Avatar billede drinkit Praktikant
26. januar 2006 - 09:13 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

horeunger? i word

åbn word - tryk formater.
tryk afsnit. vælg fanen linje og sideskift.
"beskyt mod horeunger" ? hvad søren skal det betyde?
Avatar billede chops Nybegynder
26. januar 2006 - 09:15 #1
En horeunge er hvis din udgangslinie af et afsnit slutter i toppen på en ny side.
Det er ikke pænt og ved at beskytte mod horeunger vil word prøve at holde linier sammen - så dette ikke sker ...
Avatar billede snowball Novice
26. januar 2006 - 09:16 #2
http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/HP051895451030.aspx

"En horeunge er den sidste linje i et afsnit, som udskrives for sig selv øverst på en side, eller den første linje i et afsnit, som udskrives for sig selv nederst på en side."

Altså når en del af en sætning kommer ned på næste side.
Avatar billede darth-domino Nybegynder
26. januar 2006 - 09:17 #3
Citat:
Beskyt mod horeunger  Forhindrer, at den sidste linje i et afsnit udskrives alene øverst på en side i Microsoft Word, eller at den første linje i et afsnit udskrives alene nederst på en side (horeunge).
Avatar billede sardinen Nybegynder
26. januar 2006 - 09:20 #4
Det er et gammelt typografisk udtryk.
Der findes to forskellige slags horeunger: en almindelig og en "fransk" horeunge.
Lad os sige, at du vil lave to spalter med tekst. Den anden spalte starter så med en udgangslinie. F.eks. Du skriver et afsnit og slutter f.eks. af med ordet "nu". Den kan ikke være i første spalte/side men går over og starter en ny side/spalte. Det ser jo ikke særlig pænt ud At få et stykke papir der starter med "Nu".
En "fransk" horeunge er, hvis du nederst i en spalte starter et nyt afsnit men der står kun én linie og resten af afsnittet fortsætter så i ny spalte.
Det kan selvfølgeig også være en ny side i stedet for en spalte.
Håber du forstår hvad jeg mener :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2006 - 09:58 #5
Ærgeligt at siden her bruger frames.. men http://www.orakel.dk/typografiskordbog/horeunge.htm
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2006 - 09:59 #6
Avatar billede drinkit Praktikant
26. januar 2006 - 10:32 #7
tak for jeres hjælp.
sys bar det er et mærkeligt ord - det har jo også en anden betydning.
men nu ved jeg hvad det er. tusinde tak :)

go dag