Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
26. januar 2006 - 16:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Et lille diode projekt. (5 dioder i parallelforbindelse)

Jeg er i gang med et lille diode projekt.

Jeg skal sætte 5 dioder i parallelforbindelse, og da ikke før har ligget og rodet med dioder, har jeg derfor et par spørgsmål til alle jer kloge hoveder.
Diagram: http://www.acph.dk/dioder.gif
m = formodstande
d = dioder :)

Jeg har havde allerede en stømforsyning liggende, som jeg håber jeg nu kan bruge til dette projekt, for at minimere omkostningerne.
Strømforsyningen kører: 12V/85mA

Jeg har også fundet nogle dioder som jeg kunne tænke mig at bruge:
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/218_94/products_id/275
Vorwärtsspannung: 2,25V
Betriebsstrom (If): 20mA

Nu har jeg så følgende spørgsmål:
1. Kan dette overhovedet lade sig gøre, når strømforsyningen kører 85mA og dioderne 20mA?
2. Hvor mange ohm skal formodstandende være på (og hvordan ser regnestykket ud)?

På forhånd tak.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 16:48 #1
din PSU kan levere 85ma det gør den ikke medmindre der er brug for det, og ja det kan uden problemer lade sig gøre, formodstanden skal være 12-2.25 v / 20ma = en eller anden modstand.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
26. januar 2006 - 17:06 #2
Tak for det hurtige og præcise svar.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 17:16 #3
var så lidt ;)
Avatar billede kox Nybegynder
26. januar 2006 - 19:19 #4
øhmn...
Det kan godt være at det vil virke, men i min bog, som godt nok ikke er helt frisk, vil den viste opstilling trække 100mA...?
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 19:24 #5
du har ret, sæt 2 *2 dioder sammen, og den sidste på ovenstående måde, så passer pengene. (har ingen betydning for lys styrke, modstanden i de to sere forbindelser så bare beregnes på ny)
Avatar billede kox Nybegynder
26. januar 2006 - 19:30 #6
jo men så skal formodstanden til der hvor der er 2 dioder beregnes som:
(12-2,25-2,25)/0,020 ohm og den sidste som evenstående.
Hvis der er forskel på modstanden i de 2 dioder i serieforbindelsen vil du kunne se forskel i lysstyrken, ihvertfald teoretisk...