Equal215=&Submit.x=21&Submit.y=8

men igen: kig på http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/guide/whichisright.asp
Avatar billede j-h-t Nybegynder
28. januar 2006 - 14:30 #11
jeg mener ikke man kan købe en fuld studie version. Kun en upgrade. Jeg havde samme problem som dig.. min version var også en "backup" men købte bare en lovlig OEM så er det jo også nemmere med at opgradere og alt det.
Avatar billede j-h-t Nybegynder
28. januar 2006 - 14:32 #12
Nej. tror sgu ikke Bilka giver studie rabat... :-D
Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 14:48 #13
ok så bliver det nok en fuld XP home OEM edition men hvad betyder det at man kan bundle operativsystemet ?
Avatar billede gnuen Nybegynder
28. januar 2006 - 14:50 #14
så må jeg bare se om der er nogen steder i detail handelen de vil sælge den version uden at jeg nødvendigvis behøver at købe noget hardware med.
Avatar billede hcma Novice
28. januar 2006 - 14:51 #15
har aldrig spekuleret over hvad bundle egentlig betyder, men mon ikke det betyder at det kun sælges sammen med noget andet (her nok pc, hardware o.lign.)
Avatar billede gratis Nybegynder
28. januar 2006 - 15:03 #16
mange steder sælger de den med en mus..