Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:13 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Afinstaller drivers manuelt?

Hejsa.. jeg vil gerne afinstallere drivers til mit lydkort pga. jeg skal ha' flyttet det over i en anden pci-port, så jeg går til tilføj/fjern programmer og trykker fjern og uninstall wizard går igang trykker ok og får den her fejl meddelelse : Error 1316.a network error occured while attempting to read from the file C:\Windows\Installer\Echo24 Windows driver.msi - mit lydkort hedder echo24. er der andre der har oplevet lign. fejlmeddelse når man afinstaller drivere? og kan jeg afinstallere det manuelt på nogen måde??

min pc kører som den skal og jeg har win. xp sp2 installeret.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:14 #1
det er ikke nødvendigt at fjerne driverne bare for at flytte kortet over i et andet PCI slot.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:21 #2
Hent drivercleaner hvis du på noget tidspunkt skal rense for drivere, Http://drivercleaner.net læs i dens readme hvordan du bruger det. Ved ikke om det lige understøtter dit lydkort. Virker til de fleste lyd/video og chipset drivere.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:23 #3
Ja men det er lidt for sent nu.. har et problem når jeg så skal geninstallere driverne når de gamle drivers ikke er ordentligt afinstalleret fordi de er sådan halvt afinstalleret kan man sige dda den her fejlmeddelelse dukker op i enden af afinstallationen.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:29 #4
Hvis den siger de er installeret kan det bare være fordi at registreringsnøglen til uninstalleren stadig er i registry, og det kan forhindre en reinstall.

Kig i [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall]

og led i 'mapperne' (nøglerne) igennem for netop uninstalleren til dit lydkort.

Så slet nøglen/mappen med netop dit lydkort driver installer.
Evt. eksporter registreringsnøgler du vil slette før du sletter dem. Så er de lette at flette ind igen hvis nu det går galt.
Bare højre-klik på mappen/nøglen og vælg eksporter.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:30 #5
og du går ind i registringsdatabasen via regedit.exe i kør menuen i start. (WINKEY+R)
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:30 #6
fejlen er at install filen skal bruges (den msi fil) og den er der ikke længere, prøvet at reinsallere driveren uden at slette den gamle ?
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:36 #7
@Mozz : Jeg har prøvet driver cleaner og den understøtter ikke mit lydkort.. er det klogt at gøre det der i regbasen, når den stadig viser mit lydkort (drivers) inde i Tilføj/Fjern programmer altså det der sker er at den viser den her fejmedd. som jeg har beskrevet og det bliver den ved med. hver gang jeg prøver at afinstallere derfra. @screem brille : Nej det er netop det jeg ikke vil risikere for har prøvet lign. situation før hvor det hele fucker op i det hvis man ikke får fjernet de gamle drivers ordentligt så jeg er nødt til at formatere for at få det til at virke igen og det har jeg ikke lyst til.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:37 #8
start op i fejlsikret tilstand og fjern kortet i enhedshåndtering.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:41 #9
men den viser ikke kortet inde i enhedshåndtering mere .. men stadig i tilføj/fjern programmer som sagt, men er urolig overfor den her fejlmedd. som beskrevet.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:43 #10
så fjern referencen til tilføj fjern med en regcleaner.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:44 #11
hvordan?
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:45 #12
Der sker vel ikke noget med det i registreringsdatabasen hvis du bare gemmer det i en reg fil som du snilt kan importere igen. Uninstalleren er alligevel busted.

Du kan også prøve at gå ind på lydkortet i devicemanager/enhedshåndtering og se om du kan roll back driver til en tidligere, eller helt fjern driver som screem brille nævner.

Hvis du bare kan komme til at installere drivere igen, skulle en ny installation gerne kunne afinstallere dem igen og fjerne evt. indstilinger som disse har lavet.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:47 #13
det der reg. basen lyder for avanceret .. jeg har den åben nu men kan ikke finde en decideret mappe der hedder echo for mit lydkort, men kan se nogle Reg_Sz filer der hedder mit lydkort i nogle af de første mapper med en masse bogstaver/tal.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:48 #14
hmm ok men kan ikke se lydkortet mere i enhedshåndtering men den står stadig i tilføj/fjern.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:49 #15
Det med at fjerne reference til tilføj/fjern, er det med regedit.exe jeg nævnte ovenover, bare på en anden måde.
Evt. kig derind der sker ikke noget ved at kigge derind. Det sker tit at der bare er en uninstaller ikke fjerner sig fra tilføj/fjern.

Uninstall nøglen her:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall]
er == tilføj/fjern listen.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 19:52 #16
Hvis du bare kigger mapperne igennem i Uninstall og kigger efter står der nok Echo24 Windows driver.msi i værdierne i en undermapperne til Uninstall. Undermappen behøver ikke hedde de samem som de du uninstaller, det kan let bare være et langt ID.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 19:56 #17
Ok prøv at læs den fejlmeddelse igen jeg får.. fordi jeg har fundet installationen frem igen og fundet den der fil der hedder Echo24 Windows driver.msi - kan jeg bruge den til noget?
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:57 #18
ja hvis du placerer den i den mappe som den leder efter den i
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:00 #19
Ok jeg kan selvfølgelig godt finde windows mappen men der er ingen mappe der hedder installer der - skal jeg så selv lave en mappe og putte filen deri?
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:01 #20
Mozz jeg er her nu i regedit [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall] - men jeg kan ikke se en mappe der hedder noget med echo 24 windows driver?
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 20:07 #21
Nej men det behøver den heller ikke at hedde. Kig alle mapperne igennem, de hedder ofte bare et langt ID med tal og bogstaver.

F.eks Battlefield 2 uninstall inforamtion ser sådan her ud:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{04858915-9F49-4B2A-AED4-DC49A7DE6A7B}]

Men det er let at se hvad det er, f.eks. står der i DisplayName i mappen med det lange ID DisplayName : Battlefield 2(TM)
og i UninstallString står der .exe eller .msi filen som installerer og afinstallerer.

Du skal så bare lede efter en mappe, hvori der i DisplayName værdien står noget med Echo og i UninstallString : Echo24 Windows driver.msi

Det er ikke til at tage fejl af hvis du går alle igennem.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:14 #22
Jeg har fundet en i mappe der hedder InstallShield_{2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6}Displayname REG_SZ Echo24 Windows driver og andre relaterede lig. filer/værdier
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:14 #23
ligger deri
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:18 #24
skal jeg slette hele den mappe?
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 20:22 #25
Jeg vil gætte på der også er en der bare hedder {2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6} ??

Så prøv at højre-klik på InstallShield_{2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6} og bagefter {2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6} og vælg eksporter på begge og gem det som f.eks. backup.reg og backup2.reg.

Så derefter kan du slette selve mapperne/nøglerne InstallShield_{2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6} og {2E7D535B-9A37-48D3-BBB2-48E33DD56DD6}.

Så har du fjernet det der står i Tilføj/Fjern programmer om dine drivere.

Vær sikker på du sletter den rigtige mapper og lave de backup filer så du let kan importere dem igen hvis det af en eller anden grund laver juks i det.
De importeres bare ved at dobbeltklikke på dem, eller højre-klikke og vælge Flet/Merge.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:27 #26
Ok har gjort som du sagde begge mapper er eksporteret og ligger som reg filer echo 1 og 2.. og jeg kan ikke se den mere inde i tilføj/fjern.. vil det sige den helt er fjernet fra computeren nu?
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:28 #27
kan jeg osse slette de to regfiler jeg har ekporteret ?
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:29 #28
hvis du vil ha' point mozz så skriv et svar .. jeg prøver lige at geninstallere driverne og ser om det virker så melder jge tilbage :)
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 20:33 #29
Dvs at nu vil det i tilføj/fjern ikke længere blokere for at du kan reinstallere drivere. Det vi lige fjerne var sådan set bare selv den menupunkt i tilføj/fjern programmer.

Selve driverne er det lidt sværere at sige noget om da de ikke blev afinstalleret korrekt.

Jeg ville bare prøve at sætte kortet i den anden slot, også installere driverne igen når du kommer ind i windows.

Hvis dine drivere har deres egen installer, som de jo nok har, så når du kommer ind i Windows igen, så klik cancel/annuller når windows spørger efter drivere til det nye hardware, hvis altså de spørger. Ellers så bare reinstaller dem igen.
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 20:40 #30
Ja de reg filer kan du vel bare slette. ;-)
Eller vent med at slette til når det virker, ikke at de kan gøre den vilde forskel om de er importeret eller ikke, rent drivermæssigt.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:40 #31
det virker ikke har genstartet installeret fra driver install filen og den spørger om at remove driverne før man kan installere igen og det samme sker, dvs den ikke har fjernet fra computeren :(
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:42 #32
Og nu står den igen inde i tilføj/fjern men uden mulighed for at fjerne der står bare echo .. hmm og den står ikke inde i regedit mere heller
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:43 #33
Error 1316.a network error occured while attempting to read from the file C:\Windows\Installer\Echo24 Windows driver.msi - det er den her jeg tror det er galt med men hvordan fixer jeg det?
Avatar billede cmoz Praktikant
26. januar 2006 - 20:56 #34
Har du prøvet at installere dem fra fejsikret tilstand?

Kan du nu se kortet inde i devicemanager?
Evt prøv at pakke driverne ud (f.eks. med winrar) også vælge en manual install af drivere via update driver når du tager properties eller højre-klikker på selve kortet i device manger.
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 20:59 #35
ok prøver det men ellers er sidste udvej at formatere gider ikke rode med det mere :(
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 21:00 #36
tak for hjælpen ellers!
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 21:01 #37
hov skriv svar igen.. kom til at afvise svar åbenbart :/
Avatar billede tanketorsk Nybegynder
26. januar 2006 - 21:01 #38
nej ikke noget... tak igen