Avatar billede mortenandersen53 Nybegynder
26. januar 2006 - 21:02 Der er 6 kommentarer

Jumper på bundkort

Hej jeg skal sætte jumpere til Cpu overclocking på mit bund rigtigt vil lige hvide hvor og hvordan den skal sidde..Dt her står i min manual.: you must set the FSB jumper adjustment according to your AMD cpu before you use this "manual" option as the FSB sitting ind bios setup to perform over clocking

Hva skal jeg gøre der står ingen steder hvordan jumperen skal stå for at jeg kan overclocke..
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 00:02 #1
synes du bør være meget forsigtig.. den "gamle" metode til OC er ikke særlig sikker, da bundkortet bare fyrer den xtra hastighed af uden nogen form for fail-safe, kan dit hardware så ikke klare det siger det puffffff.. hvad har du af hardware , hvor meget vil du OC og hvorfor??
Avatar billede mrrius Nybegynder
27. januar 2006 - 01:35 #2
jumperen, skal stå , til fsb på cpuén.
du overclokker i bios, som jeg forstår det.

Du skal slat ikke tænke på at overclokke, hvis du ikke har mindst 600g-900g ren cobber køler og en blæser som kører hurtigere end den behøvede ( mere larm), eller vandkøling som koster 1200kr eller mere.

Sæt dig meget ind i overcloking før du gør det...
10% extra nærker du alligevel ikke. Tilgengæld kan du komme til at gøre computeren mere ustabil.
Der er mange paramerte som skal ændres, før det lykkes ordentligt.
Først, skal du vide hvilken fabrik , der har lavet cpuén. for nogle cpu fabrikker brænder cpuér tyndere end andre. det er ikke alle cpuér der kan overclokkes.
Så er der volt'ene som måske skal ændres. på nogle cpuér er det multiplikatoren som der skal gøres noget ved.

Jeg har skrevet med nogle overklokkere, som kunne fortælle at de have fået en pæn extra ydels, og de skrev at deres system, var stabil. Jeg spurgte til windows fejl meddelser, og så , dem fik de mange af, godtnok , blev de nød til at reboote engang imellem. Så er det at jeg jeg tænker: De har sikkert et total lækker kæ
øle system, som virkelig kunne gøre enhver computer total stabil, men pga de overklokker , til lige over grænsen, så får de noget total ustabil( som de godtnok mente var stabil.)
Jeg har også oplevet folk som fortalte mig at de havde en cpu, som kørte betydelig hurtigere end standart, hans cpu var godtnok 70 grader...
Jeg fortalte ham så , at den skruer sig selv ned i hastighed, når den bliver så varm, for ikke at brænde helt af, så han målte , og fandt ud af at den regnede med kun ca 25% af hvad den viste i bios
Avatar billede mrrius Nybegynder
27. januar 2006 - 01:39 #3
det tager fra under ½ sek til et par år , at bænde en cpu af, ved overclokning.
Hvis det er 3d skyde spil, som føles for langsom , så køb et ordentlig grafikkort. Der er alligevel grafikkortet som regner det meste ved spil, så får din cpu lov til at slappe mere af , og får dermed mere overskud tildet andet regning.
Avatar billede mortenandersen53 Nybegynder
27. januar 2006 - 14:38 #4
Jeg har et skod bundkort..Asrock..:( Men køber et asus på et tidspunkt..Ville bare overclocke for sjov og ja jeg har en kobber køler der kører med fuldspead plus en 120 mm køler bag i og 2 80 mm i i top og en i siden..Men har lige købt nyt kabinet så jeg kan få noget bedrre køling..
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 14:44 #5
kabinet køling hjælper ikke meget når du via OC fyrer mere juice på din cpu. Jeg ville være forsigtig hvis jeg var dig, ville jo være surt at brænde gfx kort, ram eller cpu af.. måske endda alle 3.. Hvilken cpu har du? firmaer som MSI laver jo bundkort specifikt til OC hvor der er software med der gør det nemt at OC. Har selv et msi mobo hvor min 3.0 cpu og 400 mhz ram kører henholdsvis 3.72 og 500 mhz, med standard box køler på cpu.. systemet er klippestabilt og kommer aldrig med fejlmeddelelser. min cpu er en socket 478 p4 prescott
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 14:45 #6
ja øhh der skulle have stået 3000mhz cpu kører 3720mhz