Avatar billede slamm3r Nybegynder
26. januar 2006 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Graffikfejl i 3d (efter gpu kølerskift)

Hej

Jeg har skiftet min standard Club3D Radeon 9800 Pro 256mb køler ud med en Zalman VF700-AlCu. Før skiftet lavede mit graffikkort ingen grafikfejl, men nu efter skiftet laver den grafikfejl i 3d-spil og generalt bare i 3d. I 2d er der ingenting og køleren er sat på som den skal. Den får 12V og masser af køling. Jeg synes ik jeg kom for meget kølerpasta på men jeg ved godt nok ik lig hvor god kvalitet det er (selvom der står Zalman på det). Kortet er ikke overclocket og jeg har virkelig passet på kortet før, under og efter "operationen". Jeg håber der sidder nogle hoveder derude med erfaringer og viden om dette.

På forhånd tak
Avatar billede slamm3r Nybegynder
26. januar 2006 - 21:49 #1
Tilføjelse: De grafikfejl jeg snakker om er: artifacts, rystelser af skærmbilledet og forkerte farver. Hvis jeg bruger ATITool (overclockingsprogram) og tester for artifacts finder den sjovt nok ingen selvom billedet er helt underligt. I stedet for at vise en terning med noget der ligner hår, viser den bare en masse gult og sort og man kan lige ane noget tekst nede i bunden der godt nok er rimlig sammensmeltet og ryster. Der står nede i bunden "errors not found"..?? :/
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 22:06 #2
så køles det ikke godt nok  (det er ihvertfald i langt de fleste tilfælde dårlig køling når de fejl du beskriver opstår)
Avatar billede mrrius Nybegynder
27. januar 2006 - 02:06 #3
du må have lavet en fejl, ved monteringen. måske har du ikke fået smurt kølepastaen jævnt på gpuen, eller for meget/lidt kølepasta. måske har du strammet skruerne for hårdt, og skadet et eller andet. Måske har du glemt strøm til blæseren.
Måske har du kommet til at rykke til cpu køleren, måske har du ikke trykket grafikkortet helt ned i slot.

det er vigtigt at du har fået skabet al gammel kølepasta af gpu'en inden du startede. evt brug et barber blad hvis det er storknet. rens med sprit, før du kommer den nye kølepasta på
jeg har den samme grafikkøler, bare i cobber. den er effectiv. Der skal ikke mere end ca 1 dråbe kølepasta på gpu, som skal smørres jævnt, så der ikke kommer "bobler"
Men hvis du under montering af køleren kommer til t fedte lidt rundt med kølere og cpuén , så kan du komme ud for at du skraber den nye kølepasta af ved monterigen.

du kan desvære have kommet til at knække gpu'en da du fjernede den gamle køler, det sker specielt , hvis man bruger hjørnerne på gpu'en til at komme til under køleren når man lirker.
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
27. januar 2006 - 16:04 #4
Jeg havde samme problem, efter montering af vandkøling. Havde lige købt et X800XT da det kom frem, til 5200,- Efter mange tralse forsøg, måtte jeg købe et nyt :(
Jeg havde heller ikke nogen problemer i 2d, men 3d gik det helt amok, nogen gange mere end andre..
Jeg fandt ud af at hvis jeg underclokket kortet helt vildt, både Mem og gpu, så den tvang en VPU recovery, så kunne jeg bruge kortet igen. Godt nok på lånt tid.. så i sidste ende blev det et nyt kort.. og det virker ;) også med vandkøling...
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 16:32 #5
lægger et svar da det har skyldes for lidt / meget kølepasta
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
27. januar 2006 - 17:29 #6
Hvis det er tilfældet, og "slamm3r" får det til at virke, så vil jeg gerne høre svaret! Men jeg syntes jeg har prøvet mange gange, med mit kort, hvor det nye X850XT jeg købte virkede med det samme, med samme mængde kølepasta. Men det kunne da være lækkert hvis jeg kan få liv i mit gamle X800XT kort igen..
Avatar billede slamm3r Nybegynder
04. februar 2006 - 17:51 #7
Dette er meget underligt.. Nu har jeg prøvet at montere/afmontere grafikkøleren mange gange hver gang med forskellig mængde kølepasta og har endnu ikke fået det til at du.. Så er gået over til at bruge min standard køler igen hvor grafikkortet virker som det skal. Jeg fatter simpelthen ik hvorfor jeg bare ikke kan få den anden til at virke :/
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
04. februar 2006 - 19:13 #8
Det kan være den nye køler du har købt ikke køler dine ram ordenligt. hvor den standart køler sikkert køler ramene også.. jeg købte nogle ramkører til mit kort..
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97450
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 09:46 #9
Brug for mere hjælp ?